Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1374173_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Anders Lotterup
Sagsnr.: 2014-0030-1983
Dok.:
1080996
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 609 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. februar
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 609 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes gøre rede for, om ministeren agter at følge
Fængelsforbundets opfordring til at lave særlige afdelinger for
østeuropæere i landets fængsler som beskrevet i artiklen "Fæn-
gelsforbund: Vil have særlige afdelinger for østeuropæere"
bragt på www.eb.dk den 20. februar 2014.”
Svar:
1.
Det fremgår bl.a. af avisartiklen, som spørgsmålet henviser til, at Fæng-
selsforbundet foreslår, at der oprettes særlige afdelinger for østeuropæere,
herunder rumænere, og at indsatte på sådanne afdelinger skal tilbydes ar-
bejde, men ikke undervisning.
Regeringen er opmærksom på de udfordringer, som et stort antal udvis-
ningsdømte i fængslerne kan medføre.
Regeringen har derfor – som opfølgning på aftalen om kriminalforsorgens
økonomi fra efteråret 2012 – taget en række initiativer med det formål at
sikre, at udviste udlændinge ikke skaber uro i fængslerne, at indsatsen un-
der afsoning i videst muligt omfang målrettes udvisningssituationen, og at
flest mulig udvisningsdømte udlændinge overføres til afsoning i hjemlan-
det.
Regeringen prioriterer det således højt, at udvisningsdømte udlændinge,
der afsoner straf her i landet, i videst muligt omfang skal afsone straffen i
deres hjemland. Justitsministeriet har derfor iværksat en række tiltag med
det formål at få flere domfældte udlændinge overført til afsoning i hjem-
landet. Justitsministeriet har i den forbindelse etableret en særlig Task For-
ce Hjemsendelse, der skal sikre, at indsatsen for at overføre udenlandske
indsatte til afsoning i hjemlandet er hurtig og effektiv. Den styrkede ind-
sats har foreløbig båret frugt. I 2013 blev det hidtil højeste antal kriminelle
udlændinge sendt til afsoning i hjemlandet, nemlig 34, mod 16 året før og
2 i 2011.
2.
Derudover er der i dag etableret i alt 3 såkaldte udrejseafdelinger for
udvisningsdømte indsatte bl.a. med det generelle formål at målrette indsat-
sen under afsoning til udvisningssituationen.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 24. september 2012 af
spørgsmål nr. 1033 fra Folketingets Retsudvalg, er der således i Stats-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fængslet i Nyborg etableret en særlig afdeling, der primært rummer indsat-
te, der efter endt afsoning skal udvises af Danmark.
Afdelingen blev etableret i 2008 ud fra et ønske om, at de udvisningsdøm-
te indsatte kan afsone med andre indsatte, der er i samme situation som
dem selv. Etableringen skete tillige ud fra et ønske om at placere de på-
gældende indsatte på en afdeling, hvor personalet har et særligt kendskab
til udvisningsdømtes forhold, således at der kan foretages bedst mulig
sagsbehandling og vejledning af de indsatte i forhold til deres situation og
forløbet af deres afsoning samt efterfølgende udsendelse af Danmark.
De indsatte på afdelingen beskæftiges i videst muligt omfang inden for
områder, som kan anvendes efter, at udvisningen er effektueret. Fængslet
imødekommer så godt som altid de indsattes ønsker om beskæftigelse in-
den for de tilbud, fængslet har.
Med inspiration fra Statsfængslet i Nyborg har Kriminalforsorgen i 2013
etableret yderligere to udrejseafdelinger for udvisningsdømte indsatte.
Afdelingerne er placeret i Statsfængslet Østjylland og Statsfængslet i Vrid-
sløselille. De er taget i brug i henholdsvis maj og december 2013 og ople-
ves begge – i lighed med afdelingen i Nyborg – som rolige og velfunge-
rende.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i deres udtalelse til brug for besva-
relse af spørgsmålet oplyst, at direktoratet netop nu indhenter erfaringer
med de nyetablerede afdelinger.
3.
Særligt for så vidt angår spørgsmålet om afskaffelse af tilbuddet om un-
dervisning til bestemte grupper af indsatte kan der henvises til, at en indsat
efter straffuldbyrdelseslovens § 38, stk. 1, har ret og pligt til at være be-
skæftiget ved deltagelse i arbejde, uddannelse eller anden godkendt aktivi-
tet. Efter § 39 skal valget af beskæftigelse (i form af arbejde, uddannelse
eller anden aktivitet) i hvert enkelt tilfælde træffes på grundlag af en sam-
let vurdering af den indsattes forhold, og der skal ved valget af beskæfti-
gelse så vidt muligt tages hensyn til den indsattes eget ønske og til den
indsattes mulighed for at opnå arbejde eller uddannelse uden for fængslet.
Disse regler gælder alle indsatte, herunder indsatte fra Østeuropa og ind-
satte, der skal udvises efter endt afsoning.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Af Europarådets rekommandation CM/Rec(2012)12 vedrørende udenland-
ske indsatte fremgår, at fængslerne med henblik på at sikre ens adgang til
aktiviteter om nødvendigt skal træffe særlige foranstaltninger for at imø-
degå de udfordringer, udenlandske indsatte har, jf. regel 26.1. Derudover
må adgangen til aktiviteter ikke begrænses, fordi den indsatte skal udvises,
jf. regel 26.2.
Yderligere fremgår af rekommandation CM/Rec(2012)12, at udenlandske
indsatte skal have adgang til passende arbejde, jf. regel 27.1. For at sikre,
at uddannelsen af udlændinge er så effektiv som mulig, skal fængslerne
endvidere tage hensyn til de indsattes individuelle behov, herunder til, at
de indsatte opnår kvalifikationer, som er anerkendt og kan videreføres i det
land, som udlændingen tager ophold i ved løsladelsen, jf. regel 29.2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at straffuldbyrdelseslovens
regler for uddannelse og beskæftigelse administreres på en sådan måde, at
der tages udgangspunkt i indsattes behov og ønsker med henblik på at sik-
re bedst mulig udslusning eller reintegration i hjemlandet, efter at en ud-
visning er effektueret.
Reglerne i straffuldbyrdelsesloven giver i øvrigt den enkelte kriminalfor-
sorgsinstitution en vid adgang til at tilrettelægge beskæftigelsestilbuddet
under hensyn til den enkelte indsattes personlige forudsætninger. Inden for
rammerne af straffuldbyrdelseslovgivningen vil det f.eks. være muligt at
undlade at tilbyde undervisning i tilfælde, hvor den enkelte ikke har de
fornødne forudsætninger for at kunne gennemføre et sådant forløb. Den
enkelte må således i stedet tilbydes anden form for beskæftigelse.
4.
På den baggrund er det Justitsministeriets opfattelse, at der er taget en
række initiativer, der har til formål at sikre, at kriminalforsorgen kan hånd-
tere de særlige udfordringer, som udvisningsdømte udlændinge giver for
de enkelte institutioner.
4