Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1384821_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 568 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, i hvilket omfang de ti unge i al-
deren 13-16 år, som blev anholdt og sigtet for ni gaderøverier
og tre voldsager den 24. januar 2014 af Københavns Politi, jf.
Københavns Politis pressemeddelelse af samme dato, tidligere
har været tiltalt og dømt for lovovertrædelser, herunder anføre
de pågældendes alder i gerningsøjeblikket for eventuelle forse-
elser?”
Svar:
1.
I spørgsmålet henvises til en konkret politiaktion den 24. januar 2014
rettet mod en række personer i aldersgruppen 13-16 år mistænkt for bl.a. at
stå bag en række gaderøverier i København. Det fremgår af den presse-
meddelelse, der også henvises til i spørgsmålet, at den persongruppe, som
politiet har efterforsket imod, efter politiets vurdering i forening har udø-
vet særligt farlige gaderøverier ved trussel med knive, slagvåben, slag og
spark.
Der anmodes i tilknytning hertil om en redegørelse for, om de pågældende
unge tidligere har været tiltalt og dømt for lovovertrædelser, samt hvad de
pågældendes alder i givet fald var på gerningstidspunktet.
2.
De oplysninger, der efterspørges, vedrører enkelte konkrete unges priva-
te forhold, nemlig registreringer i kriminalregisteret. Det er Justitsministe-
riets helt klare udgangspunkt, at sådanne oplysninger af hensyn til de på-
gældende ikke bør videregives. I overensstemmelse hermed finder Justits-
ministeriet ikke, at oplysningerne bør oversendes.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning til at indhente
de efterspurgte oplysninger fra politiet. Justitsministeriet er således ikke
bekendt med, i hvilket omfang de pågældende eventuelt tidligere har været
tiltalte og dømt for lovovertrædelser, og hvad de pågældendes alder i givet
fald var på gerningstidspunktet.
Justitsministeriet finder i øvrigt af principielle grunde ikke at burde udtale
sig om den konkrete sag.
3.
Justitsministeriet kan imidlertid generelt om ungdomskriminalitet be-
mærke, at Justitsministeriets Forskningskontors rapport fra marts 2014 om
udviklingen i børne- og ungdomskriminalitet (Retsudvalget, Alm. del
(2013-14)
bilag 188) viser, at danske børn og unge for syvende år i træk
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er blevet mindre kriminelle, og at antallet af mistanker og sigtelser mod
10-17-årige næsten er halveret fra 2006-2013.
Det generelle fald i antallet af mistanker og sigtelser mod 10-17-årige over
de senere år, ændrer dog ikke på, at der fortsat er en gruppe unge, som op-
fører sig ganske uacceptabelt, bl.a. ved at begå
også meget alvorlig
kriminalitet.
Også af den grund har regeringen stor fokus på indsatsen mod ungdoms-
kriminalitet.
Justitsministeriet kan i den forbindelse bl.a. henvise til initiativet ”Ny ind-
sats mod asocial adfærd
– Ansvar og Konsekvens”, som er en del af Aftale
om satspuljen på det social-, børne- og integrationspolitiske område 2014-
2017. Initiativet skal understøtte en styrket indsats over for unge med aso-
cial eller kriminel adfærd.
Herudover indeholder regeringens rocker- og bandepakke, som blev ved-
taget i Folketinget den 4. juni 2014 (lovforslag nr. L 112), også flere ele-
menter, der retter sig mod unge. Det drejer sig bl.a. om en styrket indsats
med gennemførelse af og opfølgning på bekymringssamtaler med unge,
som er i risiko for at blive rekrutteret til rocker- og bandegrupper. Det dre-
jer sig endvidere bl.a. om oprettelse af en task force under Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, som bl.a. skal sikre, at
kommuner med alvorlige bandeproblemer sammen med politiet får kort-
lagt, hvilke børn og unge der er i særlig risiko for at blive rekrutteret til
rocker- og bandegrupper.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som mere generelt vedrørende indsatsen over for
unge har oplyst følgende:
”Indledningsvis henvises til Rigspolitiets tidligere bidrag til
spørgsmål nr. 587 (Alm. del, samling 2012-2013) fra Folketin-
gets Retsudvalg.
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at politiet er en del af
SSP-samarbejdet, som er et lokalt samarbejde mellem skole,
socialforvaltning og politiet, hvis formål er at forebygge kri-
minalitet blandt børn og unge.
SSP-samarbejdet organiserer den enkelte kommunes konkrete
kriminalitetsforebyggende indsats over for specielt børn og
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
unge, og der er mulighed for at udveksle oplysninger myndig-
hederne imellem til brug for kriminalitetsforebyggelse, jf. rets-
plejelovens § 115, stk. 1, nr. 1.
Det drøftes blandt andet på tværfaglige ugentlige møder i SSP-
samarbejdet, om der er grundlag for iværksættelse af kriminali-
tetsforebyggende tiltag i forhold til konkrete børn og unge.
Indsatsen kan for politiets vedkommende f.eks. bestå i at tage
initiativ til en såkaldt bekymringssamtale.
Bekymringssamtalen er et møde med barnet eller den unge om
en konkret episode eller bekymring, eller om dennes liv og
trivsel generelt. Bekymringssamtalen tager udgangspunkt i den
pågældendes ressourcer. Bekymringssamtalen kan f.eks. hand-
le om hjælp til en fritidsaktivitet, støtte til at komme ind i posi-
tive prosociale fællesskaber eller hjælp til at ophøre med en
uhensigtsmæssig opførsel. Der kan i den forbindelse foreslås
tiltag, som kan bidrage til en positiv udvikling, som f.eks.
iværksættelse af en mentorordning.
I tillæg til møderne foretager de kriminalpræventive medarbej-
dere i politikredsene en generel opfølgning i forhold til de børn
og unge, som politiet bliver opmærksomme på.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at straffesager mod unge i
øvrigt behandles i overensstemmelse med Rigsadvokatens
meddelelse nr. 4/2007 om behandling af sager mod unge lov-
overtrædere, som senest er tilrettet i marts 2012. Meddelelsen
beskriver blandt andet de forskellige sanktionsmuligheder, der
kan benyttes i straffesager mod unge mellem 15 og 18 år, som
er afhængig af blandt andet den begåede kriminalitet.”
Det bemærkes herudover, at regeringen løbende overvejer, om der er
grundlag for iværksættelse af yderligere initiativer på ungeområdet.
4