Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1300933_0001.png
1300933_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. november 2013FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0030-1730944141
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 61 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. oktober2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 61 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, om det er korrekt, at fartgræn-sen er sat ned fra 80 til 70 km/t på Ringvej 3 fra Buddingerundkørsel til Vallensbæk, og hvad grundlaget er for dette?”

Svar:

Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplystfølgende:”Rigspolitiet har til brug for Justitsministeriets besvarelse afspørgsmålet indhentet en udtalelse fra Københavns Vestegns Politi.Københavns Vestegns Politi har oplyst, at Ringvej 3 er en ydreringvej, som er beliggende inden for tættere bebygget område.Udgangspunktet for hastighedsfastsættelse for veje, der ikke er mo-torveje og motortrafikveje, og som er beliggende inden for tætterebebygget område, er 50 km/t, jf. færdselslovens § 42, stk. 1, nr. 1.I medfør af færdselslovens § 42, stk. 4, kan der dog fastsættes enhøjere hastighedsgrænse end den generelle, såfremt omstændighe-derne, herunder trafikafviklingen, tilsiger det, og afgørende færd-selssikkerhedsmæssige hensyn ikke taler derimod.Københavns Vestegns Politi har endvidere oplyst, at Ringvej 3 i enperiode indtil 2009/2010 havde varierende hastighedsbegrænsnin-ger fastsat i medfør af § 42, stk. 4, således at visse dele af stræk-ningen havde en hastighedsgrænse på 80 km/t, mens andre havdeen lavere hastighedsgrænse.I 2009/2010 skete der på strækningen en harmonisering af hastig-hedsgrænserne til 70 km/t. Baggrunden herfor var bl.a., at der hav-de været mange uheld i og ved krydsene på strækningen, og atvejmyndighederne i de berørte kommuner derfor ønskede at sikreet ensartet flow langs ringvejen for at mindske trafikulykkernesomfang og antal.På dette grundlag har politikredsen godkendt nedsættelsen.Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af § 195 i bekendtgø-relse nr. 801 af 4. juli 2012 om anvendelse af vejafmærkning, atgadesignalanlæg ikke må etableres på veje med en tilladt hastighedpå over 70 km/t.”
2