Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1373223_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. maj 2014
Asyl- og Visumkontoret
Thomas Højgaard
2014-0030-2068
1108564
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 751 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. marts 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 751 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Falske pas kan også give
adgang til danske lufthavne” bragt i Berlingske den 12. marts
2014, herunder oplyse om ministeren i lyset af sagerne om rej-
sende på stjålne pas vil tage kontakt til de øvrige Schengenlan-
de med henblik på at indføre bedre kontrol med rejsende?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Danmarks deltagelse i Schengen-samarbejdet medfører, at der
alene udføres systematisk personkontrol ved passage af Dan-
marks ydre Schengengrænser.
For så vidt angår indrejsekontrollen af passagerer, der ankom-
mer med fly fra et ikke-Schengenland og således indrejser over
den ydre Schengengrænse i f.eks. Københavns Lufthavn, bliver
alle passagerer indrejsekontrolleret.
EU-statsborgere og tredjelandsstatsborgere, der har ret til fri
bevægelighed i henhold til EU-retten, skal alle gennemgå en
minimumskontrol, der omfatter en identitetskontrol på bag-
grund af forevist rejselegitimation, samt en enkel kontrol af
rejsedokumentets gyldighed og af, om der foreligger tegn på
falsk eller forfalskning. Politiet kan herudover stikprøvevis fo-
retage opslag i relevante registre via politiets særlige grænse-
applikation POLKON, se nærmere herom nedenfor.
Øvrige tredjelandsstatsborgere skal alle igennem indgående
”første linje”-kontrol, der omfatter en kontrol af, om tredje-
landsstatsborgere opfylder alle betingelser for at indrejse på og
udrejse fra Schengenlandenes område. Den indgående kontrol
skal – foruden den overfor beskrevne minimumskontrol – in-
deholde et opslag i POLKON, en kontrol af formålet med op-
holdet i Schengenområdet, herunder kontrol af om personen
har tilstrækkelige midler til opholdet, en kontrol af visumfor-
hold, hvis den indrejsende er visumpligtig, og en kontrol af en
eventuel opholds- og/eller arbejdstilladelse.
Søgningen i POLKON, der er en særlig applikation, gør det
muligt i én og samme arbejdsgang at søge i følgende registre:
Det Centrale Kriminalregister, som også indeholder op-
lysninger om internationale efterlysninger modtaget via
Interpol,
Det Centrale Pasregister,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Interpols database vedrørende efterlyste dokumenter,
Schengen Informationssystemet (SIS), hvori der bl.a.
optages oplysninger om stjålne, ulovligt handlede eller
forsvundne identitetsdokumenter som f.eks. pas, og
Det Fælles Visumregister (VIS).
I forhold til udrejsekontrollen er der ikke krav om systema-
tisk/obligatorisk opslag i registre. Dette kan ske stikprøvevis i
forhold til såvel tredjelandsstatsborgere som EU-borgere.
Som nævnt følger det af Schengen-regelsættet, at politiet ikke
må foretage systematisk personkontrol ved passage – såvel
indrejse som udrejse – over de indre Schengengrænser. Politiet
foretager derfor heller ikke systematisk opslag i de ovennævnte
registre i forbindelse hermed. Der vil dog i forbindelse med til-
rettelæggelsen af målrettede kriminalitetskontroller ved indrej-
se i lufthavne over en indre Schengengrænse kunne ske opslag
i relevante registre via POLKON.
Søgning i Interpols database vedrørende efterlyste dokumenter
indgår således allerede som en del af den danske personkontrol
i lufthavnene.
Herudover kan det oplyses, at der i EU-regi arbejdes på til sta-
dighed at sikre, at medlemsstaterne udveksler oplysninger med
Interpol samt søger i Interpols databaser.
Således er der senest på et møde den 16. april 2014 i Den Stå-
ende Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre
Sikkerhed (COSI) indledt drøftelser om nye anbefalinger, der
yderligere kan styrke en efterlevelse af Rådets fælles holdning
fra den 24. januar 2005 (2005/69/RIA), hvori medlemsstaterne
forpligtes til at sikre, at deres kompetente myndigheder ud-
veksler oplysninger om stjålne, ulovligt handlede eller for-
svundne identitetsdokumenter med Interpol, samt at de søger i
Interpols databaser, når det vil være hensigtsmæssigt for udfø-
relsen af deres opgaver.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
Det kan supplerende oplyses, at Schengen-reglerne om kontrol ved Dan-
marks indre og ydre grænser navnlig er indeholdt i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse af
en fællesskabskodeks for personers grænsepassage (Schengengrænseko-
deks).
Det følger af Schengengrænsekodeksens artikel 20, at der ikke kan foreta-
ges systematisk kontrol af passagerer, der ankommer med fly fra et andet
Schengenland og således indrejser over den indre grænse i f.eks. Køben-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
havns Lufthavn. Endvidere følger det af Schengengrænsekodeksens artikel
7, stk. 2, at der alene på et ikke-systematisk grundlag i forbindelse med
kontrollen af personer, der har ret til fri bevægelighed i henhold til EU-
retten, kan søges i nationale og europæiske databaser.
Som det fremgår af Rigspolitiets udtalelse, foretages der i overensstem-
melse med Schengengrænsekodeksens artikel 21 såkaldte kriminalitets-
kontroller ved passage af de indre grænser og stikprøvebaserede opslag i
POLKON af personer, der har ret til fri bevægelighed i henhold til EU-
retten. Københavns Politi gennemførte i 2013 kriminalitetskontrol af 156
udvalgte flyankomster fra andre Schengenlande. Københavns Politi har
desuden oplyst, at der i de første 15 uger af 2014 er gennemført i alt 109
kontroller.
4