Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. februar 2014StrafferetskontoretRasmus Nexø Jensen2014-0030-19341051694
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 521 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 521 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at regeringens forhøjelse af denkriminelle lavalder er direkte årsag til at den 14-årige, som om-tales i BT's artikel "14-årig på drabs mission" fra den 28. janu-ar 2014, ikke kan retsforfølges?”Svar:
1.
I spørgsmålet og i den omtalte artikel fra den 28. januar 2014 omtales en14-årigs rolle i en konkret sag fra rocker- og bandemiljøet i Køge, hvor derefter det oplyste er rejst tiltale mod to personer for forsøg på manddrab.Justitsministeriet finder af principielle grunde ikke at burde udtale sig omden konkrete sag.2.
Når det i øvrigt gælder spørgsmålet om den kriminelle lavalder, kan derhenvises til ministeriets besvarelse af 4. februar 2014 af spørgsmål nr. S878.Som det fremgår heraf, er det regeringens grundlæggende synspunkt, at enperson kun bør kunne pålægges strafansvar fra den alder, hvor vedkom-mende i almindelighed kan antages at have opnået den fornødne modenhedtil, at det er forsvarligt at anvende strafferetlige sanktioner. Den nedsættel-se af den kriminelle lavalder, som blev gennemført i 2010, skete uden til-strækkelig saglig fundering, idet der ikke er holdepunkter for at antage, atkriminalitet kan forebygges og bekæmpes effektivt ved at behandle børnsom kriminelle voksne.Justitsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at et flertal i Ungdoms-kommissionen i betænkningen om indsatsen mod ungdomskriminalitet(betænkning nr. 1508/2009) generelt frarådede en nedsættelse af den kri-minelle lavalder til 14 år (side 676).Som det endvidere fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 878, betyderden omstændighed, at der ikke kan anvendes strafferetlige sanktioner overfor en helt ung lovovertræder, imidlertid ikke, at samfundet står uden reak-tionsmuligheder over for den pågældende. Den sociale lovgivning inde-holder en række reaktionsmuligheder over for børn og unge, herunder børnog unge som har begået kriminalitet. Der henvises i den forbindelse til Ju-stitsministeriets besvarelse af spørgsmål S 1151 den 26. februar 2013.2
3.
Justitsministeriet kan afslutningsvist bekræfte, at forhøjelsen af denkriminelle lavalder fra 14 år til 15 år i 2012 betyder, at en 14-årig, som idag begår kriminalitet, ikke kan idømmes en strafferetlig sanktion.Hvorvidt den 14-årige, som er omtalt i artiklen, ville kunne være retsfor-fulgt, hvis den kriminelle lavalder fortsat var 14 år, har Justitsministerietikke grundlag for at udtale sig om. Der henvises i den forbindelse også tilbemærkningerne under punkt 1.
3