Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTelFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
20. februar 2014
Folketingets Retsudvalg har den 29. januar 2014, efter ønske fra Peter Skaarup (DF),stillet mig følgende spørgsmål, nr. 531, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål:
”Vil ministeren tage loven om børneattester op til revision, herunder tage initiativtil atindføre en bestemmelse om, at der skal indhentes en ny børneattestf.eks. hvert 5. år -også selv om man fortsat er ansat inden for den samme organisation?”Svar:
Lov om indhentelse af børneattest fastsætter en pligt for myndigheder, institutioner,foreninger mv. til at indhente børneattest, når de ansætter eller beskæftigerpersoner, der skal have direkte kontakt til børn under 15 år samt personer, der som ledi udførelsen af deres opgaver færdes blandt børn under 15 år og derved har mulighedfor at opnå kontakt med disse børn.Lovforslaget gennemførte anbefalinger fra en tværministeriel arbejdsgruppe ombørneattestordningen. Arbejdsgruppens redegørelse ”Redegørelse for reglerne ombørneattester” blev offentliggjort i december 2011. Arbejdsgruppen har redegjort forkonsekvenserne ved en udvidelse af børneattestordningen til at omfatte alleredeeksisterende ansættelsesforhold.Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget at, ”Regeringenhar derimod ikke fundetanledning til at udvide børneattestordningen til at omfatte eksisterendeansættelsesforhold. Arbejdsgruppen har redegjort for konsekvenserne ved en sådanudvidelse, og på denne baggrund er det regeringens vurdering, at en sådan udvidelseikke vil være hensigtsmæssig.Begrundelsen for dette er, at en lovændring, der fastsætter, at en arbejdsgiver har pligttil at indhente en børneattest på allerede ansatte, vil være et brud med dansk traditionfor regulering af det arbejdsretlige område. En sådan ændring vil desuden kollidere med
Dok nr. 2055842
Side2
sædvanlige arbejdsretlige grundsætninger, bl.a. fordi det vil være en indblanding iarbejdsgivers ledelsesmæssige adgang til at iværksætte kontrolforanstaltninger for atsikre arbejdets normale gang. Dette skal ses i lyset af, at der ville være tale omansættelsesforhold, der har eksisteret i mere end 5 år, uden at arbejdsgiver tidligere harhaft anledning til at betvivle den ansattes person eller arbejdsydelse. En sådanindblanding vil kunne anses for krænkende for lønmodtageren.Derudover kan det overvejes, om udvidelse af den lovpligtige indhentelse af børneattestertil også at omfatte eksisterende ansættelsesforhold reelt vil medføre en øget beskyttelse afbørn under 15 år i forhold til den beskyttelse, som følger af Justitsministerietsindberetningscirkulære, jf. afsnit 2.1.3. Indberetningscirkulæret giver mulighed for atarbejdsgiveren efter omstændighederne kan underrettes, hvis en ansat eller beskæftigetperson, der som led i udførelsen af sine opgaver har direkte kontakt med børn under 15år, bliver sigtet eller dømt for seksuelle krænkelser mod børn.Endelig vil en eventuel inddragelse af eksisterende ansættelsesforhold indebærevæsentlige administrative og økonomiske konsekvenser for de institutioner m.v., som eromfattet af reglerne.”Jeg finder fortsat, at ovenstående argumenter udgør tungtvejende grunde til ikke atændre reglerne vedrørende indhentelse af børneattester. Jeg finder derfor ikkeanledning til at tage loven op til revision.
Med venlig hilsen
Marianne Jelved