Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1358873_0001.png
1358873_0002.png
1358873_0003.png
1358873_0004.png
1358873_0005.png
1358873_0006.png
1358873_0007.png
1358873_0008.png
1358873_0009.png
1358873_0010.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. april 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0030-20561105067
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 720 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. marts 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 720 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:”Vil ministeren oplyse, hvilke overvejelser, der har ligget tilgrund for beslutningen om at sænke tolerancegrænsen for til-ladt totalvægt for lastbiler fra 7 % til 3 %, jf. cirkulæreskrivel-se nr. 9054 af 30/01/2014, herunder forklare hvorfor man harvalgt at sænke tolerancegrænsen inden afklaringen af, hvorvidtder skal ske en samlet forøgelse af den tilladte totalvægt pålastbiler?”Svar:1.Reglerne om køretøjers akseltryk og totalvægt hører under Transportmi-nisteriets område og administreres af Trafikstyrelsen.De nærmere regler herom er indeholdt i bekendtgørelse nr. 577 af 6. juni2011 om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk (di-mensionsbekendtgørelsen), som ændret ved bekendtgørelse nr. 1165 af 8.december 2011 og bekendtgørelse nr. 1594 af 12. december 2013.Politiet varetager opgaven med at kontrollere, at reglerne overholdes.I Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 19. november 1979 om kontrolmed køretøjers akseltryk og totalvægt, som var gældende indtil den 1.marts 2014, fremgår det, at tiltale for kørsel med overlæs bør rejses efterfølgende retningslinjer:”1. Tiltale rejses, hvis det tilladte akseltryk overskrides med me-re en 7 procent. Selvom overskridelsen ikke overstiger 7 pro-cent, rejses tiltale endvidere, hvis det tilladte akseltryk for en-keltaksler overskrides med mere end 500 kg.2.Tiltale rejses, hvis den tilladte totalvægt overskrides med me-re end 7 procent.3.Cirkulæret træder i kraft den 15. december 1979. Justitsmini-steriets cirkulære af 6. november 1933 angående kontrol medvare- og lastmotorvognes overbelastning ophæves.”2.Om baggrunden for Justitsministeriets nedsættelse af tolerancetærsklenfor tilladt totalvægt for køretøjer, jf. ministeriets cirkulæreskrivelse af 30.januar 2014, kan Justitsministeriet oplyse, at Trafikstyrelsen ved brev af17. september 2013 til Justitsministeriet anførte følgende:”Tolerancen [i cirkulæreskrivelsen af 19. november 1979] på de7 pct. var især baseret på, at en lastbilchauffør kunne have svært2
ved at bedømme, hvor meget ”et læs” vejede. Hvis det var jord,kunne vægten af den tilsyneladende samme mængde jord f.eks.afhænge af, hvor fugtig jorden var.I de forløbne 34 år er der sket en stor udvikling. Godsmængderafregnes meget nøjere i dag.Grusgrave og lignende virksomheder har brovægte, så køretø-jerne kan vejes ret nøjagtigt. Vogntoget vejes, når det ankommerog derefter igen, når det forlader virksomheden. Godset afregnesefter den konstaterede vægtforskel.”Skovle” på læssemaskinerne har vejeceller indbygget, så manved, hvor meget vægt der er i ”skovlen”.Endelig har langt de fleste af de lastbiler og påhængskøretøjer,som bruges til virkelig tungt gods, indbygget systemer på køre-tøjerne, så chaufføren kan konstatere vægt og akseltryk påbådelastbil og påhængskøretøj via et instrument. Senest er der kom-met en ”app” til en smartphone, så man for påhængskøretøjermonteret med aksler fra det firma, der har op imod halvdelen afmarkedet, vil kunne aflæse akseltryk (m.m.) på telefonen. Op-lysningerne sendes via wifi fra påhængskøretøjets bremsecom-puter.Politiet konstaterer ofte, når de standser et tungt lastvogntog, atchaufføren kan præsentere en vejeseddel, hvoraf fremgår, atvægten er tæt på 7,9 pct. over det tilladte. I henhold til oven-nævnte cirkulæreskrivelse vil politiet lade chaufføren køre vide-re. Politiet har på forespørgsel hos Justitsministeriet fået at vide,at de ikke kan pålægge chaufføren at læsse så meget af, at væg-ten kommer ned på det tilladte.En del bygherrer (primært offentlige) sætter som betingelse i de-res kontrakter, at arbejdet (transporten) skal udføres uden atoverskride de tilladte vægte, det vil sige uden at udnytte de 7pct. Det er politiets erfaring, at chaufførerne er i stand til at sør-ge for, at dette efterleves i praksis.Vognmandsbranchen har til stadighed ønsket større tilladtevogntogsvægte. I 2012 blev den tilladte vogntogsvægt forøgetfra 48 til 54 ton for 7-akslede vogntog. Senest har politikerne imarts 2013 bedt om, at muligheden for at øge vægten yderligeretil 56 ton afdækkes. Denne undersøgelse pågår p.t. i et samar-bejde mellem Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen.I denne sammenhæng har Vejdirektoratet påpeget, at både Vej-direktoratets og politiets registreringer viser, at en del transpor-tører udnytter tolerancen til at køre med overlæs tæt på toleran-cegrænsen på 7 pct. (7,9 pct.). Der er risiko for, at visse trans-portører vil udnytte en forøget totalvægtsgrænse på 56 ton til atkøre med 56 ton + 7,9 pct.. Et 7-akslet vogntog med 7,9 pct.overlæs slider ca. 25-30 pct. mere end et vogntog, der kører med3
lovlig last. Samtidig bruger man af den sikkerhedsmargin, derindregnes ved vurderinger af broers bæreevne. Dertil er der ettrafiksikkerhedsaspekt, idet overlæs også forøger bremselæng-den for lastbilvogntog, som i forvejen bremser betydeligt dårli-gere end person- og varebiler.Hvis det ”tilladte” overlæs kunne reduceres til f.eks. 3 pct. (3,9pct.), ville man tage toppen af de allertungeste læs (gennem-snitsvægten ville stadig kunne øges). Derved kan man oprethol-de samme sikkerhedsmargen for broerne (54.000 kg + 7,9 pct. =58.266 kg, og 56.000 kg + 3,9 pct. = 58.184 kg).På baggrund af den tekniske udvikling skal Trafikstyrelsen der-for anmode Justitsministeriet om at overveje, om den acceptere-de overvægts-tolerance kan nedsættes fra 7 pct. til 3 pct.”3.Justitsministeriet anmodede herefter Rigsadvokaten og Rigspolitiet ombemærkninger til Trafikstyrelsens brev af 17. september 2013.Rigsadvokaten oplyste ved e-mail af 20. september 2013 til Justitsministe-riet, at Rigsadvokaten på baggrund af Trafikstyrelsens oplysninger om deforbedrede tekniske muligheder siden cirkulæreskrivelsens udstedelse i1979 for at veje ”et læs” ikke havde bemærkninger til den ønskede æn-dring af cirkulæreskrivelsen.Rigspolitiet anførte ved brev af 8. oktober 2013 til Justitsministeriet, atRigspolitiet kunne tilslutte sig Trafikstyrelsens forslag om ændring af tole-rancetærsklen i nedadgående retning. Rigspolitiet fandt det dog hensigts-mæssigt at drøfte den nærmere udformning heraf under et møde med del-tagelse af både Trafikstyrelsen og Rigsadvokaten, herunder navnlig stør-relsen af den procentvise tolerancegrænse, samt om det kunne være hen-sigtsmæssigt tillige at fastsætte en fast tolerancegrænse, som det er tilfæl-det for akseltryk.4.Justitsministeriet orienterede ved e-mail af 9. oktober 2013 Trafikstyrel-sen om Rigspolitiets bemærkninger, og den 31. oktober 2013 blev der af-holdt et møde i Trafikstyrelsen med deltagelse af repræsentanter for Ju-stitsministeriet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Vejdirektoratet.5.Som opfølgning herpå anførte Trafikstyrelsen ved brev af 1. november2013 til Justitsministeriet bl.a. følgende:”Som nævnt i vores brev af 17. september 2013 har den tekniskeudvikling bevirket, at tolerancen vedrørende overlæs bør sættesned.4
Det bemærkes særligt i den forbindelse, at når der udregnes enoverskridelse af de tilladte akseltryk og totalvægt, er der i forve-jen trukket alle tænkelige måleusikkerheder fra, så den udregne-de overskridelse med sikkerhed er OVER den procent, som bli-ver udregnet.For lastbiler og busser – køretøjer, der benyttes af professionelle– bør der nu fastsættes en lavere tolerancegrænse. Trafikstyrel-sen foreslår en grænse på 3 pct.For personbiler og varebiler kan man fortsætte med den gamle 7pct. grænse, da de faktiske overskridelser i kg ikke bliver så sto-re, og da der i praksis lettere kan opstå en mindre overvægt fordisse køretøjer, da man ikke i køretøjet råder over udstyr, derkan fortælle om den aktuelle vægt/akseltryk.”6.Justitsministeriet anmodede herefter Rigsadvokaten og Rigspolitiet ombemærkninger til Trafikstyrelsens reviderede oplæg af 1. november 2013.Ved e-mail af 11. november 2013 til Justitsministeriet anførte Rigspolitieti den anledning bl.a. følgende:”For det første vil vi foreslå, at tolerancegrænsen fastsættes så-ledes, at alene overlæs under 3 pct. (både ved tilladt totalvægt ogakseltryk) accepteres. Det er således vores opfattelse, at 3,9 pct.,som det reelt bliver, er en relativ høj tolerancegrænse, når hen-ses til, at baggrunden for revisionen af cirkulæreskrivelsen netoper, at det nu er muligt ret præcis at vide, hvor meget køretøjet erlæsset (og overlæsset) med – og når der endvidere allerede vedpolitiets måling er taget højde for en eventuel måleusikkerhed.Fremadrettet vil dette så betyde, at der rejses tiltale ved en over-skridelse på 3 pct. eller derover. Det bemærkes, at samme prin-cip gælder i forhold til tolerancen for køre- og hviletidsovertræ-delser, dog er grænsen som bekendt 5 pct.For det andet bør det – i forhold til vægtgrænsen på 3.500 kg forså vidt angår tilladt totalvægt fremgå helt tydeligt, at grænsenikke kun gælder i forhold til det enkelte køretøj, men også gæl-der når der er tale om et vogntog. Således vil det – som bestem-melsen nu er formuleret – være muligt at anvende 7 procents to-lerancen, når der anvendes en kombination med et trækkendekøretøj med en tilladt totalvægt på maksimalt 3.500 kg og et på-hængskøretøj med en tilladt totalvægt på maksimalt 3.500 kg –men altså i alt en tilladt totalvogntogsvægt på 7.000 kg.Endelig vil vi fortsat foreslå, at der på tilladt totalvægt fastsættesen absolut grænse på 1.500 kg.”Rigsadvokaten fremkom ikke med yderligere bemærkninger.5
7.Ved e-mail af 13. november 2013 rettede Trafikstyrelsen på ny henven-delse til Justitsministeriet. Styrelsen oplyste, at man havde genovervejetønsket om en nedsættelse af tolerancetærsklen. I den forbindelse anførteTrafikstyrelsen bl.a. følgende:”Vi er dermed kommet frem til, at vi ikke vil bede om en skær-pelse af tolerancereglen for akseltryk, da chaufførerne ikke i alletilfælde har helt de samme muligheder for at have styr på aksel-tryk som på totalvægten (chaufføren får ikke kendskab til nøjag-tigt akseltryk, hvis han baserer sig på en brovægt eller ”vægtmå-ling på skovlen, som læser godset på bilen”).Dermed begrænser vores ønske sig til, at de store erhvervskøre-tøjer (busser og lastbiler) får reduceret tolerance-grænsen fra 7til 3 pct., hvilket er særdeles vigtigt af hensyn til broerne, lige-som det også er totalvægten, der har betydning for vogntogetsbremsepræstationer og dermed færdselssikkerheden.Jeg har vedlagt et justeret brev af 13. november 2013 med deendelige ønsker.”Af Trafikstyrelsens brev af 13. november 2013 fremgår følgende:”Som nævnt i vores brev af 17. september 2013 har den tekniskeudvikling bevirket, at tolerancen vedrørende overlæs bør sættesned.Det bemærkes særligt i den forbindelse, at når der udregnes enoverskridelse af de tilladte akseltryk og totalvægt, er der i forve-jen trukket alle tænkelige måleusikkerheder fra, så den udregne-de overskridelse med sikkerhed er OVER den procent, som bli-ver udregnet.For lastbiler og busser – køretøjer, der benyttes af professionelle– bør der nu fastsættes en lavere tolerancegrænse. Trafikstyrel-sen foreslår en grænse på 3 pct. for overskridelse af totalvægten.For personbiler og varebiler kan man fortsætte med den gamle 7pct. grænse for overskridelse af totalvægten, da de faktiske over-skridelser i kg ikke bliver så store, og da der i praksis lettere kanopstå en mindre overvægt for disse køretøjer, da man ikke i kø-retøjet råder over udstyr, der kan fortælle om den aktuelle vægt.For akseltryk kan man generelt uanset køretøjsart fortsætte meduændret tolerance, nemlig 7 pct. kombineret med et maks. på500 kg, da chaufførerne ikke altid har helt så godt styr på deresakseltryk som på deres totalvægt.”8.Justitsministeriet anmodede Rigspolitiet om bemærkninger til Trafiksty-relsens forslag om at fastholde den gældende tolerancetærskel for tiltale-6
rejsning ved overtrædelse af reglerne om størst tilladte akseltryk. Rigspoli-tiet oplyste ved e-mail af 15. november 2013, at man ikke havde bemærk-ninger hertil, hvorimod Rigspolitiets tidligere fremsendte bemærkninger iforhold til tolerancetærsklen for så vidt angår overtrædelser af reglerne omstørste tilladte totalvægt fastholdtes.9.På baggrund af forslaget fra Trafikstyrelsen, der administrerer reglerneom akseltryk og totalvægt, og idet Rigspolitiet og Rigsadvokaten ikke ud-talte sig herimod, udstedte Justitsministeriet herefter en ny cirkulæreskri-velse om kontrol med køretøjers akseltryk og totalvægt.Af ordensmæssige grunde blev tolerancetærsklerne fastsat til 7,0 pct., hen-holdsvis 3,0 pct. Ud over de ændringer, som Trafikstyrelsen havde foreslå-et, blev det i cirkulæreskrivelsen – efter forslag fra Rigspolitiet – tilligefastsat, at selv om overskridelsen ikke udgør mere end 3,0 pct. af den til-ladte totalvægt for et køretøj eller et vogntog med en tilladt totalvægt påmere end 3.500 kg, rejses tiltale endvidere, hvis den tilladte totalvægtoverskrides med mere end 1.500 kg. Den nævnte cirkulæreskrivelse harfølgende ordlyd:”1. Hvis det tilladte akseltryk overskrides med mere end 7,0procent, rejses der tiltale. Selvom overskridelsen ikke udgør me-re end 7,0 procent af det tilladte akseltryk, rejses tiltale endvide-re, hvis det tilladte akseltryk for enkeltaksler overskrides medmere end 500 kg.2.Hvis den tilladte totalvægt for et køretøj eller et vogntog meden tilladt totalvægt på højst 3.500 kg overskrides med mere end7,0 procent, rejses der tiltale.3.Hvis den tilladte totalvægt for et køretøj eller et vogntog meden tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg overskrides med mereend 3,0 procent, rejses der tiltale. Selvom overskridelsen ikkeudgør mere end 3,0 procent af den tilladte totalvægt, rejses tilta-le endvidere, hvis den tilladte totalvægt overskrides med mereend 1.500 kg.”Med cirkulæreskrivelsen, der trådte i kraft den 1. marts 2014, ophævedessamtidig Justitsministeriets cirkulæreskrivelse af 19. november 1979 omkontrol med køretøjers akseltryk og totalvægt.10.På et møde mellem justitsministeren og repræsentanter for DTL, derblev afholdt den 12. marts 2014, oplyste DTL, at den af ministeriet fastsat-te lavere tolerancetærskel vedrørende totalvægt for tunge køretøjer udgør
7
en alvorlig udfordring for vognmandsbranchen. Det skyldes bl.a., at såvellastvognes som læssemaskiners vægtindikatorer er upræcise.På mødet tilkendegav Justitsministeriet, at ministeriet gerne indgår i en di-alog med DTL om den rejste problemstilling.11.Justitsministeriet har til brug for den nævnte dialog samt besvarelsen afnærværende spørgsmål indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har op-lyst følgende:”Det kan oplyses, at Rigspolitiet i forbindelse med drøftelserneom at sænke tolerancegrænsen for tilladt totalvægt for lastbiler,som blev indledt på baggrund af en henvendelse fra Trafiksty-relsen til Justitsministeriet, har været positive over for en reduk-tion af tolerancegrænsen fra 7 til 3 pct.Køretøjers belastning har betydning for køretøjernes bremse-længde, og en reduktion af tolerancegrænsen tilgodeser derforfærdselssikkerheden. Det er derfor efter Rigspolitiets opfattelsevæsentligt, at kørsel med overlæs begrænses mest muligt.I dag er der mulighed for på mange lastbiler at foretage elektro-nisk aflæsning af akseltryk og totalvægt. Endvidere findes dervægte i læsseudstyret, som f.eks. trucks og gravemaskiner, lige-som der ofte sker ind- og udvejning på afhentningssteder. Ende-lig findes der flere steder i landet f.eks. ved havneområder ellerstørre virksomheder brovægte med digitalt display, hvor køretø-jernes totalvægt kan aflæses. Der findes således en lang rækkehjælpemidler, som gennem årene er blevet både mere nøjagtigeog mere udbredte, og som ofte gør det muligt for chauffø-ren/vognmanden at kende køretøjets vægt, inden kørslen påbe-gyndes.I 1979, hvor den tidligere tolerancegrænse på 7 pct. for tilladt to-talvægt og akseltryk blev indført, var der ikke de samme mulig-heder som i dag for at aflæse lastbilers totalvægt.Samtidig er det Rigspolitiets erfaring i forbindelse med kontrolaf tunge køretøjer, at tolerancegrænsen er blevet udnyttet såle-des, at flere chauffører/vognmænd har kalkuleret med tolerance-grænsen og kørt med overlæs på helt op til 7,9 pct. I sådanne til-fælde har politiet ikke haft mulighed for at sanktionere overtræ-delsen eller anmode om omlæsning til den tilladte totalvægt. Ensådan udnyttelse af tolerancegrænsen til at køre med højere to-talvægt end tilladt efter reglerne har efter Rigspolitiets opfattelseikke været tanken bag tolerancegrænsen.På denne baggrund har Rigspolitiet derfor støttet, at tolerance-grænsen blev nedsat til 3,0 pct. og desuden foreslået, at der – så-8
ledes som tilfældet er i relation til akseltryk – blev fastsat en ab-solut tolerancegrænse for overvægt på 1.500 kg.Det kan i øvrigt oplyses, at Rigspolitiet efter indførelsen af dennye lavere tolerancegrænse har deltaget i to målrettede tung-vognskontroller mod kørsel med overlæs. Det har under dissekontroller været det generelle indtryk, at den nye tolerancegræn-se ikke giver anledning til særlige problemer.”Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Transportmini-steriet, der i et notat af 7. april 2014 har anført følgende:”Den grønne forligskreds (Socialdemokraterne, Det RadikaleVenstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance ogDet Konservative Folkeparti) på Transportministeriets områdeblev 21. marts 2013 enige om at igangsætte en analyse af at hæ-ve totalvægtgrænserne for 6- og 7 akslede vogntog med 2 ton.Analysen har været gennemført i samarbejde med erhvervet ogde relevante myndigheder.Forhøjelsen af den tilladte totalvægt for 6 akslede vogntog fra48 til 50 ton trådte i kraft fra 1. januar 2014.For de 7 akslede vogntog har Vejdirektoratet på baggrund af dengennemførte analyse indstillet, at tolerancen for overvægt i for-bindelse med Politiets kontrolvejning nedsættes fra 7 pct. (ipraksis 7,9 pct.) til 3 pct. (i praksis 3,9 pct.). En sådan nedsæt-telse vil indebære, at forøgelsen af den tilladte totalvægt med toton ikke umiddelbart kommer til at indebære tungere overlæs-transporter end i dag og dermed en uændret belastning af broer.Justitsministeriet fastsatte i cirkulæreskrivelse af 30. januar nyeretningslinjer for tiltale i forbindelse med overlæs. Ved cirkulæ-reskrivelsen blev tolerance-grænsen for den tilladte totalvægt forkøretøjer over 3.500 kg nedsat fra 7 pct. til 3,0 pct. dog maksi-malt 1.500 kg.Den gennemførte ændring har efterfølgende givet anledning til,at erhvervets organisationer har henvendt sig til Transportmini-steriet og peget på, at den generelle nedsættelse af tolerance-grænsen for den tilladte totalvægt gav anledning til problemerfor erhvervet især for så vidt angår de mindre lastbiler.Erhvervet har foreslået, at tolerancegrænsen for totalvægten forkøretøjer over 3.500 kg ændres til 5 pct. (i praksis 5,9 pct.) dogmaks. 2.000 kg. Transportministeriet kan støtte dette forslag, dadet imødekommer ønsket om at beskytte broer ved en eventuelændring af den godkendte totalvægt for 7 akslede vogntog fra 54til 56 ton samtidig med, at det reducerer vejslid og bidrager tilen bedre trafiksikkerhed.”9
12.Justitsministeriet er af de grunde, som Transportministeriet har anført,indstillet på at følge den anbefaling, som er indeholdt i Transportministeri-ets notat af 7. april 2014 om fastsættelsen af tolerancetærsklen i forhold tiltiltalerejsning for overtrædelse af reglerne om totalvægt for køretøjer over3.500 kg. Justitsministeriet finder dog, at procentsatsen af ordensmæssigegrunde bør fastsættes til 6,0 pct. frem for 5 pct. (i praksis 5,9 pct.). Trans-portministeriet har i den forbindelse oplyst, at ministeriet ikke har be-mærkninger hertil.Et udkast til cirkulæreskrivelse med det anførte indhold vil nu blive sendt ihøring hos følgende myndigheder og organisationer mv.: Transportmini-steriet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, 3F’s Transportgruppe, Arbejdsgiver-foreningen for Transport og Logistik, Chaufførernes Fagforening, DanskErhverv, Dansk Industri, DTL, Danske Speditører, Frie Danske Lastbil-vognmænd og ITD.13.Justitsministeriet kan i forhold til spørgsmålet om, hvorfor tolerance-tærsklen blev justeret, inden der forelå en afklaring af, om der bør ske ensamlet forøgelse af den tilladte totalvægt for lastbiler, oplyse, at spørgsmå-let om en eventuel forhøjelse af den tilladte totalvægt ikke har indgået i Ju-stitsministeriets overvejelser.Formålet med en tolerancetærskel for tiltalerejsning er således alene at sik-re en rimelighed i forhold til, hvornår strafforfølgning af en overtrædelseaf reglerne om akseltryk og totalvægt skal iværksættes, i hvilken forbin-delse mulighederne for vejning af gods må tillægges vægt.
10