Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1343043_0001.png
1343043_0002.png
1343043_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
7. marts 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rasmus Friis BendtsenSagsnr.: 2014-0030-1964Dok.:1070616
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 580 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 580 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren bekræfte, at når der står følgende i svaret påREU alm. del - spørgsmål 234: "Det skal dog naturligvis be-mærkes, at organisationer som gennemfører udviklingsprojek-ter som det foreliggende, der indebærer store organisatoriskeændringer og sammenlægninger, erfaringsmæssigt oplever envis produktionsnedgang i en overgangsperiode, mens der bru-ges ressourcer på at komme på plads i den nye organisation",så er dette som minimum udtryk for, at borgerne kan forventemidlertidige forringelser af den borgernære service, og kanministeren oplyse, hvornår disse forringelser indtræffer, samtoplyse hvornår indkøringsperioden forventes at være afslut-tet?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigspolitiet, hvortil der henvises:Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Kø-benhavns Politi.Som det fremgår af Rigspolitiets bidrag til brug for Justitsministeri-ets besvarelse af spørgsmål nr. 234 af 18. december 2013 fra Folke-tingets Retsudvalg, gennemgår Københavns Politi som led i den ge-nerelle modernisering og effektivisering af Dansk Politi i øjeblikketen flerårig udviklingsproces, der med afsæt i en række eksterne ana-lyser og interne undersøgelser skal ruste politikredsen til et laverebevillingsniveau. Processen indeholder bl.a. en række omorganise-ringer, der efter Københavns Politis opfattelse er helt nødvendige,hvis politikredsen, i en situation med mange politimæssige udfor-dringer og øgede krav til effektivitet mv., fremover skal kunne ud-nytte sine ressourcer og stordriftsfordele effektivt på tværs af politi-kredsens geografi og dermed kunne fastholde en god og effektiv po-litibetjening af alle politikredsens borgere.Som det ligeledes fremgår af ovenfor nævnte bidrag, oplever organi-sationer, der gennemfører store organisatoriske ændringer og sam-menlægninger, erfaringsmæssigt en vis produktionsnedgang i enovergangsperiode, mens der bruges ressourcer på at komme på pladsi den nye organisation. Dette må også forventes for Københavns Po-litis vedkommende, men politikredsen vil arbejde for at mindske dis-se problemer mest muligt, herunder navnlig således at de borger-vendte funktioner som beredskab og servicecenter berøres mindstmuligt.Københavns Politis udviklingsplan 2013-15 er opdelt i 4 hovedfaser,hvor udviklings- og planlægningsfaserne nu er ved at være gennem-ført, og der er udarbejdet en implementeringsplan for reorganise-ringsfasen.2
Implementeringsplanen beskriver, hvornår og hvordan de organisa-toriske omstruktureringer, sammenlægninger, ledelsesskift, flytnin-ger mv. skal finde sted. Skæringsdatoen for den formelle overgangtil ny organisation er foreløbigt fastlagt til den 1. maj 2014, og det erforventningen, at opgaven med at komme på plads i den nye strukturvil være mest intensiv i perioden op til dette tidspunkt og frem tilsommerferien. Her vil også risikoen for en produktionsnedgangumiddelbart være størst.Præcis hvornår de enkelte dele af Københavns Politi er på plads iden ny struktur vil være forskelligt fra enhed til enhed, men det kanmere generelt oplyses, at reorganiseringsfasen efterfølges af en op-timeringsfase, hvor Københavns Politi gennem en bedre udnyttelseaf de stordriftsfordele, som reorganiseringen bl.a. skaber, nye ogenklere arbejdsgange, ensartede metoder på tværs af politikredsen,bedre og mere konsekvent planlægning og et styrket fokus på drifts-og ressourceledelse, skal sikre, at planens effektiviseringspotentialeudmøntes i en god og effektiv politibetjening til gavn for politikred-sens borgere.”
3