Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1354421_0001.png
1354421_0002.png
1354421_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
3. april 2014Asyl- og VisumkontoretThomas Højgaard2014-0030-20311097263
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 696 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2014. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 696 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Som opfølgning på svar på REU spm. 230 bedes ministerenoplyse om det er korrekt, at det er i strid med Schengen-reglerne, hvis politiet kontrollerer et helt fly, så længe der ikkeer tale om, at man kontinuerligt kontrollerer den samme an-komst, fx dagligt”

Svar:

Det følger af Schengen-samarbejdet, at de indre grænser kan passeresoveralt, uden at der gennemføres personkontrol, uanset personernes natio-nalitet.Ophævelsen af grænsekontrollen berører ikke medlemsstaternes kompe-tente myndigheders udøvelse af politimæssige beføjelser i henhold til nati-onal ret, så længe udøvelsen af disse beføjelser ikke har tilsvarende virk-ning som grænsekontrol, jf. artikel 21, stk. 1, litra a, jf. artikel 20, i Euro-pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage(Schengengrænsekodeks).Schengen-reglerne indeholder ikke en detaljeret og udtømmende regule-ring af, på hvilken måde og i hvilket omfang der kan foretages personkon-trol ved flyankomster fra Schengen-lande. Schengengrænsekodeksens arti-kel 21, stk. 1, litra a, nr. i-iv, opstiller alene en række kriterier, der kan til-lægges vægt ved vurderingen af, om udøvelsen af politimæssige beføjelseradskiller sig fra ind- og udrejsekontrol og dermed ikke har virkning somgrænsekontrol. Efter disse kriterier vil der bl.a. kunne lægges vægt på, omudøvelsen af politimæssige beføjelser sker som led i en stikprøvekontrolbaseret på generelle politioplysninger og -erfaringer.EU-Domstolen har endvidere fastslået, at den kontrol, der udføres i medføraf Schengengrænsekodeksens artikel 21, stk. 1, litra a, skal være undergi-vet visse begrænsninger vedrørende bl.a. intensitet og hyppighed, jf. deforenede sager C-188/10 og C-189/10,Melki,og sag C-278/12,Adil.Spørgsmålet om, hvorvidt udførelse af politimæssig kontrol af samtligepassagerer på en bestemt flyankomst fra et andet Schengen-land vil væreforenelig med Schengen-reglerne, vil således bero på en konkret vurderingaf omstændighederne, hvorunder kontrollen udføres. Det vil i den forbin-delse være udgangspunktet, at Schengen-reglerne er til hinder for, at alle2
indrejsende kontinuerligt kontrolleres mere indgående. Kontrol af alle pas-sagerer på et konkret ankommende fly vil imidlertid som nævnt ikke væreudelukket, hvis de konkrete omstændigheder kan begrunde dette.
3