Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1366474_0001.png
1366474_0002.png
1366474_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
7. maj 2014Statsrets- og Menneske-retskontoretSagsbeh: Le Lise RavnSagsnr.: 2014-0030-1931Dok.:1104399
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 513 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 513 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes man i Tysklandhåndterer rockerbander, herunder om der eksisterer mere re-striktive regler end i Danmark, herunder om der aktuelt er de-ciderede forbud mod nogle rockerbander og på hvilket lov-grundlag.”

Svar:

Justitsministeriet har via Udenrigsministeriet anmodet de tyske myndighe-der om oplysninger til brug for besvarelsen af spørgsmålet.Udenrigsministeriet har på baggrund af oplysninger fra det tyske For-bundsindenrigsministerium bl.a. oplyst følgende:”I Tyskland sker bekæmpelse af rockerkriminalitet inden forrammerne af dels strafferetten, dels den tyske foreningslov.Forbud mod rockergrupperinger er hjemlet i den tyske for-eningslov og til dels den tyske straffelovs § 129 vedrørendekriminelle sammenslutninger. Ifølge foreningslovens § 3 (derhenviser til forfatningens artikel 9, stk. 2, om ulovlige forenin-ger) kan en forening bl.a. forbydes, hvis det bevises, at for-eningens formål eller aktiviteter er i strid med strafferetten(”Zwecke oder deren Tätigkeit den Strafgesetzen zuwiderlau-fen”). Ifølge foreningsloven er det tillige forbudt at danne for-eninger, der ligner den forbudte forening, eller på anden mådeat danne stedfortrædende foreninger. Ved et forbud mod enforening forbydes tillige den pågældende forenings ”supporter-gruppe”. Klubhuse, rygmærker og andre synlige symboler, derudtrykker tilhørsforhold til gruppen, er også omfattet af for-buddet.Det fremgår af foreningslovens § 3, at forbud mod lokale for-eninger er et anliggende for de tyske delstater. Hvis forenin-gens virke eller organisation strækker sig ud over en delstatsgrænser, kan et forbud udstedes af det tyske Forbundsinden-rigsministerium.I delstaterne behandles sager om foreningsforbud af forvalt-ningsdomstole. Som led i efterforskningen opgøres alle lov-overtrædelser, der kan knyttes til foreningens medlemmer, bl.a.for at kunne påvise, at kriminelle medlemmer ikke ekskluderesaf foreningen. Dette princip om tilskrivelsessammenhæng (Zu-rechnungszusammenhang) mellem foreningens medlemmer ogforeningens formål er ledetråden i bevisførelsen.
2
Siden 2009 er 16 regionale rockergrupperinger blevet forbudtsom værende kriminelle, herunder seks rockerbander i Nord-tyskland. Eftersom de omhandlede rockerbander alle var regi-onale, blev forbuddene udstedt af delstaterne i henhold til for-eningsloven. Forbundsindenrigsministeriet har kontinuerligtstøttet delstaternes arbejde med sagerne, eksempelvis ved atforbundspolitiet har bistået i forbindelse med efterforskning.I sommeren 2013 forbød Forbundsindenrigsministeriet den re-gionale rockerklub Gremium MC Sachsen, som er en af 12 re-gionale klubber inden for Gremium MC Germany. Den regio-nale rockerklub gennemførte kriminelle aktiviteter på tværs afdelstatsgrænserne, hvilket muliggjorde et over-regionalt forbudi henhold til foreningsloven med Forbundsindenrigsministerietsom forbudsmyndighed.Ingen af de nævnte forbud har været rettet mod en hel rocker-organisation på landsplan.I det tyske regeringsgrundlag fra december 2013 betones det,at rockerklubber er ansvarlige for en række meget alvorligeformer for kriminalitet, herunder menneskehandel og narko-kriminalitet. Den tyske regering ønsker i den sammenhæng atlave en revision af foreningsloven, herunder ved at udvide demulige følger af forbud mod rockerklubber og ved at sørge for,at forbuddene ikke kan omgås ved dannelse af nye foreninger.Intentionerne i regeringsgrundlaget er endnu ikke udmøntet ipraksis.”Der vedlægges kopi af den tyske foreningslov, den tyske straffelovs § 129og den tyske forfatnings artikel 9.
3