Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. marts 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Michelle Argir Simon-senSagsnr.: 2014-0030-1987Dok.:1083322
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 616 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 616 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes anslå de årlige merudgifter og anlægsudgif-terne forbundet med at indføre en minimumsstraf på et års ube-tinget fængsel for fysisk vold imod tjenestemand i funktion.”Svar:
1.
Der er ved de ønskede beregninger taget udgangspunkt i en opgørelseover den gennemsnitlige strafmasse for perioden 2010-2012 ved overtræ-delse af straffelovens bestemmelse om vold eller trussel mod tjenestemandi funktion (§ 119, stk. 1). Det er forudsat, at der vil ske prøveløsladelse i etomfang svarende til, at 75 pct. af den samlede strafmasse fuldbyrdes.Justitsministeriet skal bemærke, at strafmassen omfatter både vold og trus-ler mod tjenestemand i funktion, da det ikke er muligt alene at opgørestrafmassen for vold mod tjenestemand i funktion.2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at behovet for ekstrafængselspladser (kapacitet) og de årlige driftsudgifter (i 2014-priser) for-bundet med at indføre en minimumsstraf på et års ubetinget fængsel forvold eller trusler imod tjenestemand i funktion på denne baggrund anslåsat være følgende:Mini-
mums-
straf
1 år
§ 119,stk. 1Behovet for Anslåede
ekstra
årlige
fængsels- driftsudgif-
pladser
ter (mio.
kr.)
*273153pladserAnslåede årlige
udgifter til ren-
ter og afskriv-
ninger
(mio. kr.)
60 - 85Anslåede
årlige
driftsud-
gifter i alt
(mio. kr.)
213 - 238
* Uden renter og afskrivninger til nybyggeri
Det er herved forudsat, at straffuldbyrdelsen af den samlede strafmassesker ved afsoning i fængsel, og at kapacitetsudnyttelsen af fængselsplad-serne gennemsnitligt er 94 pct.Da det ikke er muligt at opgøre fordelingen af behovet for henholdsvislukket og åben kapacitet, er der i beregningerne forudsat en gennemsnitligpris pr. fangedag på 1.535 kr. (2014-priser), beregnet på baggrund af pri-sen for henholdsvis åbne og lukkede fængselspladser.2
Behovet for fængselspladser som følge af strafforhøjelserne vurderes ikkeat kunne rummes i den eksisterende fængselskapacitet. Det antages derforat være nødvendigt at etablere nye pladser. Dette medfører – udover an-lægsudgifterne – tillige årlige udgifter til renter og afskrivninger, såledessom det fremgår af tabellen ovenfor.De ovenfor anførte anslåede årlige udgifter til renter og afskrivninger an-giver niveauet fra, at der udelukkende er behov for åbne fængselspladser,til at der udelukkende er behov for lukkede fængselspladser.3.
Ved etablering af nye pladser i nyt byggeri udgør anlægsprisen for enlukket fængselsplads i 2014-priser ca. 4,3 mio. kr., og for en åben fæng-selsplads ca. 3,1 mio. kr.Anlægsudgifterne forbundet med at indføre en minimumsstraf på et årsubetinget fængsel for vold eller trusler imod tjenestemand i funktion, vilderfor – afhængig af behovet for henholdsvis åbne og lukkede fængsels-pladser – udgøre mellem ca. 844 mio. kr. og ca. 1.185 mio. kr.De årlige renter og afskrivninger af disse investeringer er indeholdt i deunder pkt. 2 opstillede driftsbudgetter.4.
Justitsministeriet skal for så vidt angår indførelse af minimumsstraf be-mærke, at det er et generelt princip i dansk ret, at domstolene i den enkeltesag fastsætter straffen på baggrund af en konkret vurdering af sagens om-stændigheder. I den vurdering skal der tages hensyn til både formildendeog skærpende omstændigheder. Derfor rejser anvendelse af minimums-straffe nogle mere principielle spørgsmål.Straffelovrådet har flere gange udtalt sig om brugen af minimumsstraffe,herunder senest i rådets betænkning nr. 1531/2012 ”Strafudmåling – sam-spillet mellem lovgiver og domstole”. Det er Straffelovrådets vurdering, atbrug af særskilte forhøjede minimumsstraffe er et unødvendigt og samtidiget uhensigtsmæssigt middel for lovgivningsmagten til at give anvisningerom strafniveauet i typetilfælde. Straffelovrådet peger i den forbindelsebl.a. på, at det vil være nødvendigt at fastsætte minimumsstraffen betyde-ligt lavere end det ønskede udgangspunkt for straffastsættelsen i normaltil-fælde, hvis der skal gives plads til at fastsætte en passende straf også i me-re sjældent forekommende tilfælde med formildende eller eventuelt særligtformildende omstændigheder. Fastsættes minimumsstraffen i stedet efterdet ønskede strafniveau i normaltilfælde, giver det ikke domstolene mulig-3
hed for at fastsætte en passende straf i de tilfælde, hvor der er formildendeeller eventuelt særligt formildende omstændigheder i en sag. Domstolenevil i givet fald være afskåret fra at fastsætte en straf, der står i rimeligt for-hold til forbrydelsens grovhed.Jeg mener på den baggrund ikke, at der er grundlag for at indføre en mi-nimumsstraf på et års ubetinget fængsel for fysisk vold imod tjenestemandi funktion.
4