Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1373225_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. maj 2014
Asyl- og Visumkontoret
Thomas Højgaard
2014-0030-2038
1098109
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 695 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 695 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvorledes paskontrollen i Københavns
Lufthavn af passagerer til og fra ikke-Schengenlande foregår,
herunder om pas scannes og om oplysningerne gemmes til
eventuelt senere brug?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at de overordnede
rammer for grænsekontrollen ved de ydre Schengengrænser i
Danmark er fastlagt i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 562/2006 om indførelse af et fællesskabskodeks
for personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks) med
senere ændringer. Der er i EU-regi endvidere udarbejdet en
række vejledninger, henstillinger og bedste praksis, der indgår
i tilrettelæggelsen af grænsekontrolarbejdet.
Det nationale grundlag for udførelsen af grænsekontrollen fin-
des overordnet i udlændingeloven og udlændingebekendtgørel-
sen.
Rigspolitiet har på baggrund heraf bl.a. i en national ”grænse-
manual” fastsat mere detaljerede retningslinjer for politikred-
senes udførelse af grænsekontrollen ved passage af Danmarks
ydre Schengengrænser. Retningslinjerne er tilgængelige for
politikredsene – og bliver løbende ajourført – på politiets int-
ranet (POLNET).
2.
For så vidt angår indrejsekontrollen af passagerer, der an-
kommer med fly fra et ikke-Schengenland og således indrejser
over den ydre Schengengrænse i Københavns Lufthavn i Ka-
strup, kan Rigspolitiet oplyse følgende:
Alle, der indrejser over den ydre Schengengrænse med et fly
fra et ikke-Schengenland, bliver indrejsekontrolleret.
EU-statsborgere og tredjelandsstatsborgere, der har ret til fri
bevægelighed i henhold til EU-retten, skal alle gennemgå en
minimumskontrol, hvorefter politiet på baggrund af et forevist
rejsedokument (pas eller anden godkendt rejselegitimation)
skal kontrollere, at dokumentet er ægte og gyldigt, og at den,
der foreviser dokumentet, er identisk med den person, som do-
kumentet er udstedt til.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Politiet kan herudover stikprøvevis foretage opslag i relevante
registre via politiets særlige grænseapplikation (POLKON)
med henblik på at sikre, at personen ikke udgør en reel, umid-
delbar og tilstrækkelig alvorlig trussel for Schengenlandenes
indre sikkerhed, offentlige orden eller internationale forbindel-
ser eller en trussel mod den offentlige sundhed (grundlæggen-
de samfundshensyn), og sikre sig, at der ikke er noget til hin-
der for, at personen kan indrejse i Schengenområdet. Kontrol-
len via POLKON omfatter opslag i Det Centrale Kriminalregi-
ster, Schengeninformationssystemet (SIS II), Interpols databa-
ser vedrørende efterlyste dokumenter og personer, Visumin-
formationssystemet (VIS) og det nationale pasregister.
Øvrige tredjelandsstatsborgere skal alle igennem en indgående
kontrol, der omfatter en kontrol af, om tredjelandsstatsborge-
ren opfylder alle betingelser for at indrejse på og udrejse fra
Schengenlandenes område.
Den indgående kontrol skal – foruden den ovenfor beskrevne
minimumskontrol – indeholde et opslag i POLKON som nævnt
ovenfor, en kontrol af formålet med opholdet i Schengenområ-
det, herunder en kontrol af om personen har tilstrækkelige mid-
ler til opholdet, en kontrol af visumforhold, hvis den indrej-
sende er visumpligtig (via opslag i VIS), og en kontrol af en
eventuel opholds- og/eller arbejdstilladelse.
Ved indrejsekontrollen af visumpligtige tredjelandsstatsborge-
re foretages der som noget nyt en verifikation af den pågæl-
dendes fingeraftryk op imod de fingeraftryk, der er lagret i
VIS. Der er på pasboksene monteret en fingeraftryksscanner til
brug herfor.
3.
Viser det sig ved den beskrevne indrejsekontrol, at udlæn-
dingen ikke opfylder indrejsebetingelserne i Danmark/på
Schengenområdet, vil den pågældende blive afvist af politiet,
jf. bestemmelserne i udlændingelovens § 28. Ansøger en ud-
lænding, der ikke opfylder indrejsebetingelserne, om asyl i
forbindelse med indrejsekontrollen, er det dog Udlændingesty-
relsen, der træffer afgørelse om afvisning/tilladelse til indrejse,
jf. lovens § 48 a.
Københavns Politi har oplyst, at der i 2013 blev truffet afgørel-
se om afvisning af 151 personer i forbindelse med indrejsekon-
trollen. Københavns Politi har endvidere oplyst, at der i 2013
blev indgivet 173 ansøgninger om asyl i forbindelse med ind-
rejsekontrollen ved den ydre grænse.
Indrejsekontrollen af passagerne vil som udgangspunkt finde
sted fra de dertil indrettede pasbokse. Denne kontrol suppleres
imidlertid ved udvalgte ankomster – på baggrund af en ”trus-
selsvurdering” i forhold til bl.a. afrejselufthavnen og passager-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammensætningen – af målrettede gatekontroller, dvs. kontrol-
ler ved flyet. Københavns Politi har oplyst, at der i 2013 blev
gennemført 478 gatekontroller.
De ovenfor nævnte tal fra Københavns Politi, der ikke er vali-
deret, er trukket på baggrund af opdateringer i politiets sagssty-
ringssystem POLSAS.
4.
I forhold til udrejsekontrollen sondres der ikke mellem for-
skellige kategorier af rejsende. Alle, der udrejser over den ydre
Schengengrænse, skal således gennemgå en minimumskontrol,
der indebærer, at politiet på baggrund af et forevist rejsedoku-
ment (pas eller anden godkendt rejselegitimation) skal kontrol-
lere, at dokumentet er ægte og gyldigt, og at den, der foreviser
dokumentet, er identisk med den person, som dokumentet er
udstedt til.
Det kan endvidere kontrolleres, om den udrejsende har over-
skredet den maksimale varighed af det tilladte ophold på
Schengenområdet. Dette gøres blandt andet ved at sammen-
holde ind- og udrejsestemplerne i personens rejsedokument.
Politiet kan endvidere i forbindelse med udrejsekontrollen fo-
retage et opslag i relevante registre via POLKON som beskre-
vet ovenfor vedrørende indrejsekontrollen.
I forbindelse med såvel indrejse som udrejse stemples tredje-
landsstatsborgeres pas.
I forbindelse med ind- og udrejsekontrollen/scanningen af pas
”gemmes” der ikke i dag oplysninger om den enkelte rejsende
med et udlændingekontrolmæssigt formål.
Der henvises i øvrigt til ministeriets besvarelse af spørgsmål
nr. 229 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg af 2. december
2013.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
4