Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1300929_0001.png
1300929_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. november 2013FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0030-1730944137
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 60 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. oktober2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 60 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes indhente en udtalelse fra den relevante poli-tikreds om baggrunden for den automatiske trafikkontrol påBuddinge Hovedgade, herunder Buddinge Hovedgade 219,2880 Bagsværd, herunder oplyse begrundelsen for etableringenaf trafikkontrollen på den pågældende strækning?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet har indhentet en udtalelse fra Københavns VestegnsPoliti, der har oplyst, at Buddinge Hovedgade er beliggende i tætterebebygget område, og at der på strækningen er en højest tilladt ha-stighed på 50 km/t.Beslutningen om hastighedskontrol (ATK) på Buddinge Hovedgadei Bagsværd er truffet i samråd med Gladsaxe Kommune, idet stræk-ningen er placeret i et skoledistrikt, som er et af de særlige indsats-områder, der var baggrunden for implementering af ATK. Den om-handlede strækning er endvidere taget i anvendelse som målestræk-ning, idet Buddinge Hovedgade med sine lange lige stræk indbydertil høje hastigheder, hvilket giver utryghed og øget risiko for person-skader i forbindelse med færdselsuheld.Politiet har i perioden fra 1. januar 2003 til 31. december 2012 regi-streret 17 trafikuheld på Buddinge Hovedgade.Ved gennemgang af måleresultaterne fra 2013 ses betydelige hastig-hedsovertrædelser, og ved en måling foretaget den 2. januar 2013blev hastigheden i et enkelt tilfælde målt til 118 km/t.”
2