Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1351469_0001.png
1351469_0002.png
1351469_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27. marts 2014Økonomistyringskonto-retSagsbeh: Anne Nygaard JustSagsnr.: 2014-0030-2024Dok.:1095117
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 664 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Anette Görtz
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 664 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvor mange indsatte der årligtfærdiggør en kompetencegivende uddannelse, som enten eradgangsgivende til en anden uddannelse eller til at varetage etordinært arbejde efter endt afsoning.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Di-rektoratet for Kriminalforsorgen, hvortil der henvises:”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, atundervisningen af indsatte i vid udstrækning bygger påenkeltfagsprincippet. Det vil sige, at langt størsteparten af denkompetencegivende uddannelse, der finder sted i fængsler ogarresthuse, ikke udgøres af hele uddannelser, som man kenderdet fra f.eks. grundskoleundervisning, gymnasier, videregåendeuddannelser m.v.Uddannelserne, der udbydes i fængslerne, bygges op af enkeltefag, der tilsammen kan udgøre en adgangsgivende eksamen,hvis hele fagrækken afsluttes. Dettte gælder blandt andet HF-,AVU- og FVU-undervisning, hvoraf de to førstnævnte kan væreadgangsgivende til andre uddannelser.Kriminalforsorgen fører ikke statistik over antallet af afsluttedeadgangsgivende forløb, men det anslås, at der på henholdsvisHF og AVU årligt gennemføres mellem 2 og 10 fulde forløb,der i sig selv er adgangsgivende til andre uddannelser. Hertilkommer,atmansomfølgeafreglerneforrealkompetencevurdering også vil kunne opnå adgang med enbegrænset fagrække afhængig af indsattes øvrige erfaringer ogkvalifikationer.Det forholdsvis lave antal afslutttede uddannelser hænger bl.a.sammen med, at mange indsatte har en kort dom, der ikke givermulighed for at afslutte en hel fagrække. Enkeltfagsprincippetmuliggør, at indsatte til trods for en kort dom eller til trods formanglende uddannelsesparathed alligevel er i stand til atgennemføre uddannelse, der kan bygges videre på efter endtafsoning.Direktoratet for Kriminalforsorgen kan endvidere oplyse, at manpå erhvervsuddannelsesområdet udbyder flere hele uddannelser,dvs. både grund- og hovedforløb. I 2013 var der således 71indsatte, der gennemførte et grundforløb på enerhvervsuddannelse, som er adgangsgivende til et hovedforløb.2
Herudover er der også mulighed for at deltage i AMU-kurser,mens man afsoner. AMU-kurser er ikke i sig selv kvalificerendetil videre uddannelse, men man kan med enrealkompetencevurdering få merit for dele af et grund- ellerhovedforløb inden for erhvervsuddannelsesområdet. I 2013 blevder gennemført 345 kurser internt i fængslerne og 49 iforbindelse med frigang.I forhold til spørgsmålet om mulighederne for at varetageordinært arbejde vurderes det, at alle former forkompetencegivende uddannelse styrker muligheden for at opnåordinært arbejde. Dette gælder fag, hvor der arbejdes medalmene kompetencer og basale færdigheder såvel somuddannelser, der er målrettet forskellige brancher som f.eks.erhvervsuddannelse. AMU-kurser er specifikt målrettetarbejdsmarkedet, og de enkelte kurser er alle tilrettelagt medudgangspunkt i konkrete erhverv.”
3