Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
31. marts 2014StrafferetskontoretMorten Holland Heide2014-0030-19521063523
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 569 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 569 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse omfanget af indtægter til Offerfondensom følge af trafikforseelser i 2013 samt oplyse, hvor stor enandel af fondens samlede indtægter i 2013 disse udgør? Vilministeren i forlængelse heraf oplyse, hvorledes indtægter, deroversiger det forventede, skal anvendes jf. L 165 – svar påspørgsmål 14 (2012-13).”Svar:
1.
Lov om Offerfonden trådte i kraft den 1. januar 2014. Pligten efter lo-vens § 4 til at betale offerbidrag finder ikke anvendelse for strafbare for-hold, der er begået før lovens ikrafttræden. Det fremgår af lovens § 6.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet om, hvilke indtægter fra offerbidrag efter lovens§ 4 der ville have været i 2013, hvis pligten til at betale bidraget havde væ-ret gældende der. Af udtalelsen, hvortil der henvises, fremgår følgende:”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af spørgsmålet oply-se, at der i 2013 blev truffet afgørelse i 126.879 sager, som –såfremt lov om Offerfonden var trådt i kraft på daværendetidspunkt – var omfattet af ordningen i lovens § 4. Sager ved-rørende trafikforseelser udgjorde ca. 70 %, hvilket svarer til88.625 sager.Hvis det forudsættes, at det ville have været muligt at inddrivebidrag til Offerfonden i samtlige sager, ville de samlede ind-tægter i 2013 have været ca. 63 mio. kr., hvoraf ca. 44 mio. kr.ville stamme fra sager vedrørende trafikforseelser. Disse tal erdog behæftet med betydelig usikkerhed, idet det er uvist, hvorstor en del af det samlede bidrag, der indbetales eller kan ind-drives.”2.
Justitsministeriet kan herudover oplyse, at Offerfonden har til formål atyde tilskud til projekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om el-ler indsatsen til støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre eller grupperheraf, jf. lovens § 1, stk. 1. Fondens midler anvendes til at yde tilskud tilofferrådgivninger, forskning, uddannelsesindsatser, seminarer, informati-onsmateriale, forsøgs- og udviklingsaktiviteter og lignende projekter ogaktiviteter, jf. bestemmelsens stk. 2.Til disse formål yder staten årligt et tilskud til Offerfonden, der svarer tilstatens indtægter fra offerbidragene efter lovens § 4 fratrukket omkostnin-2
gerne til administration af ordningen. Beløb, der ikke anvendes i et finans-år, kan overføres til næste finansår. Der henvises til lovens § 3 og be-mærkningerne til bestemmelsen i lovforslag nr. L 165 (2012-13).Dette gælder, uanset om indtægterne fra offerbidraget måtte overstige deskønnede årlige indbetalinger af offerbidrag, som er angivet under pkt. 6 ilovforslagets almindelige bemærkninger.Som anført i besvarelsen af 8. maj 2013 af spørgsmål nr. 14 (L 165) fraFolketingets Retsudvalg vil Offerfonden således have yderligere midler tiluddeling til støtte til offerrelaterede projekter og aktiviteter, hvis det visersig, at fonden får flere indbetalinger end skønnet.
3