Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1340008_0001.png
1340008_0002.png
1340008_0003.png
Civilafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. februar 2014FormueretskontoretMichaela Hansen2014-0030-19731077553
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 592 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup/Rikke- Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 592 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvordan forholder ministeren sig til forslag om, at der indfø-res hjemmel til, at kommunen (evt. i samarbejde med han-delstandsforeningen) kan anvise steder i bybilledet, hvor desåkaldte facere må operere fra?”

Svar:

1.

Justitsministeren fremsatte den 26. februar 2014 forslag til lov om ind-samling m.v. (lovforslag nr. L 142). Lovforslaget bygger på anbefalinger-ne i betænkning nr. 1532/2012 om indsamlinger afgivet af Udvalget omrevision af reglerne om offentlige indsamlinger.Som anført under pkt. 3.6 i de almindelige bemærkninger til lovforslagetanses hjælpeorganisationers hvervning af medlemmer ved personlig hen-vendelse på gaden eller ved telefonisk henvendelse ikke for at være en op-fordring til at yde bidrag, som er omfattet af indsamlingsloven.Hjælpeorganisationer kan derfor ved personlig henvendelse hverve med-lemmer. Det forudsættes dog, at der er tale om et reelt medlemskab, hvormedlemmet for sit kontingent modtager en modydelse fra organisationen.Hvis en medlemshvervning konkret må betragtes som en omgåelse af for-buddet mod hus- og gadeindsamling, vil loven i sin helhed finde anvendel-se. Det beror således på en konkret vurdering, om der er tale om reel med-lemshvervning eller en egentlig indsamling.

2.

Med lovforslaget foreslås der indført en generalklausul om god indsam-lingsskik.God indsamlingsskik er udtryk for, hvad der bør være sædvanlig handle-måde på området ud fra en inden for branchen herskende opfattelse af,hvad der er god handlemåde. Generalklausulen giver mulighed for at tagehøjde for, at der kan opstå nye situationer, der ikke lader sig beskrive ellerbedømme efter den gældende målestok, men som er påvirkelig af skiftendetiders opfattelse af, hvad der anses for god handlemåde.Det er i lovforslaget endvidere foreslået, at medlemshvervning underlæg-ges retningslinjerne om god indsamlingsskik. Generalklausulen udvidessåledes til også at gælde i forhold hjælpeorganisationernes medlemshverv-ning ved personlig eller telefonisk henvendelse.2
Hermed gives det nye Indsamlingsnævn også kompetence til at behandleklager over god skik i forhold til medlemshvervning.

3.

Som anført under pkt. 4.9.1 i lovforslagets almindelige bemærkningerovervejede Indsamlingsudvalget, om der bør gælde et forbud mod med-lemshvervning på gaden eller ved telefonisk henvendelse. Udvalget anfør-te i den forbindelse, at en begrænsning af medlemshvervning i form af etforbud herimod umiddelbart ikke vil harmonere med almindelige hensyntil foreningsfrihed. Grundlovens § 78, stk. 1, foreskriver, at borgerne harret til uden forudgående tilladelse at danne foreninger i ethvert lovligtøjemed. Herudover gælder det efter artikel 11 i Den Europæiske Menne-skerettighedskonvention bl.a., at enhver har ret til frit at deltage i fredeligeforsamlinger og til foreningsfrihed, og at der ikke må gøres andre ind-skrænkninger i udøvelsen af disse rettigheder end sådanne, som er fore-skrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn tilden nationale sikkerhed eller den offentlige tryghed, for at forebygge uroeller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for atbeskytte andres rettigheder og friheder.På baggrund af det anførte fandt udvalget, at der ikke bør gælde et sådantforbud mod medlemshvervning på gaden eller ved telefoniske henvendel-ser. Udvalget har i stedet peget på, at medlemshvervning ved personlig el-ler telefonisk henvendelse bør reguleres af de samme etiske retningslinjer,som skal gælde for indsamlinger.

4.

Justitsministeriet kan – som anført under pkt. 4.9.2 i lovforslagets al-mindelige bemærkninger – tilslutte sig udvalgets overvejelser vedrørendemedlemshvervning, og det er ministeriets opfattelse, at forslaget om, athjælpeorganisationers hvervning af nye medlemmer på gaden skal ske un-der iagttagelse af principperne for god indsamlingsskik, selvom medlems-hvervning ikke i øvrigt omfattes af loven, i tilstrækkelig grad vil være medtil at sikre, at medlemshvervning foregår på en hensigtsmæssig måde.
3