Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
4. februar 2014FærdselskontoretCaroline Elmberg2014-0030-19121042549
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 453 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Pind (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 453 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for Københavns Politis bemærknin-ger til Københavns Kommunes planer om at reducere antalletaf bilspor på Nørre Alle?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for udtalelsen indhentet et bidrag fra Kø-benhavns Politi, som har oplyst, at politikredsen siden januar 2012har været i et myndighedssamarbejde med Københavns Kommune,Teknik- og Miljøforvaltningen, omkring projektet ”Bedre bus tilNørre Campus”. Projektet har til formål at skabe en busbetjent kol-lektiv transportkorridor til og fra en ny vidensbydel med forskelligeuddannelsesinstitutioner mv.Samarbejdet har bestået i forskellige møder, korrespondance og tele-fonsamtaler mv., herunder har politiets bilinspektør været inddraget ikonkrete sikkerhedsmæssige spørgsmål.Københavns Politi har oplyst, at fremkommeligheden for biltrafik-ken efter det for politikredsen oplyste er baseret på en avanceret tra-fiksimulering af trafiktal. Herunder har byplanmæssige forhold ind-gået i modelberegningerne. Det drejer sig konkret om forventninger-ne til den kommende Nordhavnsvej, udbygning af den københavn-ske metro og de fremtidige forventninger til den kollektive trans-portkorridor, som projektet har til formål at skabe.Projektet vil overordnet set medføre, at bustrafikken fremføres i egettracé på midten af vejen i Nørre Allé. De forventede ændringer til dekommende trafiktal har endvidere medført, at der på den helt overve-jende del af strækningen kan ske en reduktion i antallet af køresporfra tre til to, mens det på en mindre del af strækningen har væretnødvendigt at bibeholde tre kørespor på baggrund af resultatet af tra-fiksimuleringen.Københavns Politi har endvidere oplyst, at politikredsen har givetsamtykke til projektet i henhold til færdselslovens § 92 og i forbin-delse med projektet efter forhandling med Teknik- og Miljøforvalt-ningen har truffet beslutning om, at der skal ske nedsættelse af denlokale hastighedsbegrænsning på Nørre Allé fra 60 km/t til den ge-nerelle hastighedsbegrænsning på 50 km/t gældende i bymæssig be-byggelse.For så vidt angår hastighedsbegrænsning i det særlige bustracé i pro-jektet har Københavns Politi af sikkerhedsmæssige årsager ikke øn-sket at træffe beslutning om at opretholde en lokal hastighedsbe-grænsning på 60 km/t på denne del af vejen, hvorfor den generelle2
hastighedsbegrænsning på 50 km/t vil være gældende for alle motor-køretøjer, der benytter Nørre Allé.Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Københavns Politi.”
Der kan om bestemmelsen i færdselslovens § 92 henvises til den samtidigebesvarelse af spørgsmål nr. 452 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3