Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
4. februar 2014FærdselskontoretCaroline Elmberg2014-0030-19121042541
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 452 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Pind (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 452 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren beskrive Københavns Politis kompetence iforhold til Københavns Kommunes beslutninger af trafikal ka-rakter?”
Svar:
Vejbestyrelse, henholdsvis vejmyndighed, udgøres for kommunevejene afkommunalbestyrelsen, jf. vejlovens § 2, stk. 5 og 6.Myndighedernes, herunder vejbestyrelsernes og vejmyndighedernes, ad-gang til at foretage færdselsindskrænkninger er reguleret i færdselslovenskapitel 15. Om bestemmelserne i dette kapitel kan der oplyses bl.a. følgen-de:Efter færdselslovens § 92, stk. 1, kan vejbestyrelsen for en offentlig vejmed samtykke fra politiet træffe færdselsmæssige bestemmelser, som ind-virker på vejens udnyttelse eller indretning. Kommunalbestyrelsen kansom vejmyndighed for en privat fællesvej omfattet af afsnit III i lov omprivate fællesveje, jf. lovens § 3, stk. 1 og 2, med samtykke fra politiettræffe tilsvarende bestemmelser. Der kan træffes bestemmelser om bl.a.parkering og standsning, etablering af fodgængerfelter og forbud mod vis-se færdselsarter, herunder med henblik på etablering af gågader.Efter færdselslovens § 92, stk. 2, kan vejbestyrelsen endvidere i medfør af§ 92, stk. 1, træffe bestemmelse om hel eller delvis afspærring af offentligvej, såfremt afspærringen gennemføres ved afmærkning, ved opsætning afbomme eller på anden tilsvarende måde.Det følger endvidere af færdselslovens § 92 a, stk. 1 og 2, at politiet medsamtykke fra vejbestyrelsen eller vejmyndigheden kan træffe bestemmel-ser om indførelse af ubetinget vigepligt, påbud om ensrettet færdsel og lo-kale hastighedsbegrænsninger.Efter færdselslovens § 92 a, stk. 3, kan vejbestyrelsen eller vejmyndighe-den i forbindelse med trafiksaneringer og lokale handlingsplaner for tra-fikken i tættere bebygget område over for politiet tage initiativ til, at dertræffes afgørelser om bl.a. lokale hastighedsbegrænsninger.
2
De kompetencer, som efter de nævnte bestemmelser er tillagt politiet, ud-øves i Københavns Kommune af Københavns Politi.Måtte der opstå uenighed mellem kommunen og politiet om en færdsels-mæssig regulering omfattet af færdselslovens §§ 92 og 92 a, afgøres sagenaf Rigspolitiet, hvis afgørelse ikke kan indbringes for anden administrativmyndighed, jf. færdselslovens § 92 c, stk. 1. Afgørelser efter de nævntebestemmelser kan i øvrigt påklages til Rigspolitiet for så vidt angår retligespørgsmål, jf. § 92 c, stk. 2. Rigspolitiets afgørelse kan ikke indbringes foranden administrativ myndighed.
3