Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1373227_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
23. maj 2014
Kontor: Politikontoret
Sagsbeh: Helene Chjeffer Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0030-2034
Dok.:
1097577
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 694 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 694 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for udviklingen i personalenorma-
tivet for polititjenestemænd hos politiet i Københavns Luft-
havn siden den 1. marts 2001, hvor der i forbindelse med
Schengen-samarbejdet blev oprettet 140 nye stillinger, og så-
fremt der er sket en nedskæring i normativet, bedes ministeren
redegøre nærmere for dette, herunder hvor personalet er flyttet
til.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Politiets bevillinger og styringsmodel er ændret flere gange
siden 2001. Endvidere blev politiets styrketal ophævet i for-
bindelse med finanslovsaftalen for 2011, hvorfor der ikke læn-
gere styres direkte på normativer, men ud fra en aktivitetsbase-
ret tilgang, således at politiet – inden for rammerne i flerårsaf-
talen – tilpasser ressourcefordelingen og den politimæssige
indsats til de aktuelle udfordringer i et omskifteligt kriminali-
tetsbillede. Fordelingen af antal polititjenestemænd inden for
politikredsene er således udtryk for kredsenes prioritering af de
tildelte ressourcer.
Rigspolitiet har indhentet et bidrag fra Københavns Politi, som
ligeledes har peget på, at politikredsenes ressourcer ikke læn-
gere fordeles gennem overordnet normativstyring samt på, at
en opgørelse af udviklingen i personalenormativet i Køben-
havns Lufthavn siden 2001 desuden er forbundet med meget
betydelig usikkerhed, idet der gennem en så lang periode er
sket en række ændringer i både lufthavnen og de øvrige dele af
Københavns Politi, som har betydning for opgørelsen. Organi-
seringen af politiets opgaver har således i perioden gennemgået
betydelige ændringer såvel organisatorisk som kompetence-
mæssigt, opgaveporteføljen og opgavernes indhold er ændrede,
udviklingen i teknologiske forhold har haft betydning for udfø-
relsen af opgaverne, antallet af kontrolsteder og disses fysiske
indretning i lufthavnen er ændret, ligesom selve opgørelsesmå-
den af bemandingen i lufthavnen er ændret.
Udviklingen i bemandingen over årene kan således ikke i sig
selv tages som udtryk for Københavns Politis kapacitet og ev-
ne til at håndtere opgaverne i Københavns Lufthavn. Persona-
letallet udtrykker alene antallet af politiårsværk, som persona-
lemæssigt er tilknyttet politiet i lufthavnen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En skønsmæssig opgørelse over antallet af politiansatte i luft-
havnen viser, at antallet af faste politiårsværk i lufthavnen er
gået fra ca. 125 i år 2000 til ca. 250 i 2005 og ca. 160 politian-
satte, herunder ca. 130 i grænsekontrolgrupperne og doku-
mentafsnittet, når omorganiseringen af Københavns Politi im-
plementeres i maj 2014 (svarende til ca. 145 årsværk, når der
reguleres for flex- og deltidsansatte). Ved en sammenligning af
personaletallet for maj 2014 med de tidligere år skal der imid-
lertid korrigeres for effektiviseringer, opgaveomlægninger og
sæsonassistance fra andre dele af politikredsen, hvorfor den re-
elle politiressource i maj 2014 i et sammenligningsperspektiv
skønnes at være noget større end det anførte antal ansat-
te/årsværk, hvilket bl.a. skal ses i lyset af de øvrige forandrin-
ger og effektiviseringer, som er nævnt ovenfor. F.eks. støtter
sæsonassistancen på ca. 40 politiansatte i sommermånederne
omregnet til helårsværk afdelingen med i alt ca. 10 årsværk. En
samlet og mere præcis opgørelse af de samlede effekter af om-
lægninger og effektiviseringer mv. vurderes dog henset til de
ovenfor anførte ændringer af organiseringen af politiets opga-
ver mv. at være behæftet med så store usikkerhedsmomenter,
at den ikke med rimelighed bør foretages.
I tallene indgår alle polititjenestemænd, inklusiv ledere, regule-
ret for flex- og deltidsbeskæftigelse. Det har ikke været muligt
historisk at differentiere i de enkelte organisationsenheder i
lufthavnen, hvorfor tallene indeholder såvel den egentlige pas-
kontrol som alle andre opgaver tilknyttet politiet i lufthavnen.
Personaleudviklingen i lufthavnen er som for alle andre dele af
Københavns Politi genstand for løbende vurdering og tilpas-
ning set i lyset af det generelle trusselsbillede og de opgaver,
som politikredsen skal løse. Der tilstræbes på dette som på alle
andre områder hele tiden en passende balance mellem indsats
og resultater samt en løbende indsats for at forbedre og effekti-
visere opgavevaretagelsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at budgetanalysen af politiet i
2009-2010 påpegede et effektiviseringspotentiale ved sammen-
lægning af Station Amager og Station Lufthavnen samt en æn-
dret fordeling af de beredskabsspecifikke opgaver relateret til
henholdsvis ”landside” og ”airside” kontrol, som efterfølgende
er gennemført. I 2012 er der udarbejdet en række yderligere
forslag til effektivisering af politikredsen, som indgår i politi-
kredsens udviklingsplan 2013-2015.”
3