Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1358723_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
11. april 2014
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Marie Louise Skibsted
Als
Sagsnr.: 2014-0030-2059
Dok.:
1107481
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 727 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. marts 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 727: Spm. om at kommentere artiklen Tragisk dødsulykke: Defekt gyllespreder skyld i masseuheld bragt i BT den 12. marts 2014, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 727 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Tragisk dødsulykke: De-
fekt gyllespreder
skyld i masseuheld” bragt i BT den 12. marts
2014. Vil ministeren endvidere oplyse, om ministeren vil tage
initiativer, der kan afdække de trafiksikkerhedsmæssige pro-
blemer, der hidrører fra landbrugsdrift og iværksætte tiltag til
at forbedre trafiksikkerheden, såfremt det er nødvendigt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen af spøgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Det fremgår af udtalelsen, at politiets efterforskning foreløbig
har vist, at ulykken skete i forbindelse med kørsel på landevej
med en traktor, som havde efterspændt en gyllenedfælder (et
landbrugsredskab, der anvendes til udspredning af gylle). Gyl-
lenedfælderens sidefløje var vippet op i forbindelse med kørs-
len, men venstre sidefløj faldt af ukendte årsager ned, hvorved
denne del af nedfælderen rakte ind over de modkørendes vej-
bane.
Dette forårsagede, at flere modkørende bilister måtte undvige
den udstrakte sidefløj, og at en bilist påkørte nedfælderen fron-
talt og herved pådrog sig så alvorlige skader, at han afgik ved
døden.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at efter-
forskningen af ulykken fortsat pågår, og at den nærmere årsag
til hændelsen endnu ikke er endelig klarlagt.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:
”I forbindelse med BT’s artikel er det tale om en tragisk hæn-
delse, hvor den ene af gyllesprederens arme, af uvisse grunde
falder ned, således at den rækker ind over den modsatte køre-
bane, og er årsag til kollision med tre personbiler, hvoraf den
ene af førerne mister livet.
2
REU, Alm.del - 2013-14 - Endeligt svar på spørgsmål 727: Spm. om at kommentere artiklen Tragisk dødsulykke: Defekt gyllespreder skyld i masseuheld bragt i BT den 12. marts 2014, til justitsministeren
1358723_0003.png
Ulykker, hvor der er involveret traktorer og motorredskaber, er
ofte alvorlige med dræbte og/eller alvorligt tilskadekomne. Der
er dog meget få af denne type ulykker. Vejdirektoratets ulyk-
kesstatistik viser, at der i perioden 2008-2012 har været 23
dødsulykker, hvor en traktor har været involveret. I samme pe-
riode har der været 9 dødsulykker, hvor motorredskaber har
været impliceret. Betegnelsen motorredskaber dækker over
mange forskellige typer af køretøjer, og langt de færreste er
landbrugsmaskiner.
I de 32 dødsulykker, hvor der har været involveret en traktor
eller et motorredskab, har der været 35 dræbte, svarende til 2,6
% af de 1.351 trafikdræbte i perioden 2008-2012.
Dødsulykker
2008
2009
2010
2011
2012
I alt
Traktorer
6
3
6
6
2
23
Motorred-
skab
3
2
1
1
2
9
Vedrørende afdækningen af de trafiksikkerhedsmæssige pro-
blemer, som har forbindelse til landbrugsdrift, kan det oplyses,
at Havarikommissionen for vejtrafikulykker på nuværende
tidspunkt netop arbejder med indsamling af ulykker, hvor trak-
torer og motorredskaber er involveret.
Havarikommissionens tager udgangspunkt i en række konkrete
ulykker, hvor der ses nærmere på bl.a. køretøjernes betydning
for ulykkerne. De enkelte ulykker analyseres i forhold til ha-
stighedens betydning, vejens udformning og trafikanternes rol-
le.
Denne undersøgelse strækker sig over et par år, da der ikke
sker så mange ulykker, og det derfor vil tage noget tid at få
bygget det nødvendige grundlag op. Resultatet af analysen vil
tidligst foreligge i 2015.
Vejdirektoratet følger nøje udviklingen på trafiksikkerhedsom-
rådet, herunder også udviklingen i antallet af trafikulykker,
hvor traktorer og motorredskaber er involveret.”
3