Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:12. marts 2014Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marie Louise SkibstedAlsSagsnr.: 2014-0030-1949Dok.:1063304
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 564 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. februar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 564 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at hun som minister har en pligt til at sikre,at personer idømt fartbøder, klip i kørekortet og betingede fra-kendelser af kørekort, får deres sag genoptaget, når der fore-ligger en endelig frikendelse fra byretten for fartovertrædelsepå samme strækning på grund af forkert skiltning og/ellermanglende dokumentation for korrekt skiltning?”Svar:
Jeg kan indledningsvis henvise til Justitsministeriets besvarelse af 4. juli2013 af spørgsmål nr. 860 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Som detfremgår heraf, vil anklagemyndigheden, såfremt man bliver opmærksompå, at en eller flere personer med urette er blevet straffet, tage initiativ til atsøge afgørelsen ændret gennem anke eller genoptagelse af sagen.Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis det i en dom fra Højesteret ellerlandsretten bliver fastslået, at der ikke har været den fornødne hjemmel iloven til at straffe en person for det forhold, der har været rejst tiltale for. Isådanne tilfælde vil der kunne være grundlag for at genoptage andre lig-nende sager, herunder f.eks. indbringe sager afgjort af byretten for lands-retten med påstand om frifindelse.I de tilfælde, hvor sagerne er afgjort ved udenretligt bødeforelæg, vil an-klagemyndigheden kunne omgøre afgørelsen og tilbagebetale den uret-mæssigt opkrævede bøde til den pågældende.Som et eksempel på denne praksis fra færdselsområdet kan der henvises tildommen refereret i Ugeskrift for Retsvæsen 2005.1128 Ø, hvor en personblev frifundet for overtrædelse af en hastighedsbegrænsning angivet vedfærdselstavle. Begrundelsen for frifindelse var, at færdselstavlen ikke for-inden opsættelse var blevet godkendt af Vejdirektoratet og derfor fandtesat være opsat uden lovligt grundlag.Anklagemyndigheden tog efter dommen initiativ til, at en lang række sa-ger, hvor der var sket domfældelse, eller hvor bilisten havde vedtaget etbødeforelæg for overtrædelse af færdselslovens hastighedsregler på bag-grund af den ulovligt opsatte skiltning, blev genoptaget og bøden tilbage-betalt.
2
Det er kun ganske undtagelsesvist, at det efterfølgende viser sig, at der ik-ke har været den fornødne hjemmel i loven til at straffe en person, og atder således sker genoptagelse af straffesager på det grundlag. Hvis detimidlertid konstateres, at en eller flere personer med urette er blevet straf-fet, vil anklagemyndigheden som nævnt tage skridt til at søge afgørelserneændret.Jeg er på denne baggrund helt tryg ved, at anklagemyndigheden, hvis manbliver opmærksom på, at en eller flere personer med urette er blevet straf-fet, tager initiativ til at søge afgørelsen ændret gennem anke eller genopta-gelse af sagen eller i de tilfælde, hvor sagerne er afgjort ved udenretligtbødeforlæg, ved omgørelse af afgørelsen og tilbagebetaling af den uret-mæssigt opkrævede bøde. Jeg finder derfor ikke grundlag for at foretageyderligere i sagen.
3