Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1371877_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. maj 2014
Forvaltningsretskontoret
Kristian Gyde Poulsen
2014-0030-1909
1041423
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 447 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Karen Hækkerup
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 447 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, om det vil være i overensstemmelse
med gældende lovgivning at opsætte permanent videoovervåg-
ning ved rockerborge, og i givet fald, om det er en mulighed,
som ministeren har overvejet.”
Svar:
1.
Det fremgår ikke af spørgsmålet, hvilken nærmere form for tv-
overvågning, herunder med hensyn til formål og anvendelse mv., der sig-
tes til. Justitsministeriet går imidlertid ud fra, at der med spørgsmålet sig-
tes til tv-overvågning foretaget af offentlige myndigheder.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at offentlige myndigheders
muligheder for at foretage tv-overvågning – afhængig af formål og anven-
delse mv. – vil være reguleret i en række forskellige regelsæt. Det drejer
sig om tv-overvågningsloven og persondataloven. Men også andre regel-
sæt skal efter omstændighederne iagttages. Det gælder f.eks. straffeloven
og retsplejeloven. Hertil kommer almindelige forvaltningsretlige princip-
per.
2.
For så vidt angår reguleringen i straffeloven, kan Justitsministeriet oply-
se, at det følger af straffelovens § 264 a, at den, der uberettiget fotograferer
personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bø-
de eller fængsel indtil 6 måneder. Bestemmelsen omfatter også uberettiget
tv-overvågning.
Forbuddet i straffelovens § 264 a har bl.a. betydning for kontorer, der ikke
er åbne for publikum, butikkers baglokaler, lagerrum mv. Forbuddet gæl-
der også i private hjem. Tv-overvågning af personer, der befinder sig på et
ikke frit tilgængeligt sted, vil i almindelighed være uberettiget, hvis der ik-
ke er givet samtykke af den person, der overvåges, eller af den, der har rå-
dighed over det pågældende sted.
Det følger endvidere af straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, at hemmelig af-
lytning eller optagelse af samtaler mellem andre straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.
Forbuddet i straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, gælder overalt og dermed og-
så f.eks. på områder, som benyttes til almindelig færdsel (vej, sti, plads
mv.), i butikker og befordringsmidler mv., på kontorer og arbejdspladser
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og i private hjem. Straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3, indebærer, at det nor-
malt vil være forbudt i tilknytning til en tv-overvågning også at aflytte el-
ler optage lyd, medmindre aflytningen eller optagelsen sker med samtykke
fra mindst en af deltagerne i den samtale, der aflyttes eller optages.
3.
Retsplejelovens kapitel 71 indeholder bestemmelser om politiets adgang
til at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation, dataaf-
læsning og forstyrrelse eller afbrydelse af radio- eller telekommunikation
foretaget som led i strafferetlig forfølgning.
Politiet kan således, når visse betingelser er opfyldt, f.eks. foretage foto-
grafering eller iagttagelse ved hjælp af kikkert eller andet apparat af perso-
ner, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted (observation), jf. rets-
plejelovens § 791 a, eller aflytte samtaler eller udtalelser ved hjælp af et
apparat (anden aflytning), jf. retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 2.
Politiet kan dog kun anvende sådanne indgreb, når indgrebet er af betyd-
ning for en konkret efterforskning af et strafbart forhold.
4.
Om spørgsmålet om tv-overvågning kan herudover mere generelt oply-
ses, at tv-overvågningslovens § 1, stk. 1, indeholder et generelt forbud
mod, at private foretager tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende
område, som benyttes til almindelig færdsel.
Dette forbud omfatter ikke offentlige myndigheders tv-overvågning.
For offentlige myndigheders tv-overvågning gælder forvaltningsrettens
almindelige sagsbehandlingsregler og normer for god forvaltningsskik,
herunder bl.a. pligten til kun at varetage saglige hensyn i forbindelse med
myndighedsudøvelsen. Endvidere er offentlige myndigheder underlagt et
almindeligt proportionalitetsprincip.
Endvidere finder persondatalovens regler anvendelse for offentlige myn-
digheders behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvåg-
ning, jf. lovens § 1, stk. 8.
4.1.
I forhold til reglerne i persondataloven kan det bl.a. fremhæves, at
persondatalovens § 5, stk. 1, fastsætter, at oplysninger skal behandles i
overensstemmelse med god databehandlingsskik. Heri ligger ifølge forar-
bejderne til bestemmelsen, at behandlingen skal være rimelig og lovlig og
ikke må stride mod anden lovgivning. Af persondatalovens § 5, stk. 2, 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pkt., følger desuden, at indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt
angivne og saglige formål, og at senere behandling ikke må være uforene-
lig med disse formål. Endvidere følger det af lovens § 5, stk. 3, at oplys-
ninger, som behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke om-
fatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplys-
ningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Herudover skal behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-
overvågning leve op til de generelle betingelser for behandling af hen-
holdsvis følsomme og ikke-følsomme personoplysninger i persondatalo-
vens §§ 6-8.
Persondatalovens kapitel 6 a indeholder herudover særlige bestemmelser
om behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning,
som skal iagttages, herunder om videregivelse, sletning og kommuners be-
handling af billedoptagelser med personoplysninger, der optages i forbin-
delse med tv-overvågning omfattet af tv-overvågningslovens § 2 a.
4.2.
Persondatalovens regler og almindelige forvaltningsretlige principper
fører til, at politiet med henblik på kriminalitetsbekæmpelse kan foretage
tv-overvågning af områder, som benyttes til almindelig færdsel, når tv-
overvågningen vurderes at være saglig og proportional i forhold til den
opgave, som politiet skal løse. Der kan i den forbindelse henvises til be-
tænkning nr. 1483/2006 om tv-overvågning, side 168.
For kommuner følger det af tv-overvågningslovens § 2 a, at kommunerne
efter drøftelse med politiet med henblik på at fremme trygheden kan fore-
tage tv-overvågning af offentlig gade, vej, plads eller lignende område,
som benyttes til almindelig færdsel. Det er dog ifølge bestemmelsen en be-
tingelse, at de offentlige arealer ligger i nær tilknytning til et område, der
allerede tv-overvåges af en boligorganisation mv. i henhold til en tilladelse
fra politiet, jf. tv-overvågningslovens § 2, stk. 2.
4.3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet
Rigspolitiet om en udtalelse om politiets brug af tv-overvågning som led i
indsatsen mod rocker-bande kriminalitet. Rigspolitiet har i den forbindelse
oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan generelt oplyse, at indsatsen mod rockere og
bander også i 2014 er et af dansk politis højest prioriterede na-
tionale operative indsatsområder.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det bemærkes endvidere, at politiet i forbindelse med indsat-
sen mod rockere og bander anvender en bred vifte af efter-
forskningstiltag, og det er Rigspolitiets opfattelse, at landets
politikredse i den forbindelse også er meget opmærksomme på
mulighederne for at anvende tv-overvågning efter tv-
overvågningsloven og retsplejeloven, og at kredsene benytter
sig af disse muligheder, når det er relevant i forhold til krimi-
nalitetsforebyggelse eller ved en konkret efterforskning.
Rigspolitiet skal samtidig bemærke, at det er Rigspolitiets
umiddelbare vurdering, at virkningen af en permanent tv-
overvågningsordning, som angivet i spørgsmålet, vil være
tvivlsom.
Dette skyldes navnlig, at en permanent tv-overvågnings-
ordning vil være meget ressourcekrævende for politikredsene,
idet der skal iværksattes særlige foranstaltninger med henblik
på at opretholde, sikre og monitorere en sådan overvågning.
Endvidere kan identifikation og retsforfølgning af personer på
grundlag af tv-optagelser fra synligt opsat udstyr omkring
f.eks. en rockerborg i praksis være vanskelig, idet personer,
som måtte færdes i området i kriminel hensigt, i givet fald ofte
vil maskere sig.”
Der kan i øvrigt i relation til politiets tv-overvågning henvises til Justits-
ministeriets besvarelser af 21. december 2012 af spørgsmål nr. 295 og 296
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
5