Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1387293_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
8. juli 2014
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Anne Berg Mansfeld-
Giese
Sagsnr.: 2014-0030-1975
Dok.:
1237634
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 595 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. februar
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Karen Hækkerup
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 595 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan politiets brandefter-
forskning fremover vil blive forbedret, jf. sagen om Sønder-
hav, blandt andet nævnt i artiklen ”Hård kritik af politiet” i BT
den 17. februar 2014.”
Svar:
1.
Ved foreløbig besvarelse af 25. april 2014 orienterede jeg Retsudvalget
om, at jeg havde anmodet Rigspolitiet og Rigsadvokaten om en udtalelse
om den nærmere behandling i politi og anklagemyndighed af sager vedrø-
rende brandstiftelse. Jeg oplyste samtidig, at jeg forventede at modtage ud-
talelsen, der skulle danne grundlag for min endelige besvarelse af spørgs-
målet inden for 3-4 uger.
Den 11. juni 2014 orienterede jeg Retsudvalget om, at Rigspolitiet ved
brev af 28. maj 2014 havde oplyst, at arbejdet med udarbejdelse af udtalel-
sen havde vist sig mere tidskrævende end først antaget, og at det derfor var
Rigspolitiets vurdering, at udtalelsen ville foreligge inden for yderligere 3-
4 uger. Jeg orienterede samtidig om, hvilke undersøgelser mv. Rigspolitiet
havde iværksat til brug for udarbejdelsen af udtalelsen.
2.
Ved brev af 30. juni 2014 har Rigspolitiet fremsendt en udtalelse om po-
litiets behandling af sager om brandstiftelse. Udtalelsen er vedlagt to bilag
– bilag 1 om gennemgang af konkrete brandsager oprettet i 2010-2013 og
bilag 2, som er en udtalelse af 25. juni 2014 vedrørende specifikke brand-
tekniske spørgsmål, som er indhentet fra Dansk Brand- og sikringsteknisk
Institut (DBI).
Udtalelsen med bilag vedlægges til Retsudvalgets orientering.
Derudover har Rigsadvokaten ved brev af 8. juli 2014 fremsendt en sær-
skilt udtalelse vedrørende den strafferetlige behandling af sager om brand-
stiftelse, herunder anklagemyndighedens opgaver.
Denne udtalelse vedlægges tillige.
3.
Som det fremgår, har Rigspolitiet i anledning af de stillede spørgsmål og
i lyset af den alvorlige kritik af politiets efterforskning af sager om brand-
stiftelse, som har været rejst i flere medier i foråret i år, foretaget en omfat-
tende gennemgang af alle sager om overtrædelse af straffelovens §§ 180-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
182, der er oprettet i perioden 2010-2013 (117 sager), hvor Rigspolitiets
brandårsagsefterforskere har afgivet brandtekniske erklæringer, og hvor
der er rejst sigtelse på baggrund af den samlede efterforskning. Yderligere
3 sager, hvor brandårsagen har været et bevistema, og som Rigspolitiet har
fået kendskab til på anden vis, er indgået i sagsgennemgangen.
Der er rekvireret rets- og dombøger i samtlige sager og kriminaltekniske
erklæringer, i det omfang konklusionerne ikke er fremgået af rets- eller
dombog. Der er på den baggrund foretaget en nærmere gennemgang af i
alt 30 sager, herunder særligt de forholdsvis få sager hvor brandårsagen
har været et særskilt bevistema. I alt 11 sager er herefter udtaget til en
yderligere gennemgang med henblik på at undersøge eventuelle problem-
stillinger af metodisk karakter på tværs af sagerne.
Sagsgennemgangen har således haft et kvalitetsmæssigt og metodisk sigte,
idet hensigten har været at afdække, om der er forbedringsområder i for-
hold til de arbejdsmetoder, der anvendes i den praktiske brandårsagsefter-
forskning og i forbindelse med udarbejdelse af de brandtekniske erklærin-
ger. Det har omvendt ikke været formålet at foretage en fornyet vurdering
af de konkrete sager, som alle er endeligt afgjort ved domstolene.
Rigspolitiet har derudover forholdt sig nærmere til en række konkrete kri-
tikpunkter vedrørende politiets efterforskning af brandsager med henblik
på at vurdere, om politiet har metode- og/eller kompetencemæssige pro-
blemer på området. Der er til brug for denne vurdering indhentet den
nævnte separate udtalelse fra DBI om de specifikt rejste brandtekniske kri-
tikpunkter.
Herudover indeholder udtalelsen en mere generel beskrivelse af tilrette-
læggelsen af og det faglige grundlag for politiets kriminaltekniske efter-
forskning af brandsager, herunder en beskrivelse af arbejdsmetoder og
brandefterforskernes uddannelse, samt den eksterne bistand politiet rekvi-
rerer fra bl.a. DBI og Teknologisk Institut.
Endelig indeholder udtalelsen fra Rigspolitiet en beskrivelse af den meto-
de- og kvalitetsudvikling, der kontinuerligt foregår på området, herunder
med omtale af allerede iværksatte og kommende tiltag.
4.
Rigspolitiet giver i udtalelsen udtryk for den samlede opfattelse, at der
ikke er grundlag for at antage, at dansk politi generelt har metode- eller
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kompetencemæssige problemer med at gennemføre brandårsagsefterforsk-
ninger.
Brandårsagsefterforskerne vurderes således generelt at have et teoretisk
vidensgrundlag, som er baseret på internationalt og anerkendt viden inden
for brandårsagsefterforskning samt en solid praktisk erfaring. Dertil kom-
mer den løbende kompetenceudvikling og videreuddannelse.
Rigspolitiet tilbageviser også – herunder med støtte i udtalelsen fra DBI –
en række af de konkrete brandtekniske kritikpunkter, som særligt blev rejst
i forbindelse med DRs dokumentarudsendelse ”Brændte beviser”, som
blev vist den 5. marts 2014.
Rigspolitiet har dog – ikke mindst på baggrund af den omfattende sags-
gennemgang – identificeret enkelte områder, hvor der er grundlag for
yderligere at styrke kvaliteten på brandefterforskningsområdet.
Det drejer sig først fremmest om det allerede iværksatte arbejde med at
styrke kvaliteten af de brandtekniske erklæringer, således at de fremstil-
lingsmæssigt bliver lettere tilgængelige og i højere grad, end det er tilfæl-
det i dag, afspejler, hvordan brandårsagsefterforskeren er nået frem til sin
konklusion om brandens formodede årsag, herunder hvilke overvejelser
der er gjort undervejs.
Der indføres i den forbindelse en ny såkaldt konklusionsskala med henblik
på, at der i erklæringen gives mere præcise og nuancerede indtryk af den
bevismæssige styrke. Den forbedrede konklusionsskala vil efter det det op-
lyste understøtte, at brandefterforskerne stiller relevante spørgsmål til egne
konklusioner, ligesom den i højere grad vil anskueliggøre, hvordan brand-
efterforskeren er nået frem til sin konklusion. Rigspolitiet oplyser i til-
knytning hertil, at udviklingen af den nye konklusionsskala er i sin afslut-
tende fase.
Selv om brandårsagsefterforskerne i forvejen har et betydeligt kompeten-
ceniveau, vil Rigspolitiet desuden på baggrund af en gennemført kortlæg-
ning af området gøre kompetenceudviklingen til et mere struktureret,
sammenhængende og dokumenteret forløb samt yderligere opkvalificere
bl.a. de metodiske og analytiske kompetencer.
Rigspolitiet oplyser herudover, at man – for tillige at få en vurdering af
dansk politis metoder på brandefterforskningsområdet fra en uafhængig in-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stans – har indgået en aftale med University of Strathclyde i Skotland, der
regnes blandt de førende universiteter på området i Europa. Aftalen inde-
bærer, at universitet gennemfører et eksternt sagkyndigt review af Nordisk
Brandmanual, der danner grundlag for brandefterforskninger i Danmark,
med henblik på at vurdere, om den er udtryk for best practice på området.
Brandmanualen er siden mit foreløbige svar af 11. juni 2014 blevet oversat
til engelsk og afleveret til universitet. Jeg har bedt Rigspolitiet om at orien-
tere mig, når resultatet af det eksterne review foreligger, og jeg vil til den
tid orientere Retsudvalget herom.
5.
Rigsadvokaten har i sin udtalelse af 1. juli 2014 mere generelt redegjort
for det såkaldte objektivitetsprincip, der følger af retsplejelovens § 96, stk.
1, og som fastsætter det helt grundlæggende princip om, at politi og ankla-
gemyndighed har pligt til at være objektive i efterforskningen og den juri-
diske vurdering af alle straffesager. Princippet indebærer bl.a., at politi og
anklagemyndighed har pligt til at tage enhver omstændighed, der tyder på
en mistænkts uskyld i betragtning, herunder forholde sig kritisk til alle
aspekter af en straffesag, herunder bl.a. tekniske undersøgelser.
Udtalelsen indeholder herefter en nærmere beskrivelse af, hvilke oplysnin-
ger mv., der kan indgå i en sag om brandstiftelse, og som danner grundlag
for anklagemyndighedens vurdering af, om der er grundlag for at rejse til-
tale i sagen, samt hvilke bevistemaer der kan forekomme.
Rigsadvokaten oplyser desuden, at der til brug for udarbejdelse af udtalel-
sen er foretaget en høring af de regionale statsadvokater om deres og poli-
tikredsenes erfaringer med behandlingen af sager om brandstiftelse. Det
fremgår af udtalelsen, at statsadvokaterne har oplyst, at sager om brandstif-
telse ikke i almindelighed har givet anledning til særlige spørgsmål eller
problemstillinger, herunder om indhentelse af supplerende brandtekniske
erklæringer. Det vurderes yderligere, at det kun er i et fåtal af sagerne, at
der har været rejst tvivl om de brandtekniske erklæringer.
Rigsadvokaten anfører sammenfattende, at der i anklagemyndigheden er
stor opmærksomhed på sager om brandstiftelse, herunder at disse sager
også anklagerfagligt behandles på et højt fagligt niveau. Rigsadvokaten og
de regionale statsadvokater overvejer i den forbindelse bl.a., om der i rela-
tion til anklagemyndighedens fremtidige behandling af sager om brandstif-
telse er behov for nærmere retningslinjer for eller vejledning om disse sa-
ger, f.eks. om håndtering af anmodninger om supplerende brandtekniske
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
erklæringer. Desuden har de regionale statsadvokater meddelt Rigsadvoka-
ten, at de fremover vil påtage sig en faglig koordination af de verserende
brandsagers behandling hos anklagemyndigheden i politikredsene.
Afslutningsvis redegør Rigsadvokaten i sin udtalelse for de muligheder en
domfældt, der mener sig dømt med urette, har for at begære en afgjort
straffesag genoptaget ved Den Særlige Klageret.
I tilknytning hertil oplyser Rigsadvokaten, at der i perioden 2010-2014 er
indgivet i alt 6 anmodninger om genoptagelser i sager vedrørende brand-
stiftelse til klageretten, hvoraf to vedrører samme sag. I 2 af sagerne var
spørgsmålet om brandårsagen et selvstændigt bevistema.
Den Særlige Klageret har i alle sagerne afvist anmodningen om genopta-
gelse.
Endelig fremgår det, at Den Særlige Klageret har oplyst, at der for tiden er
fire verserende sager, hvor der er søgt om genoptagelse af straffesager om
brandstiftelse efter straffelovens §§ 180-181.
6.
På baggrund af bl.a. den meget omhyggelige og omfattende sagsgen-
nemgang Rigspolitiet har foretaget – både for så vidt angår konkrete sager
over en fireårig periode og med hensyn til brandefterforskernes teoretiske
grundlag og arbejdsmetoder mv. – har jeg tillid til den overordnede kon-
klusion om, at efterforskninger i brandsager aktuelt udføres på en faglig
forsvarlig og betryggende måde, og at der i Rigspolitiets Nationale Krimi-
naltekniske Center er den tilstrækkelige opmærksomhed på nødvendighe-
den af at sikre, at der kontinuerligt sker en metode- og kvalitetsudvikling.
Jeg har i den forbindelse også noteret mig, at Rigspolitiet i forbindelse
med sagsgennemgangen har identificeret enkelte områder, hvor der er
grundlag for yderligere at styrke arbejdet med at udarbejde brandtekniske
erklæringer, herunder navnlig for at sikre, at erklæringerne fremstår til-
strækkeligt nuancerede og tydeligt viser, hvordan brandefterforskeren er
nået frem til sin konklusion.
Dertil kommer, at Rigspolitiet – som nævnt under pkt. 4 – har iværksat et
eksternt og uafhængigt review af Nordisk Brandmanual, som udgør en væ-
sentlig del af det faglige grundlag for dansk politis udførelse af brandefter-
forskninger. Jeg vil som nævnt sørge for, at Retsudvalget orienteres, når
resultatet af det eksterne review foreligger.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg har endvidere noteret mig, at Rigsadvokaten oplyser, at en høring af de
regionale statsadvokater har vist, at det ikke er opfattelsen i anklagemyn-
digheden, at behandlingen af sager om brandstiftelse i almindelighed har
givet anledning til særlige spørgsmål eller problemstillinger, herunder om
indhentelse af supplerende brandtekniske erklæringer. Det vurderes yderli-
gere, at det kun er i et fåtal af sagerne, at der har været rejst tvivl om de
brandtekniske erklæringer.
Jeg har samtidig noteret mig Rigsadvokatens oplysning om, at det aktuelt
overvejes, om der i relation til anklagemyndighedens fremtidige behand-
ling af sager om brandstiftelse er behov for nærmere retningslinjer for eller
vejledning om disse sager, f.eks. om håndtering af anmodninger om sup-
plerende brandtekniske erklæringer, ligesom de regionale statsadvokater
har meddelt Rigsadvokaten, at de fremover vil påtage sig en faglig koordi-
nation af de verserende brandsagers behandling hos anklagemyndigheden i
politikredsene.
7