Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1337881_0001.png
1337881_0002.png
1337881_0003.png
Folketingets Retsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 21. februar 2014
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]

Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 4. februar 2014

følger hermed minister for børn, ligestilling, integration og sociale for-

holds endelige svar på spørgsmål nr. 548 (REU alm. del).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).

Ansvarlig: dpalhSagsnr. 2014-1165

Spørgsmål nr. 548:

”Den 3. februar 2014 bragte Berlingske Tidende artiklen "Kommuner afløn-ner kriminelle", der refererede fra undersøgelsen "Gadeplansmedarbejder igråzonen" af analyse- og rådgivningsfirmaet LG Insight. Af undersøgelsenfremgår, at hver fjerde af 79 kommuner inden for de sidste fem år har fyreten gadeplansmedarbejder, fordi vedkommende selv har begået kriminalitet.Derudover viser undersøgelsen, at 14 pct. af de adspurgte kommuner indenfor fem år har oplevet, at en opsøgende medarbejder har begået kriminaliteti samarbejde med en eller flere af de unge, som medarbejderen har haftansvaret for.Vil ministeren kommentere undersøgelsen og herunder redegøre for, hvadministeren vil gøre for at sikre, at gadeplansmedarbejdere og andre, der harmed unge at gøre, ikke er involverede i kriminalitet?”

Svar:

Undersøgelsen ”Gadeplansmedarbejder i gråzonen" af analyse- og rådgiv-ningsfirmaet LG Insight tegner på baggrund af anonyme kommunebesvarel-ser et billede af, at en del kommuner oplever, at brugen af såkaldte gade-plansmedarbejdere i indsatsen overfor kriminelle unge er et område, som ipraksis kan udfordre kommunerne, især i forhold til rekrutteringen af medar-bejdere.Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, hvis en kommunalt ansat medarbejder isit arbejde med udsatte unge ikke tager afstand fra kriminalitet eller ligefrembegår kriminalitet alene eller med de unge, som medarbejderen skal arbejdemed.
2
Kommunerne har ansvar for og pligt til at sikre, at det er de rigtige folk, deansætter til at tage sig af udsatte unge. Dette gælder på dette område ligesom på andre områder, som kommunerne administrerer.Jeg vil også gerne slå fast, at den enkelte kommune har et klart ansvar for atsikre, at indsatsen over for udsatte børn og unge er faglig forsvarlig, og atder gives den hjælp, der er behov for.Det omfatter naturligvis også en pligt til at sikre, at alle medarbejdere, somkommunen ansætter til at støtte unge, er rustet til opgaven. Og at de udviseren adfærd, der er forenelig med det at skulle støtte op om en ung, der harbegået kriminalitet.Årsagerne til, at unge kommer ud i en kriminel løbebane, kan dog være me-get komplekse, og derfor bør indsatsen overfor de unge basere sig på for-skellige typer af redskaber og fagligheder alt efter de konkrete omstændig-heder og den enkelte unges situation.Jeg mener derfor ikke, at det er hensigtsmæssigt at regulere fra centralthold, hvorvidt en kommune kan ansætte en tidligere kriminel som opsøgen-de gadeplansmedarbejder, kontaktperson eller andet. Det må til enhver tidafhænge af, om den pågældende person har gjort op med og klart tagetafstand fra sin kriminelle fortid, og om vedkommende har de kompetencer,der skal til for at udføre arbejdet med de unge hensigtsmæssigt.Regeringen har taget en række initiativer i forhold til at forebygge ungdoms-kriminalitet.Som et led i satspuljeaftalen for 2014 afsatte satspuljepartierne midlerne tilinitiativet ”En ny indsats mod asocial adfærd”, der bl.a. indebærer et lovfors-lag, der forpligtiger kommunerne til at afholde et netværkssamråd, når enung har begået alvorlig kriminalitet. I forlængelse heraf udarbejdes der enplan for indsatsen overfor den unge. Lovforslaget fremsættes til marts 2014.Med satspuljeaftalen for 2014 blev VISOs rådgivning af kommunerne omungdomskriminalitet også forlænget. I den forbindelse er VISO netop blevetbedt om at have fokus på problemstillingen med gadeplansmedarbejdere ideres rådgivning til kommunerne. Udarbejdelsen af eventuelle retningslinjerfor gadeplansmedarbejdere og deres opgavevaretagelse er kommunernesansvar, men VISO kan understøtte kommunerne i arbejdet med at udarbejdesådanne retningslinjer. Kommunerne har således mulighed for at få fagligsparring hos VISO om dette.Ligeledes har regeringen lanceret en bandebakke, der skal dæmme op forbande- og rockerrelateret kriminalitet. I bandepakken indgår blandt andetetableringen af en central taskforce, der skal hjælpe de hårdest belastede
3
kommuner med at identificere og hjælpe de børn og unge, som er i risiko forat blive rekrutteret til bander.Det er således et område, som regeringen både har haft og fortsat vil haveet stort fokus på i samspil med kommunerne.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl