Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1337487_0001.png
1337487_0002.png
1337487_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:21. februar 2014Kontor: PersonalekontoretSagsbeh: Stine Maria TolstrupChristensenSagsnr.: 2014-0030-1961Dok.:1069208
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 578 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Anne Fode
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 578 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Blev Justitsministeren og Rigspolitiet underrettet om de ar-bejdsmiljøvurderinger, der de sidste par år er blevet udarbejdeti PET, herunder også de to Ekstra Bladet har fået aktindsigt ifra 2009 og 2012, som afslører et elendigt arbejdsmiljø, jf.http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2145159.ece .Hvis Justitsministeren og Rigspolitiet ikke blev underrettetherom, er det så tilfredsstillende, eller er det noget man nu vilændre procedure for, for at undgå lignende fremtidige situatio-ner i PET?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at forpligtelsen til atgennemføre arbejdspladsvurderinger (APV) følger af arbejds-miljølovens § 15 a, og de nærmere krav hertil er reguleret i be-kendtgørelse nr. 559 af 17. juni 2004 og Arbejdstilsynets vej-ledning D.1.1.Bekendtgørelse nr. 1181 af 15. oktober 2010 om samarbejdeom sikkerhed og sundhed danner rammerne for samarbejde iarbejdsmiljøorganisationen.På baggrund af bekendtgørelsens § 12 er der i dansk politietableret en arbejdsmiljøorganisation i flere niveauer beståendeaf et Hovedarbejdsmiljøudvalg (HAMU) i hver politikreds og iRigspolitiet med underliggende Arbejdsmiljøudvalg (AMU) ogArbejdsmiljøgrupper (AMG), hvor Arbejdsmiljøudvalgene ogArbejdsmiljøgrupperne i henhold til bekendtgørelsens § 2 va-retager henholdsvis de strategiske og de operationelle opgaver.Rigspolitiet har således et overordnet Hovedarbejdsmiljøud-valg og fem Arbejdsmiljøudvalg, herunder ét i PET med un-derliggende Arbejdsmiljøgrupper.Arbejdspladsvurderinger i dansk politi gennemføres ved hjælpaf et centralt elektronisk undersøgelsessystem. RigspolitietsArbejdsmiljøsektion kan vejlede og yde teknisk support, mensdet er de enkelte arbejdsmiljøudvalg og -grupper, der tilpasserog gennemfører arbejdspladsvurderingerne lokalt. Hovedar-bejdsmiljøudvalgene i kredsene og Rigspolitiet er ansvarligefor, at de nødvendige ressourcer stilles til rådighed for gen-nemførelsen, mens det er de enkelte arbejdsmiljøgrupper, derskal foretage den prioriterede kortlægning af arbejdsmiljøfor-holdene og som med bistand fra de lokale arbejdsmiljøudvalg2
skal stå for den praktiske gennemførelse af handlingsplaner ogopfølgning på arbejdspladsvurderingen.Der er i perioden fra 2007 til 2013 gennemført to arbejdsplads-vurderinger i Politiets Efterretningstjeneste i henholdsvis 2009og 2012. Det bemærkes, at Politiets Efterretningstjeneste fra2012 grundet krav til ekstern sikkerhed har gennemført ar-bejdspladsvurderingerne på et internt forankret elektronisk sy-stem.Rigspolitiet kan på baggrund af en gennemgang af referater framøder i Rigspolitiets Hovedarbejdsmiljøudvalg i perioden2009 til 2013 oplyse, at Rigspolitiets Hovedarbejdsmiljøudvalgikke har modtaget oplysninger om specifikke problemstillingeri arbejdspladsvurderingerne i Politiets Efterretningstjeneste.Det bemærkes, at der i 2013 er udarbejdet en ny arbejdsmiljø-politik for dansk politi, som er udmøntet i en ny styringsmodelog handlingsplan for arbejdsmiljøarbejdet 2014 - 2016. Om-lægningen af arbejdsmiljøarbejdet i dansk politi har til formålat sikre, at arbejdsmiljøorganisationen arbejder koordineret ogstruktureret med udvikling af arbejdsmiljøindsatsen på tværs afdansk politi.Politiets Efterretningstjeneste har supplerende oplyst, at chefenfor Politiets Efterretningstjeneste fra primo januar 2014 harigangsat en række initiativer rettet mod at styrke arbejdsglædeog trivsel i Politiets Efterretningstjeneste. Med bistand og tætinvolvering fra Rigspolitiet er der igangsat et egentligt udvik-lingsprojekt med en række spor, hvor styrket medarbejdertriv-sel og arbejdsglæde er helt centrale elementer. Projektet er for-ankret i Politiets Efterretningstjenestes samarbejdsudvalg ogbaseret på bred medarbejderinddragelse for at sikre ejerskab iorganisationen. Projektet vil bl.a. fokusere indgående på styr-ket personaleledelse, styrket kommunikation og dialog om-kring ledelsesmæssige beslutninger, organisatoriske ændringerog prioriteringer i Politiets Efterretningstjeneste.”Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til den samtidige besvarelse afspørgsmål nr. 577 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet tiljustitsministeren den 10. februar 2014.
3