Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. november 2013FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0030-1726942824
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 50 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. oktober2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 50 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere artiklerne "Fotovogne dropperdet meste af Fyn" og "Fotovogne er et særsyn på Vest- ogNordfyn" i Fyens Stiftstidende den 18. oktober 2013 samt re-degøre for, om det er måltal eller færdselssikkerhed, der opta-ger ministeren mest, når det kommer til placeringen af foto-vogne?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har henvist til følgende udtalelse fra Fyns Po-liti om brugen af ATK i Fyns Politikreds:”Fyns Politis gennemførelse af Automatisk Trafikkontrol (ATK) ipolitikredsen tager udgangspunkt i den nationale strategi for denfærdselsmæssige indsats og er konkret udmøntet gennem en lokalstrategi samt mål og handleplaner for den samlede færdselsindsats ipolitikredsen.ATK-målingerne gennemføres på strækninger, der i samarbejde medvejmyndighederne i kommunerne og Vejdirektoratet er udpeget medbaggrund i en vurdering af, hvorledes der opnås den største effekt iforhold til færdselssikkerheden.Fyns Politi har et mål om, at der måles på alle udpegede strækningermed jævne mellemrum, men intensiteten af målingerne på de udpe-gede strækninger afhænger af de foretagne vurderinger. Der målessåledes ikke lige mange gange på alle strækninger.Når det i den nævnte avisartikel fremgår, at der er målt 0% på Ærø,skyldes det, at der på Ærø ikke er udpeget strækninger til ATK-måling.Dele af avisartiklens indhold stammer fra en intern mail fra Trafik-sektionen til medarbejdere, der udfører ATK-målinger, og ordlyden imailen kan opfattes, som om der fortrinsvis skal foretages ATK-målinger i nærheden af de lokaliteter, hvor målevognene (ATK-vognene) er placeret. Dette er ikke Fyns Politis intention, jfr. detovenfor anførte om udpegning af ATK-strækninger. Trafiksektionener anmodet om fremover at være mere præcis i sin formulering.”
2.
Rigspolitiet har supplerende oplyst, at politiet gennemfører hastigheds-målinger på flere måder. I nogle tilfælde anvendes ATK og i andre tilfældeanvendes f.eks. laser. Det er i den forbindelse oplyst fra Fyns Politi, at mangennemfører målrettede færdselskontroller på bl.a. Ærø. Disse kontroller2
planlægges ud fra en aktuel vurdering af de færdselsmæssige forhold ogomfatter også hastighedskontroller.3.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelser af 15.november 2013 af spørgsmål nr. 938 og 1050 (Alm. del) fra FolketingetsRetsudvalg, hvor der nærmere er redegjort for politiets nye hastighedskon-trolstrategi og overvejelserne om udformningen af målkravene for politi-kredsene.
3