Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1301377_0001.png
1301377_0002.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
18. november 2013Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Jean E. Hørdum-AxelsenSagsnr.: 2013-0030-1731Dok.:944403
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 55 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. oktober2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Fatma Øktem (V).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 55 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren redegøre for om andre kommuner end AarhusKommune har oplevet, at hårdkogte kriminelle unge er blevetløsladt uden at kommunen er blevet underrettet derom, oghvilke kommuner, der i givet fald er tale om? (Der henvises tilartiklen bragt på jp.dk den 22. oktober 2013: ’Bispehavens uroskal i Folketinget’).”

Svar:

Der henvises indledningsvis til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.53 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det fremgår, at der ikkeer grundlag for at konkludere, at kriminalforsorgen løslader ”hårdkogtekriminelle unge”, uden at kommunen er blevet underrettet herom.Direktoratet for Kriminalforsorgen har i øvrigt oplyst, at man har kendskabtil, at Greve Kommune har ønsket et bedre samarbejde om en gruppe afpersoner, der hyppigt er indsat i fængslerne, og hvor kommunen i forholdtil denne gruppe specielt ønsker bedre information ved løsladelsen.Efter direktoratets opfattelse er det generelle løsladelsessamarbejde medGreve Kommune velfungerende. Direktoratet vil imidlertid som følge afGreve Kommunes henvendelse følge op på, hvordan samarbejdet om dennævnte særligt belastede gruppe af klienter tilrettelægges bedst muligt.Direktoratet har i den forbindelse peget på det eksisterende såkaldte KSP-samarbejde (samarbejdet mellem kriminalforsorgen, de sociale myndighe-der og politiet som led i indsatsen over for dømte, der løslades fra instituti-oner under kriminalforsorgen mv.) som et relevant forum for bedre under-retning ved bestemte utilpassede personers løsladelse. Direktoratet vil der-for tage initiativ til, at alle kommuner og politikredse informeres om mu-lighederne i KSP-samarbejdet.Direktoratet har endvidere nævnt, at der i forbindelse med etablering afKSP-samarbejdet er skabt hjemmel til, at kriminalforsorgen, de socialemyndigheder og politiet – uden samtykke fra klienten – kan udveksle op-lysninger om enkeltpersoner som led i indsatsen over for dømte, der løsla-des fra fængsel mv. KSP-samarbejdet er derfor relevant over for den grup-pe af utilpassede indsatte, der i forbindelse med det normale løsladelsesar-bejde ikke ønsker at samarbejde og give samtykke til videregivelse af op-lysninger til kommunen.2