Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1354209_0001.png
1354209_0002.png

Oversigt over verserende sager ved EU-Domstolen på området for sociale

ydelser og arbejdsmarkedsforhold,hvor Danmark har afgivet indlæg

(Velfærdsydelser og ikke økonomisk aktive unionsburgere)I sag

C-333/13, Dano,

afgav regeringen indlæg den 18. marts 2014. Sagen, der erforelagt EU-Domstolen af en ret i Tyskland, drejer sig om, hvorvidt økonomisk dårligtstillede EU-borgere - i den konkrete sag en rumænsk statsborger – såfremt denne ikke ererhvervsaktiv - i henhold til EU-retten har krav på ikke-bidragspligtige kontantydelser pålinje med medlemsstatens egne statsborgere. Regeringen mener ikke, at dette ertilfældet. Generaladvokaten fremkommer med sit forslag til afgørelse den 20. maj 2014.(Social dumping - opretholdelse af krav om registrering af udstationerede arbejdstagere)Den 3. december 2013 afgav regeringen indlæg i den belgiske sag,C-315/13,

De

Clercq,

der vedrører spørgsmålet om medlemsstaternes ret til at kræve meddelelse omudstationerede arbejdstagere. Reglerne herom forefindes i det såkaldte LIMOSA-system,og regeringen argumenterede for, at traktatens regler om fri bevægelighed fortjenesteydelser og udstationeringsdirektivet ikke er til hinder for at opretholde nationaleregler, der forpligter modtageren af en tjenesteydelse til forud for påbegyndelse af denudstationerede arbejdstagers beskæftigelse at fremsende oplysninger til brug formyndighedernes identifikation af den udstationerede arbejdstager. Sagen er vigtig i lysetaf indsatsen på det arbejdsretlige område mod social dumping.Den 20. marts 2014 afgav regeringen indlæg i sag

C-91/13, EssentEnergieProductie

BV,

der vedrører spørgsmålet om, hvorvidt medlemsstaterne er berettigede til at stillekrav om, at en tredjelandsstatsborger, der har lovligt ophold og arbejdstilladelse i énmedlemsstat skal have arbejdstilladelse, såfremt tredjelandsstatsborgeren udstationeresi en anden medlemsstat for der at udføre arbejde som vikar. Den danske regeringargumenterede for, at medlemsstaterne er berettigede til at stille et krav omarbejdstilladelse, når arbejdstagere udstationeres som vikar modsat udstationering iforbindelse med en virksomheds levering af en konkret tjenesteydelse, hvor der ikke kankræves arbejdstilladelse. Generaladvokaten fremkommer med sit forslag til afgørelse isagen den 22. maj 2014.(Medlemsstaternes ret til regulering af lønforhold på arbejdsmarkedet)I den finske sag,

C-396/13, Sähköalojenammattiliitto,

afgav regeringen indlæg3.december 2013, idet sagen rejser principielle spørgsmål om fortolkningen afudstationeringsdirektivet og medlemsstaternes mulighed for at fastlægge indholdet afbegrebet mindsteløn. Ligeledes en vigtig sag om medlemsstaternes mulighed forregulering af lønforhold på arbejdsmarkedet, og hvor regeringen er af den opfattelse, atdet er op til medlemsstaterne at fastlægge det nærmere indhold af begrebet”mindsteløn”.(Om ret til SU, når ens forældre er grænsearbejdere)Regeringen har afgivet indlæg i den tyske sag

C-603/12, Braun.

Sagen drejer sig omen tysk statsborger, der gennem sin opvækst har boet i Tyskland og Belgien. På
tidspunktet for ansøgningen om SU bor Braun hos sine forældre i Belgien. Forældrene ergrænsearbejdere og arbejder begge i Tyskland, hvor de er skattepligtige. Braun søgerden tyske stat om SU til studier i Luxembourg. Braun har fået afslag på sin ansøgning, dahun ikke opfylder et krav om fast bopæl i Tyskland. Sagen er anlagt før EU-Domstolendom i Giersch-sagen, sag C-20/12 af 20. juni 2013, og Brauns ansøgning vil formentligblive vurderet anderledes i lyset af dommen i Giresch-sagen. Den danske regering afgavindlæg og argumenterede på bagrund af Giresch-dommen for, at medelmsstaterne erberettigede til at stille krav om, at en grænsearbejder har arbejdet i eksempelvis fem år igivermedlemsstaten førend dennes barn har ret til SU. Dom i sagen forventes afsagtmedio/ultimo 2014.(Spørgsmålet om ret til SU ved studier gennemført i et oversøisk land eller territorium foren ikke økonomisk aktiv unionsborger)I sag

C-359/13, Martens,

afgav regeringen skriftligt indlæg den 14. oktober 2013, idetregeringen er af den opfattelse, at en unionsborger, der er ikke-økonomisk aktiv, ikkehar et krav på at medtage studiestøtte til studier, der gennemføres i et OLT-land(oversøisk land eller territorium). Sagen er én i rækken af sager på SU-området omfortolkningen af EUF-traktatens artikel 20 og 21 om unionsborgeres ret til at færdes ogopholde sig i Unionen.(Effektiv skatteinddrivelse ved arbejdsudlejefra andre medlemsstater)Den 6. juni 2013 afgav den danske regering indlæg i en sag forelagt af en ret iTjekkiet,C-53/13,

StrojírnyProstĕjov,

a.s.Regeringen

er af den opfattelse, at det er afprincipiel betydning at sikre medlemsstaternes mulighed for at opretholde effektivinddrivelse af indkomstskat, når en virksomhed anvender arbejdskraft fra andremedlemsstater. Regeringen argumenterede for, attraktatens bestemmelser om fribevægelighed for tjenesteydelser (EUF-traktatens artikel 56 og 57) ikke er til hinder for,at medlemsstaterne kan opretholde nationale skatteretligereglerder sikrer, at derindeholdes og betales skat af den løn, der tjenes af ikke-hjemhørende arbejdstagere,som stilles til rådighed af en ikke-hjemhørende arbejdsgiver til at udføre arbejde hos enhjemhørende virksomhed (arbejdsudleje/vikarer).(Arbejdsgiverforpligtelser i relation til arbejdstageres ret til årlig betalt ferie)I sag

C-118/13, Bollacke,

afgav regeringenindlæg den 28. juni 2013. Sagen drejer sigom fortolkningen af en arbejdsgivers forpligtelser i relation til arbejdstageres ret til årligbetalt ferie. Regeringen er af den opfattelse, at medlemsstaterne alene skal sikre, atarbejdstagere harmulighedfor - inden for referenceperioden - atkunne gøre brug afdenferieret, der følger af arbejdstidsdirektivet. Forpligtelsen for arbejdsgiveren rækker derforikke så vidt, at en arbejdsgiver skal forpligtes til at pålægge en arbejdstager at afholdeferie. Dette bevirker samtidig, at ikke afholdt ferie kan fortabes.