Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
28. februar 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Rasmus Krogh PedersenSagsnr.: 2014-0030-1939Dok.:1055820
Hermed sendes efter aftale med forsvarsministeren besvarelse på beggesvegne af spørgsmål nr. 542 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren og forsvarsministeren den 30. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 542 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministrene bedes oplyse hjemmelsgrundlaget for aftaler medandre lande/andre landes efterretningstjenester, herunder detkonkrete hjemmelsgrundlag for aftaler om overvåg-ning/udveksling af oplysninger om danske statsborgere medandre lande/andre landes efterretningstjenester.”Svar:
1.
Justitsministeriet kan oplyse, at Politiets Efterretningstjenestes adgangtil at udveksle oplysninger med udenlandske myndigheder er reguleret ilov om Politiets Efterretningstjeneste (PET).Efter lovens § 3 kan Politiets Efterretningstjeneste indsamle og indhenteoplysninger, der kan have betydning for tjenestens virksomhed. Bestem-melsen gælder bl.a. oplysninger, som efterretningstjenesten tilvejebringerfra udenlandske samarbejdspartnere.Lovens § 10, stk. 2 og 3, regulerer efterretningstjenestens videregivelse afoplysninger om fysiske og juridiske personer. Bestemmelserne indebærer,at Politiets Efterretningstjeneste kan videregive enhver oplysning, hvis 1)der foreligger et samtykke fra den registrerede, hvis 2) behandlingen måantages at have betydning for varetagelse af tjenestens opgaver vedrørendeforebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12og 13, eller hvis 3) behandlingen er nødvendig for varetagelse af tjenestensøvrige opgaver.Bestemmelsen i § 10, stk. 2, indebærer endvidere, at videregivelse af op-lysninger om fysiske personers racemæssige eller etniske baggrund, politi-ske, religiøse eller filosofiske overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørs-forhold, helbredsmæssige eller seksuelle forhold, strafbare forhold, væ-sentlige sociale problemer og andre rent private forhold kun må videregi-ves, hvis 1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til videre-givelsen, 2) videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige in-teresser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunderhemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår, 3) vide-regivelsen er nødvendig for udførelsen af en myndigheds virksomhed ellerpåkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal træffe, eller 4) videregi-velsen er nødvendig for udførelsen af en persons eller virksomheds opga-ver for det offentlige.
2
Under hensyn til de alvorlige konsekvenser for de registrerede, der efteromstændighederne vil kunne være forbundet med en videregivelse af op-lysninger, suppleres betingelserne i § 10, stk. 2 og 3, af en betingelse i §10, stk. 4, om, at Politiets Efterretningstjeneste kun må videregive oplys-ninger om fysiske juridiske personer til udenlandske myndigheder, hvisvideregivelsen efter en konkret vurdering må anses for forsvarlig.2.
Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Forsvarsministeriet omForsvarets Efterretningstjenestes adgang til at udveksle oplysninger medudenlandske myndigheder. Forsvarsministeriet har i den anledning oplystfølgende:”Forsvarets Efterretningstjeneste er Danmarks udenrigsefter-retningstjeneste og militære efterretningstjeneste. ForsvaretsEfterretningstjenestes efterretningsvirksomhed er rettet modforhold i udlandet. Forsvarets Efterretningstjeneste behandlerderfor i forbindelse med løsningen af sine efterretningsmæssi-ge opgaver kun i et begrænset omfang oplysninger om danskestatsborgere.Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til at udveksle oplys-ninger med udenlandske myndigheder er reguleret i lov omForsvarets Efterretningstjeneste (FE).Efter lovens § 3 kan Forsvarets Efterretningstjeneste indsamleog indhente oplysninger, der kan have betydning for tjenestensefterretningsmæssige virksomhed. Bestemmelsen gælder bl.a.oplysninger, som efterretningstjenesten tilvejebringer fra uden-landske samarbejdspartnere.Lovens § 7, stk. 2 og 3, regulerer efterretningstjenestens vide-regivelse af oplysninger om i Danmark hjemmehørende fysi-ske og juridiske personer. Bestemmelserne indebærer, at For-svarets Efterretningstjeneste kan videregive enhver oplysning,hvis 1) der foreligger et samtykke fra den registrerede, hvis 2)behandlingen må antages at have betydning for varetagelse aftjenestens opgaver vedrørende den efterretningsmæssige virk-somhed samt øvrige opgaver, som efter gældende ret er henlagttil tjenesten, eller hvis 3) behandlingen er nødvendig for vare-tagelse af tjenestens opgaver i forbindelse med den militæresikkerhedstjeneste og funktionen som national sikkerhedsmyn-dighed inden for Forsvarsministeriets område.Bestemmelsen i § 7, stk. 2, indebærer endvidere, at videregi-velse af oplysninger om i Danmark hjemmehørende fysiskepersoners racemæssige eller etniske baggrund, politiske, religi-øse eller filosofiske overbevisning, fagforeningsmæssige til-hørsforhold, helbredsmæssige eller seksuelle forhold, strafbare3
forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent privateforhold kun må videregives, hvis 1) den registrerede har givetsit udtrykkelige samtykke til videregivelsen, 2) videregivelsensker til varetagelse af private eller offentlige interesser, derklart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hem-meligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår,3) videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en myndig-heds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som myndig-heden skal træffe, eller 4) videregivelsen er nødvendig for ud-førelsen af en persons eller virksomheds opgaver for det of-fentlige.Betingelserne for videregivelse i § 7, stk. 2 og 3, suppleres afen generel betingelse i § 7, stk. 4, om, at Forsvarets Efterret-ningstjenestes videregivelse af personoplysninger om i Dan-mark hjemmehørende fysiske og juridiske personer efter enkonkret vurdering må anses for forsvarlig.For så vidt angår den statslige varslingstjeneste for internet-trusler (GovCERT), der er en del af Center for Cybersikkerhedi Forsvarets Efterretningstjeneste, er videregivelse af data, derbehandles som led i varslingstjenestens aktiviteter, reguleret af§ 6 i lov om behandling af personoplysninger ved driften afden statslige varslingstjeneste for internettrusler m.v.”3.
For så vidt angår Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterret-ningstjenestes samarbejde med udenlandske myndigheder om efterret-ningsmæssige tiltag, herunder telefonaflytninger mv., kan Justitsministeri-et efter aftale med Forsvarsministeriet oplyse følgende:Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste har et lø-bende og tæt samarbejde med udenlandske myndigheder.I det omfang udenlandske myndigheder udfører opgaver her i landet somled i et sådant samarbejde, sker det i forståelse med de danske efterret-ningstjenester og under iagttagelse af dansk lovgivning. Det betyder bl.a.,at hvis der som led i et sådant samarbejde foretages telefonaflytninger iDanmark, skal retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmelig-heden, herunder krav om retskendelse, overholdes. Opgaverne udføresendvidere under dansk myndighedsansvar og kontrol.For en nærmere beskrivelse af rammerne for Politiets Efterretningstjene-stes samarbejde med udenlandske myndigheder henvises til Justitsministe-riets besvarelser af 30. januar 2014 af spørgsmål nr. 186 (Alm. del) og af10. september 2013 af spørgsmål nr. 965 (Alm. del) begge fra FolketingetsRetsudvalg.4
For en nærmere beskrivelse af rammerne for Forsvarets Efterretningstjene-stes samarbejde med udenlandske myndigheder henvises til afsnit 4. i dealmindelige bemærkninger til forslag til lov om Forsvarets Efterretnings-tjeneste (FE).
5