Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1348313_0001.png
1348313_0002.png
1348313_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. marts 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Michelle Argir Simon-senSagsnr.: 2014-0030-1987Dok.:1083291
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 613 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 613 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes anslå de årlige merudgifter og anlægsudgif-terne forbundet med at sætte strafferammen for indbrud opmed henholdsvis 20, 30 og 40 procent.”

Svar:

1.

Der er ved de ønskede beregninger taget udgangspunkt i en opgørelseover den gennemsnitlige strafmasse for perioden 2010-2012 ved overtræ-delse af straffelovens bestemmelse om indbrud (§ 276). Det er forudsat, atder vil ske prøveløsladelse i et omfang svarende til, at 75 pct. af den sam-lede strafmasse fuldbyrdes.

2.

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at behovet for ekstrafængselspladser (kapacitet) og de årlige driftsudgifter (i 2014-priser) for-bundet med forhøjelse af straffen for indbrud på denne baggrund anslås atvære følgende:

Straf-

forhøjel-

se

Behovet

for ekstra

fængsels-

pladser

75pladser113pladser150pladser

Anslåede år-

lige drifts-

udgifter

(mio. kr.)

*426384

Anslåede årlige

udgifter til ren-

ter og afskriv-

ninger

(mio. kr.)

17-2325-3533-47

Anslåede

årlige

driftsud-

gifter i alt

(mio. kr.)

59-6588-98117-131
20procent30procent40procent
* Uden renter og afskrivninger til nybyggeri
Det er herved forudsat, at straffuldbyrdelsen af den samlede strafmassesker ved afsoning i fængsel, og at kapacitetsudnyttelsen af fængselsplad-serne gennemsnitligt er 94 pct.Da det ikke er muligt at opgøre fordelingen af behovet for henholdsvislukket og åben kapacitet, er der i beregningerne forudsat en gennemsnitligpris pr. fangedag på 1.535 kr. (2014-priser), beregnet på baggrund af pri-sen for henholdsvis åbne og lukkede fængselspladser.
2
Behovet for fængselspladser som følge af strafforhøjelserne vurderes ikkeat kunne rummes i den eksisterende fængselskapacitet. Det antages derforat være nødvendigt at etablere nye pladser. Dette medfører – udover an-lægsudgifterne – tillige årlige udgifter til renter og afskrivninger, såledessom det fremgår af tabellen ovenfor.De ovenfor anførte anslåede årlige udgifter til renter og afskrivninger an-giver niveauet fra, at der udelukkende er behov for åbne fængselspladser,til at der udelukkende er behov for lukkede fængselspladser.

3.

Ved etablering af nye pladser i nyt byggeri udgør anlægsprisen for enlukket fængselsplads i 2014-priser ca. 4,3 mio. kr., og for en åben fæng-selsplads ca. 3,1 mio. kr.Anlægsudgifterne forbundet med forhøjelse af straffen for indbrud vil der-for – afhængig af behovet for henholdsvis åbne og lukkede fængselsplad-ser – udgøre:Mellem ca. 232 mio. kr. og ca. 325 mio. kr. med en strafforhøjelse på20 pct.Mellem ca. 349 mio. kr. og ca. 490 mio. kr. med en strafforhøjelse på30 pct.Mellem ca. 463 mio. kr. og ca. 651 mio. kr. med en strafforhøjelse på40 pct.
De årlige renter og afskrivninger af disse investeringer er indeholdt i deunder pkt. 2 opstillede driftsbudgetter.
3