Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1318253_0001.png
1318253_0002.png
1318253_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. december 2013PolitikontoretTrine Dahl2013-0030-1735946853
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 66 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. oktober2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt(SF).
Karen Hækkerup/Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 66 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren indhente tal fra alle politikredse om brugen af"Østrigsmodellen" (hvor en voldelig partner bortvises fra bo-pælen) og redegøre for eventuelle barrierer for brugen af den.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at der i forbindelsemed ikrafttrædelsen den 1. marts 2012 af lov nr. 112 af 3. fe-bruar 2012 om tilhold, opholdsforbud og bortvisning blev op-rettet en række særlige journalkoder i politiets sagsstyrings-system (POLSAS) til brug for bortvisningssager.Rigspolitiet kan herefter oplyse, at politikredsene for periodenden 1. marts 2012 til den 31. oktober 2013 har oplyst følgendei forhold til antallet af sager, hvor en voldelig partner er blevetbortvist fra bopælen i medfør af lov om tilhold, opholdsforbudog bortvisning:Nordjyllands PolitiØstjyllands PolitiMidt- og Vestjyllands PolitiSydøstjyllands PolitiSyd- og Sønderjyllands PolitiFyns PolitiSydsjælland- og Lolland-Falsters PolitiMidt- og Vestsjællands PolitiNordsjællands PolitiKøbenhavns Vestegns PolitiKøbenhavns PolitiBornholms PolitiIalt20123222320221
Ingen politikredse har påpeget væsentlige barrierer ved anven-delsen af loven i forhold til muligheden for at bortvise en vol-delig partner fra bopælen.
2
Flere politikredse har dog påpeget, at politiet i sager vedrøren-de konflikter i parforhold ofte anvender mindre indgribendemidler end bortvisning, herunder mægling og frivillige aftaler,hvorefter en part indvilliger i at forlade hjemmet i en nærmerefastsat periode. Endvidere har en politikreds påpeget, at det og-så kan have betydning for anvendelsen af bortvisning, at denvoldsramte person, primært kvinder, ofte ikke føler sig tryg ihjemmet, og derfor foretrækker at tage ophold et andet sted.Derudover kan politiet også i denne type sager anvende politi-lovens § 5 og udstede påbud eller foretage kortvarige friheds-berøvelser (f.eks. ved betydelig beruselse) eller anholdelse,hvor der er udøvet konkret vold eller fremsat trusler herom.Rigspolitiet kan endelig oplyse, at det overordnet er Rigspoliti-ets opfattelse, at politikredsene er meget opmærksomme på lo-vens anvendelsesmulighed i relation til disse sager. Rigspolitietskal dog samtidig bemærke, at anvendelse af bortvisning i etforholdsvis begrænset omfang formentlig også bl.a. beror på,at der er tale om en ganske kompleks sagstype, som vedrørerparter, der er tæt følelsesmæssigt forbundet, og hvor situatio-nen kan indebære bortvisning af en person fra eget hjem.”Justitsministeriet skal hertil bemærke, at forslag til lov om tilhold, op-holdsforbud og bortvisning (L 10) blev fremsat på baggrund af Strafferets-plejeudvalgets betænkning nr. 1526/2011. Det fremgår af bemærkningernetil lovforslaget, at udvalget fandt, at det forhold, at bortvisning ikke anven-des i større udstrækning, ikke i sig selv er problematisk. Det var såledesikke udvalgets opfattelse, at bortvisning efter lovændringen skulle bringesi anvendelse i større grad. Udvalget anførte, at det afgørende må være, atbortvisning er et praktikabelt instrument, som kan benyttes i de tilfælde,hvor der reelt og praktisk er behov, og at bortvisningsmuligheden endvide-re kan anvendes som et argument eller en mulighed i forbindelse medhåndtering af voldssager, husfredskrænkelser og lignende.
3