Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1348304_0001.png
1348304_0002.png
1348304_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. marts 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Michelle Argir Simon-senSagsnr.: 2014-0030-1987Dok.:1083311
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 615 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 615 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes anslå de årlige merudgifter og anlægsudgif-terne forbundet med at hæve straffen for berigelseskriminalitetmed henholdsvis 20, 30 og 40 procent samt hæve straffen forgentagen berigelseskriminalitet med henholdsvis 20, 30 pro-cent og 40 procent.”

Svar:

1.

Der er ved de ønskede beregninger taget udgangspunkt i en opgørelseover den gennemsnitlige strafmasse for perioden 2010-2012 ved overtræ-delse af bestemmelserne i straffelovens kapitel om formueforbrydelser (§§276-305). Det er forudsat, at der vil ske prøveløsladelse i et omfang sva-rende til, at 75 pct. af den samlede strafmasse fuldbyrdes.Justitsministeriet bemærker, at det ikke er muligt at beregne eller estimereeffekten af en skærpelse for gentagen berigelseskriminalitet.

2.

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at behovet for ekstrafængselspladser (kapacitet) og de årlige driftsudgifter (i 2014-priser) for-bundet med forhøjelse af straffen for berigelseskriminalitet på denne bag-grund anslås at være følgende:

Straf-

Behovet for

forhøjel-

ekstra

se

fængsels-

pladser

20procent30procent40procent343pladser514pladser685pladser

Anslåede år-

lige drifts-

udgifter

(mio. kr.)

*192288384

Anslåede årlige

udgifter til ren-

ter og afskriv-

ninger

(mio. kr.)

75 - 106113 - 159151 - 212

Anslåede

årlige

driftsudgif-

ter i alt

(mio. kr.)

267 - 298401 - 447535 - 596
* Uden renter og afskrivninger til nybyggeri
Det er herved forudsat, at straffuldbyrdelsen af den samlede strafmassesker ved afsoning i fængsel, og at kapacitetsudnyttelsen af fængselsplad-serne gennemsnitligt er 94 pct.
2
Da det ikke er muligt at opgøre fordelingen af behovet for henholdsvislukket og åben kapacitet, er der i beregningerne forudsat en gennemsnitligpris pr. fangedag på 1.535 kr. (2014-priser), beregnet på baggrund af pri-sen for henholdsvis åbne og lukkede fængselspladser.Behovet for fængselspladser som følge af strafforhøjelserne vurderes ikkeat kunne rummes i den eksisterende fængselskapacitet. Det antages derforat være nødvendigt at etablere nye pladser. Dette medfører – udover an-lægsudgifterne – tillige årlige udgifter til renter og afskrivninger, såledessom det fremgår af tabellen ovenfor.De ovenfor anførte anslåede årlige udgifter til renter og afskrivninger an-giver niveauet fra, at der udelukkende er behov for åbne fængselspladser,til at der udelukkende er behov for lukkede fængselspladser.

3.

Ved etablering af nye pladser i nyt byggeri udgør anlægsprisen for enlukket fængselsplads i 2014-priser ca. 4,3 mio. kr., og for en åben fæng-selsplads ca. 3,1 mio. kr.Anlægsudgifterne forbundet med forhøjelse af straffen for berigelseskri-minalitet vil derfor – afhængig af behovet for henholdsvis åbne og lukkedefængselspladser – udgøre:Mellem ca. 1.060 mio. kr. og ca. 1.489 mio. kr. med en strafforhøjelsepå 20 pct.Mellem ca. 1.588 mio. kr. og ca. 2.231 mio. kr. med en strafforhøjelsepå 30 pct.Mellem ca. 2.117 mio. kr. og ca. 2.973 mio. kr. med en strafforhøjelsepå 40 pct.
De årlige renter og afskrivninger af disse investeringer er indeholdt i deunder pkt. 2 opstillede driftsbudgetter.
3