Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. maj 2014Asyl- og VisumkontoretThomas Højgaard2014-0030-20521103589
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 713 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. marts 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 713 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Se beviset: Politiledel-sen kendte til hullet i grænsekontrol – og gjorde intet ved det”bragt i BT den 12. marts 2014, herunder kommentere dennævnte rapport og redegøre for hvilke initiativer rapporten gi-ver/har givet ministeren anledning til at iværksætte.http://www.bt.dk/politik/se-beviset-politi-ledelse-kendte-til-hullet-graensekontrol.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der på baggrund af en udtalelse fra KøbenhavnsPoliti har oplyst følgende:”Københavns Politi besluttede på baggrund af reorganiseringenaf Københavns Politi – der bl.a. omfattede sammenlægning afStation Amager og Station Lufthavnen – og de øvrige analyser,som blev gennemført som led i budgetanalysen af politiet i2009-2010 i efteråret 2011, at iværksætte en nærmere analyseaf mulighederne for at lade andre personalegrupper end det po-litiuddannede personale (paskontrollører) indgå i opgaveløs-ningen på den ydre Schengengrænse. Formålet var dels at opnåeffektiviseringer og besparelser, dels en bedre og mere fleksi-bel mulighed for tjenesteplanlægning og dermed et bedre ar-bejdsmiljø og mindre sygefravær.Rigspolitiets Udlændingeafdeling fremsendte den 23. decem-ber 2011 et notat til Justitsministeriet vedrørende det lovgiv-ningsmæssige grundlag for en eventuel uddelegering af græn-sekontrolopgaver i forbindelse med ”første linje-kontrol” tilcivilt ansatte i politiet med henvisning til, at Københavns Politipå det pågældende tidspunkt var i gang med at overveje even-tuelle ændringer af den fremtidige udførelse af grænsekontrol-opgaver. Rigspolitiet oplyste i den forbindelse, at det var Rigs-politiets vurdering, at en eventuel uddelegering af grænsekon-trolopgaver til civilansatte i politiet ikke ville stride imod derelevante bestemmelser i udlændingebekendtgørelsen eller iEU-retsakterne på området.Københavns Politi færdiggjorde en projektrapport om mulig-hederne for at bruge differentieret personalesammensætning igrænsekontrollens første linje i januar 2012.Københavns Politi fremsendte projektrapporten til Rigspolitieti marts 2012 med henblik på drøftelse i regi af interne analyseri politiet (politianalyserne).2
I forbindelse med politiets effektiviseringsproces og samlingenaf landets alarmcentraler var der endvidere blevet udarbejdeten analyse af mulighederne for at bemande alarmcentralernehelt eller delvist med civilt ansatte.På baggrund af ovenstående blev der i april 2012 som led i po-litianalyserne igangsat et projekt med henblik på at vurderemuligheden for at anvende civilt ansatte i henholdsvis landetsalarmcentraler og paskontrollen. I den forbindelse skulle derudarbejdes stillings- og uddannelsesbeskrivelser inden for deto områder, kortlægges eventuelle lønforskelle, aftalemæssigeforhold og afklaring af disse med de respektive personaleorga-nisationer.Projektet er endnu ikke afsluttet, og for så vidt angår spørgs-målet om civile medarbejdere i paskontrollen har KøbenhavnsPoliti oplyst, at det for tiden ikke vil være muligt at foretageden forskydning af arbejdsopgaver mellem politiuddannede ogcivile medarbejdere, som er nødvendig for at kunne realiserede ønskede effektiviseringer og besparelser ved anvendelse afcivile medarbejdere til opgaveløsningen på den ydre Schengengrænse.Som tidligere tilkendegivet i forbindelse med Justitsministeri-ets besvarelse af 28. november 2013 af spørgsmål nr. 201 fraFolketingets Retsudvalg af 25. november 2013, skyldes detteførst og fremmest, at afgangen af polititjenestemænd i Køben-havns Politi såvel som i resten af politiet på grund af ophævel-sen af den pligtige afgangsalder i forbindelse med overens-komstforhandlingerne i 2011 har været mindre end forventet.Endvidere har der som led i professionaliseringen og effektivi-seringen af dansk politi været behov for at mindske antallet afpolitiuddannede, som beskæftiger sig med en række admini-strative opgaver som it-udvikling, indkøb, HR mv. Dermed hardet som udgangspunkt været en udfordring at sikre en tilpas-ning af det samlede antal politiansatte, som svarer til bevil-lingsforudsætningerne i politiets flerårsaftale for 2012-2015.Københavns Politi og Rigspolitiet vil, når personalesituationenigen gør det relevant at se på mulighederne for at frigøre poli-tiuddannet arbejdskraft ved at anvende civilt ansatte i nærmereudvalgte funktioner, vurdere, hvorvidt det er relevant at genop-tage projektet.Som det fremgår af ovenstående, indgår den i spørgsmålet om-talte rapport i et endnu ikke afsluttet projekt om mulighedernefor anvendelse af civilt ansatte i alarmcentralerne og paskon-trollen og er ikke blevet fremsendt til Justitsministeriet. Rigs-politiet har under rapportens udarbejdelse orienteret Justitsmi-nisteriet om Rigspolitiets overvejelser i forhold til det lovgiv-ningsmæssige grundlag for en eventuel mulighed for anvendel-se af civilt ansatte i lufthavnen ved et notat af 23. december3
2011. Rigspolitiet har endvidere orienteret Justitsministerietom status for projektet i forbindelse med Rigspolitiets bidragtil Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål fra FolketingetsRetsudvalg, jf. nedenfor.Rigspolitiet kan i den forbindelse henvise til Rigspolitiets tidli-gere bidrag til brug for Justitsministeriets besvarelse afspørgsmål nr. 41 (Alm. del 2012-2013) og spørgsmål nr. 201(Alm. del 2013-2014) fra Folketingets Retsudvalg.Københavns Politi har oplyst, at projektrapporten om differen-tieret personalesammensætning i grænsekontrollens første lin-je, der forelå i januar 2012, blev udarbejdet med henblik på atvurdere mulighederne for at lade andre personalegrupper enddet politiuddannede personale indgå i opgaveløsningen på denydre Schengengrænse (”første linje-kontrol”). Rapporten havdesåledes ikke til formål at evaluere grænsekontrollen i Køben-havns Lufthavn, men alene at vurdere mulighederne for at an-sætte civile paskontrollører i lufthavnen. Rapporten indeholderen henvisning til Schengenevalueringskomiteens bemærknin-ger i 2011 om, at den såkaldte ”anden linje-kontrol” (efter-forskningsdel) i Københavns Lufthavn ikke var optimal, idetder manglede fysiske faciliteter i nærheden af ”første linje-kontrollen” til gennemførelse heraf. Evalueringskomiteen an-fører i tilslutning hertil, at flere ”anden linje-kontroller” villeblive udført, hvis de fysiske faciliteter var til stede. Det anføresblandt andet på den baggrund i rapporten, at den nuværendegrænsekontrol af mandskabs- og uddannelsesmæssige årsagerudførtes på et kvalitetsmæssigt lavt niveau. De nævnte facilite-ter er efterfølgende etableret, jf. nedenfor.Københavns Politi har løbende foretaget en vurdering og til-pasning af personalebehovet i lyset af det generelle trusselsbil-lede og de opgaver, som politikredsen skal løse. Der tilstræbespå grænsekontrolområdet som på alle andre områder hele tidenen passende balance mellem indsats og resultater samt en lø-bende indsats for at forbedre og effektivisere opgavevaretagel-sen. Københavns Politi har således løbende arbejdet målrettetmed de problemstillinger, der er blevet rejst af Schengenevalu-eringskomiteen i 2011, og som er nævnt i rapporten fra januar2012 om differentieret personalesammensætning i lufthavnen.Budgetanalysen af politiet fra 2009-2010, Effektiviseringspro-grammet og et gennemført review af Københavns Politi fra2012, hvor også opgaveløsningen i Københavns Lufthavn vargenstand for analyse, har været med til at skabe grundlaget foren gennemgribende reorganisering af Københavns Politi.I forbindelse med reorganiseringen af Københavns Politi, derforventes endeligt implementeret fra 1. maj 2014, er det beslut-tet at styrke ledelsen af Grænsekontrolafdelingen i Køben-4
havns Lufthavn, så den organisatorisk og ledelsesmæssigt bli-ver en selvstændig enhed med egen ledelse, der har direkte re-ference til den øverste politioperative ledelse i Københavns Po-liti. Grænsekontrolafdelingen underlægges organisatorisk ennyetableret Specialenhed, som under ledelse af en politiinspek-tør netop er oprettet med henblik på at styrke den organisatori-ske og ledelsesmæssige fokus på politikredsens specialopga-ver, herunder grænsekontrol. Som en del af reorganiseringenvil der endvidere overføres afdelinger og personale fra StationAmager til Grænsekontrolafdelingen, herunder ”Politibutik-ken” i lufthavnen, Sekretariatet og opgaven med at udsendeEU-borgere, der ikke længere må opholde sig i Danmark.Grænsekontrolarbejdet er generelt gennem årene blevet merekomplekst. Københavns Politi vil derfor tilknytte et øget antalfaglige koordinatorer/eksperter til relevante sagsområder for atstyrke fagligheden og kvaliteten af arbejdet. Det er blandt an-det hensigten, at ”anden linje-kontrollen” (efterforskningsde-len) styrkes.Københavns Politi implementerer endvidere pr. 1. maj 2014 enny lederreform. Lederreformen kommer bl.a. i praksis til at be-tyde, at der på de fleste tjenestesteder skal være færre charge-rede ledere. Det er imidlertid Københavns Politis vurdering, atder er behov for et styrket ledelsesmæssigt fokus på grænse-kontrolarbejdet og Grænsekontrolafdelingen i Københavns Po-liti. Der bliver derfor tilført flere chargerede ledere til Grænse-kontrolafdelingen pr. 1. maj 2014, og der er ansat en politiin-spektør som øverste chef for afdelingen pr. 1. januar 2014.Det er Københavns Politis vurdering, at der med den styrkedechargerede ledelse og den planlagte øgning af faglige koordi-natorer vil ske en betydelig styrkelse af den ledelsesmæssigestyring af politiopgaven i Grænsekontrolafdelingen.Det er målsætningen, at Grænsekontrolafdelingen inden forrammerne af den samlede organisationsændring og lederreformi Københavns Politi og inden for de givne økonomiske og per-sonalemæssige rammer organiseres på en måde, der mest ef-fektivt understøtter afdelingens opgavevaretagelse og sikrer etvedvarende og fremadrettet ledelsesmæssigt fokus på grænse-kontrolopgaven i Københavns Politi med henblik på at sikre, atgrænsekontrollen i Københavns Lufthavn lever op til de inter-nationale forpligtelser på området.Rigspolitiet kan i tilknytning hertil oplyse, at Rigspolitiets Na-tionale Udlændingecenter er i løbende dialog med KøbenhavnsPoliti om udførelsen af grænsekontrollen og fører tilsyn med,at grænsekontrollen ved den ydre Schengengrænse i Køben-havns Lufthavn udføres i overensstemmelse med Danmarks in-ternationale forpligtelser, som i denne forbindelse følger af5
EU´s Schengengrænsekodeks med tilknyttede vejledninger,henstillinger og bedste praksis. Rigspolitiet følger såledessammen med Københavns Politi op på de bemærkninger oganbefalinger, som fremkommer i forbindelse med de periode-vise evalueringer af grænsekontrollen ved den ydre grænse ilufthavnen. Dette gælder også i forhold til det seneste evalue-ringsbesøg, som blev gennemført i 2011. Det kan i forhold tilden anbefaling fra Schengenevalueringskomiteen, som der re-fereres til i den interne rapport fra Københavns Politi, oplyses,at den vedrørte behovet for at etablere faciliteter til ”anden lin-je-kontrol” tæt på ”første linje-kontrollen” i Terminal C. Den-ne anbefaling i Schengenevalueringsrapporten blev gennemførtved bygningsmæssige ændringer, som var afsluttet ved udgan-gen af april 2013.Det kan endvidere oplyses, at Rigspolitiet i september 2013udsendte en ”National strategi for grænsekontrol i Danmark”.Strategien indeholder den overordnede strategiske ramme forudførelse af kontrollen ved Danmarks ydre Schengengrænserog fastlægger ansvarsfordelingen mellem Rigspolitiet og poli-tikredsene. Rigspolitiet har således det overordnede, koordine-rende ansvar for politiets opgavevaretagelse på grænsekontrol-området, herunder fastsættelse af nationale retningslinjer forgrænsekontrollens udførelse, udarbejdelse af en national ud-dannelsesplan for grænsekontrolområdet og indsamling, sy-stematisering og vurdering af viden og statistiske oplysningerinden for grænsekontrolområdet med henblik på at skabe etstrategisk og operativt overblik (risikoanalyse). Selve grænse-kontrollen udføres af de politikredse, hvor ind- og udrejsenover en ydre Schengengrænse finder sted via et godkendtgrænseovergangssted. Som nævnt ovenfor, fører Rigspolitietløbende tilsyn med politikredsenes udførelse af grænsekontrol-len med henblik på at sikre, at dette sker i overensstemmelsemed Danmarks internationale forpligtelser. Implementeringenaf en ny national risikoanalysemodel forventes afsluttet vedudgangen af første halvår 2014, ligesom en ny national uddan-nelsesplan, der bl.a. bygger på uddannelsesstandarder fraFRONTEX, ligeledes forventes implementeret på dette tids-punkt.”Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
6