Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
8. april 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2014-0030-2074Dok.:1111728
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 758 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. marts 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 758 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes udarbejde en oversigt over på hvilke områ-der, der er indkomstdifferentierede bøder, f.eks. som det gørsig gældende ved bøder for spirituskørsel.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigsadvokaten, hvortil der henvises:”1. Indledningsvis kan jeg oplyse, at rigsadvokaturen ikke er ibesiddelse af en oversigt over, på hvilke områder der er ind-komstdifferentierede bøder.Jeg kan i øvrigt oplyse, at bøder, der idømmes eller vedtages iretten for overtrædelse af straffeloven, efter straffelovens § 51,stk. 1, fastsættes som dagbøder (f.eks. som 10 dagbøder á 500kr.). Dagbødernes antal bestemmes under hensyn til lovover-trædelsens beskaffenhed og de omstændigheder, der er nævnt istraffelovens § 80, dvs. lovovertrædelsens grovhed og oplys-ninger om gerningsmanden. Størrelsen af den enkelte dagbodfastsættes til et beløb svarende til den pågældendes gennem-snitlige dagindtægt. Ved beløbets fastsættelse bør der dog ta-ges hensyn til domfældtes livsvilkår, herunder vedkommendesformue, forsørgerpligter og andre forhold, der indvirker på be-talingsevnen. Den samlede bøde skal således afspejle bådelovovertrædelsens grovhed og den dømtes økonomiske formå-en.2.
Ved fastsættelsen af andre bøder, dvs. ved overtrædelse afregler uden for straffeloven (særlovgivningen), skal der indenfor de grænser, som følger af hensynet til lovovertrædelsensbeskaffenhed og de omstændigheder, som er nævnt i § 80, ogsåtages hensyn bl.a. til den dømtes betalingsevne, jf. straf-felovens § 51, stk. 3.Fra særlovgivningen kan nævnes, at spirituskørsel, kørsel un-der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom mv.(narkokørsel mv.) og kørsel i frakendelsestiden, straffes medbøder, der er direkte afhængige af den dømtes indkomst. Detsamme gælder for spiritussejlads og sejlads i frakendelsestiden.Bøden for spirituskørsel udmåles på grundlag af den pågæl-dendes indtægtsforhold på gerningstidspunktet og alkoholkon-centrationen i blodet eller i udåndingsluften under eller efterkørslen, jf. færdselslovens § 117, stk. 1, jf. § 117 b, stk. 1. Bø-den tager udgangspunkt i en måneds nettoløn, og bøden bliverstørre, jo højere alkoholkoncentrationen har været.2
Ved overtrædelser af færdselslovens § 54, stk. 1 og 2, om kør-sel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdommv. (narkokørsel mv.) fastsættes bøden som udgangspunkt tilen måneds nettoløn (svarende til straffen for et førstegangstil-fælde af spirituskørsel med en promille på 1,00).For så vidt angår kørsel i frakendelsestiden udmåles bøden og-så på grundlag af den pågældendes indtægtsforhold på ger-ningstidspunktet, jf. færdselslovens § 117 b, stk. 2.Jeg kan endvidere henvise til Rigsadvokatmeddelelse nr.4/2000 om sanktionspåstande mv. i færdselssager.Ved udmåling af bøder for spiritussejlads og sejlads i fraken-delsestiden skal der tages særligt hensyn til den pågældendesindtægtsforhold på gerningstidspunktet, jf. søsikkerhedslovens§ 32, stk. 3 og 4. Som udgangspunkt fastsættes straffen efter desamme retningslinjer som straffen for spirituskørsel og kørsel ifrakendelsestiden. Jeg kan endvidere henvise til Rigsadvokat-meddelelse nr. 3/2009 om sanktionspåstande mv. i sager omspiritussejlads.3.
Endvidere kan jeg oplyse, at der for unge under 18 år ogpersoner med særlig lav indtægt generelt tages særligt hensyntil de pågældendes indtægtsforhold ved anklagemyndighedenspåstand om bødens størrelse.Bøden til unge under 18 år vil således generelt blive nedsat tildet halve beløb, dog minimum 500 kr.Bøder til personer med særlig lav indtægt kan også nedsættestil det halve beløb, dog mindst 500 kr. En indtægt, der er væ-sentlig mindre end dagpengebeløbet for en fuldtidsbeskæftiget,anses som særlig lav. Ved beregningen af personens indtægtbliver der ikke taget hensyn til vedkommendes eventuelle for-mue.Det skal i den forbindelse bemærkes, at det påhviler den sigte-de at fremlægge den fornødne dokumentation for, at han ellerhun har en særlig lav indtægt. Foreligger der ikke sådan doku-mentation på tidspunktet for udstedelse af bødeforelæg mv.,fastsættes bøden til normaltaksten. Såfremt den fornødne do-kumentation fremlægges senere, kan bøden nedsættes.”
3