Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1348310_0001.png
1348310_0002.png
1348310_0003.png
1348310_0004.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. marts 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Michelle Argir Simon-senSagsnr.: 2014-0030-1987Dok.:1083298
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 614 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 614 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes anslå de årlige merudgifter og anlægsudgif-terne forbundet med at indføre minimumsstraf på fem årsfængsel for hjemmerøverier.”

Svar:

1.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der sigtes til alletyper af hjemmerøverier begået mod personer i egen bolig og ikke alene”egentlige” hjemmerøverier, som omfattet af strafskærpelsen i 2011.Der er ved de ønskede beregninger således taget udgangspunkt i en opgø-relse over den gennemsnitlige strafmasse for 2012 ved overtrædelse afstraffelovens bestemmelse om røveri (§ 288), hvor røveriet er begået moden person i egen bolig. Det er forudsat, at der vil ske prøveløsladelse i etomfang svarende til, at 75 pct. af den samlede strafmasse fuldbyrdes.

2.

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at behovet for ekstrafængselspladser (kapacitet) og de årlige driftsudgifter (i 2014-priser) for-bundet med at indføre en minimumsstraf på fem års fængsel for hjemme-røverier på denne baggrund anslås at være følgende:

Mini-

mums-

straf

5 år

Behovet

for ekstra

fængsels-

pladser

Anslåede

årlige

driftsud-

gifter

(mio. kr.)

*1035

Anslåede årlige

udgifter til ren-

ter og afskriv-

ninger

(mio. kr.)

40-57-

Anslåede

årlige

driftsudgif-

ter i alt

(mio. kr.)

143-1605
§ 288,stk. 1§ 288,stk. 2
184pladser9pladser
* Uden renter og afskrivninger til nybyggeri
Det er herved forudsat, at straffuldbyrdelsen af den samlede strafmassesker ved afsoning i fængsel, og at kapacitetsudnyttelsen af fængselsplad-serne gennemsnitligt er 94 pct.Da det ikke er muligt at opgøre fordelingen af behovet for henholdsvislukket og åben kapacitet, er der i beregningerne forudsat en gennemsnitlig2
pris pr. fangedag på 1.535 kr. (2014-priser), beregnet på baggrund af pri-sen for henholdsvis åbne og lukkede fængselspladser.Behovet for fængselspladser som følge af at indføre minimumsstraf på 5 årfor overtrædelse af straffelovens § 288, stk. 1, vurderes ikke at kunnerummes i den eksisterende fængselskapacitet. Det antages derfor at værenødvendigt at etablere nye pladser. Dette medfører – udover anlægsudgif-terne – tillige årlige udgifter til renter og afskrivninger, således som detfremgår af tabellen ovenfor.De ovenfor anførte anslåede årlige udgifter til renter og afskrivninger an-giver niveauet fra, at der udelukkende er behov for åbne fængselspladser,til at der udelukkende er behov for lukkede fængselspladser.Behovet for fængselspladser som følge af at indføre minimumsstraf på 5 årfor overtrædelse af straffelovens § 288, stk. 2, vurderes at kunne rummes iden eksisterende fængselskapacitet. Der antages derfor ikke at være an-lægsudgifter forbundet hermed. Merudgifterne svarer derfor udelukkendetil de anslåede årlige driftsudgifter.

3.

Ved etablering af nye pladser i nyt byggeri udgør anlægsprisen for enlukket fængselsplads i 2014-priser ca. 4,3 mio. kr., og for en åben fæng-selsplads ca. 3,1 mio. kr.Anlægsudgifterne forbundet med at indføre minimumsstraf på 5 år forovertrædelse af straffelovens § 288, stk. 1, vil derfor – afhængig af beho-vet for henholdsvis åbne og lukkede fængselspladser – udgøre mellem ca.569 mio. kr. og ca. 799 mio. kr.De årlige renter og afskrivninger af disse investeringer er indeholdt i deunder pkt. 2 opstillede driftsbudgetter.Som nævnt ovenfor under pkt. 2 antages der ikke at være anlægsudgifterforbundet med at indføre minimumsstraf på 5 år for overtrædelse af straf-felovens § 288, stk. 2.

4.

Justitsministeriet skal for så vidt angår indførelse af minimumsstraf be-mærke, at det er et generelt princip i dansk ret, at domstolene i den enkeltesag fastsætter straffen på baggrund af en konkret vurdering af sagens om-stændigheder. I den vurdering skal der tages hensyn til både formildende
3
og skærpende omstændigheder. Derfor rejser anvendelse af minimums-straffe nogle mere principielle spørgsmål.Straffelovrådet har flere gange udtalt sig om brugen af minimumsstraffe,herunder senest i rådets betænkning nr. 1531/2012 ”Strafudmåling – sam-spillet mellem lovgiver og domstole”. Det er Straffelovrådets vurdering, atbrug af særskilte forhøjede minimumsstraffe er et unødvendigt og samtidiget uhensigtsmæssigt middel for lovgivningsmagten til at give anvisningerom strafniveauet i typetilfælde. Straffelovrådet peger i den forbindelsebl.a. på, at det vil være nødvendigt at fastsætte minimumsstraffen betyde-ligt lavere end det ønskede udgangspunkt for straffastsættelsen i normaltil-fælde, hvis der skal gives plads til at fastsætte en passende straf også i me-re sjældent forekommende tilfælde med formildende eller eventuelt særligtformildende omstændigheder. Fastsættes minimumsstraffen i stedet efterdet ønskede strafniveau i normaltilfælde, giver det ikke domstolene mulig-hed for at fastsætte en passende straf i de tilfælde, hvor der er formildendeeller eventuelt særligt formildende omstændigheder i en sag. Domstolenevil i givet fald være afskåret fra at fastsætte en straf, der står i rimeligt for-hold til forbrydelsens grovhed.Jeg mener på den baggrund ikke, at der er grundlag for at indføre en mi-nimumsstraf på fem års fængsel for hjemmerøverier.
4