Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1324125_0001.png
1324125_0002.png
1324125_0003.png
1324125_0004.png
1324125_0005.png
1324125_0006.png
1324125_0007.png
1324125_0008.png
J. n r. NST-1 01-01 551

Miljøministerens besvarelse af

spørgsmål nr. H og I stillet af stillet af

Folketingets Retsudvalg

Spørgsmål H:
Vedrørende sagen om rockerhuset påTudskærvej i Vanløse, bedes ministerenklargøre for udvalget, hvorfor det ernaboerne, der finder den gamle servitutfrem, og ikke kommunen, og ministerenbedes klargøre, om det er KøbenhavnsKommune, der har sovet i timen?Svar:
Jeg vil gerne takke spørgeren formuligheden for at diskutere, hvordan vibedst kan sørge for, at borgerne ikke blivergeneret af rockerborge.
Og før jeg besvarer spørgsmålet vil jeg gernesætte det lidt i perspektiv.For det første vil jeg gerne gøre det heltklart, at vi ikke kan løse problemet medrockere med planloven.Planloven giver kommunerne vissemuligheder for at forhindre rockerborgesplacering og dermed være med til atbeskytte borgerne.Og det redskab skal vi hjælpe kommunernemed at blive bedre til at bruge.Men planloven kan ikke få rockerne til atforsvinde, og deres kriminelle aktiviteter erudelukkende en sag for politiet.Samtidig skal vi også være forsigtige, så viikke i vores ønske om at beskytte borgernemod rockerborge i en kommune kommer til2
at knægte alle danskeres forsamlingsfrihedog private ejendomsret.I forhold til sagen fra KøbenhavnsKommune må jeg sige det helt ærligt: Jegkan ikke fornuftigt svare på, hvad grundener til, at det er borgerne og ikke kommunen,der finder den gamle servitut frem.Og jeg ønsker ikke at gætte på, hvilkemotiver kommunen har haft.Til gengæld kan jeg ganske klart sige, atplanloven giver kommunalbestyrelsenmulighed for at sikre, at servitutter kanhåndhæves.Det er alene kommunalbestyrelsen, derbeslutter, om der skal gøres brug af dennemulighed i planloven. Når der er tale omkommunens adgang til at håndhæve
3
servitutter, er der med andre ord tale om enret– og ikke enpligt– for kommunerne.Og endelig er det også kommunen, derbeslutter, om den vil iværksætte konkretehåndhævelsesskridt i form af påbud ellerforbud.Det er således kommunen, der kan og skalfortolke rækkevidden af en servitut ogdermed også vurdere, om det overhovedeter muligt at håndhæve den.Kommunalbestyrelsens fortolkning vilkunne prøves i Natur- og Miljøklagenævnet,og i sidste ende ved domstolene.Samlet set, er det derfor op til kommunerneselv dels at være opmærksom på eventuelleservitutter og vurdere muligheden for athåndhæve dem.
4
Spørgsmål I:Vil ministeren klargøre, om regeringen viludarbejde en generel lovhjemmel for, atparcelhuse og boligområder i øvrigt kun måanvendes til familieliv og lignende, så manundgår konflikter som på Tudskærvej i Vanløsei fremtiden?Svar:Sagen fra Vanløse er meget ærgerlig og harhaft store negative konsekvenser for de lokalebeboere.Og derfor har vi taget den meget alvorligt ogjeg har bedt om, at vi skaber klarhed om,hvilke muligheder, kommunerne har for atbeskytte deres borgere.Allerede i dag er der gode muligheder for atforhindre rockerborge.Kommunerne kan i deres lokalplanerbestemme, at der i et område kun må være5
boliger. Det vil betyde, at rockerborge ikke kanplaceres der.De kan også lave krav til, hvor høje plankeværkmaksimalt må være, eller stille krav om, at detskal være hæk.Kommunen kan også stille krav til trafik ogparkeringsforhold.Med andre ord kan kommunerne godt holderockerborge væk fra boligområder, hvis deønsker det.Men med en lokalplan kan man ikke forhindreeksisterende lovlig anvendelse.Det kan man ikke, fordi det er et bærendeprincip i et retssamfund, at vi ikke lovgivermed tilbagevirkende kraft.Så hvis et hus allerede lovligt er taget i brug tilfor eksempel klubaktiviteter, kan denneaktivitet fortsætte som hidtil.6
Hvis en ejendom derimod anvendes i strid meden eksisterende lokalplan, har kommunerne enrække muligheder efter planloven for at gribeind.En af mulighederne er, at kommunen kan giveen såkaldt administrativ standsnings-meddelelse, hvis den finder ud af, at derforberedes klubaktiviteter i strid med enlokalplan.Hvis et ulovligt forhold er etableret, kankommunen give et påbud om at bringe detulovlige forhold i orden.Og så skal vi huske, at al ulovlig aktivitet kanstoppes af politiet.Men som sagt synes jeg, det er en megetkedelig sag, og derfor har vi sammen medJustitsministeriet besluttet at hjælpekommunerne.7
Vi sætter derfor ind med en indsats, som skaloplyse kommunerne om, hvilke muligheder dehar.Der vil også ske en styrkelse afmyndighedssamarbejdet på området, bl.a. vedårlige møder mellem Miljøministeriet ogRigspolitiet.Og vi vil også oprette en hotline iMiljøministeriet, hvor kommunerne kan fåvejledning om anvendelse af reglerne iplanloven og konkrete eksempler på, hvadderes muligheder er.Da loven allerede giver de nævnte muligheder,mener vi derfor heller ikke, at den mesteffektive måde at beskytte borgerne erigennem ændret lovhjemmel, som spørgerenforeslår.
8