Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. november 2013StrafferetskontoretLise Bitsch2013-0030-1716936000
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 40 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. oktober 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 40 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke lovgivningsmæssigeinitiativer, der skal til, hvis man ønsker at offererstatning forsvie og smerte samt tabt arbejdsfortjeneste også skal tildelesofre for vold, trusler m.v., som er udsat for dette i forbindelsemed arbejde som ansat på en offentlig institution, og gernings-personen er bruger/beboer på institutionen. Det bemærkes, aterstatningsnævnets praksis i dag udelukker erstatning, hvishændelsen ikke er politianmeldt, samt også fordi ansatte på of-fentlige institutioner antages at være bekendt med risikoen vedarbejdet med fx personer med udviklingshæmning ellerudadreagerende adfærd.”Svar:
En person, der kommer til skade ved en arbejdsskade, er berettiget til er-statning og godtgørelse efter reglerne i arbejdsskadesikringsloven, der hø-rer under Beskæftigelsesministeriet.Hvis en offentligt ansat på en institution er påført personskade ved enstraffelovsovertrædelse under udførelsen af sit arbejde, f.eks. af en bru-ger/beboer på institutionen, og offererstatningslovens betingelser i øvrigter opfyldt, har vedkommende yderligere retskrav på erstatning og godt-gørelse efter offererstatningsloven. Erstatningen udmåles efter de alminde-lige regler i erstatningsansvarsloven, herunder om svie og smerte samt tabtarbejdsfortjeneste.Det fremgår af offererstatningslovens § 10, stk. 1, at erstatning er betingetaf, at lovovertrædelsen er anmeldt til politiet inden 72 timer. Denne betin-gelse kan dog fraviges, hvis forholdene taler for det, jf. stk. 2.De gældende regler giver således allerede i dag mulighed for at tildele er-statning for svie og smerte samt tabt arbejdsfortjeneste til ansatte, der på-føres personskade ved en straffelovsovertrædelse i forbindelse med deresarbejde på en offentlig institution, også i tilfælde hvor der ikke er indgivetpolitianmeldelse.Afgørelser om erstatning efter offererstatningsloven træffes af et nævn, jf.offererstatningslovens § 11, stk. 1.Justitsministeriet har den 15. februar 2013 på baggrund af en udtalelse fraErstatningsnævnet besvaret Folketingets Retsudvalgs spørgsmål nr. 5072
(Alm. del, 2012-13) om Erstatningsnævnets praksis for erstatning til of-fentligt ansatte i pleje- og undervisningssektoren, som har været udsat forvold på deres arbejde. Der henvises til besvarelsen, som vedlægges i kopi.Som det bl.a. fremgår heraf, har Erstatningsnævnet oplyst, at der sjældentforetages politianmeldelser af skadelidte eller af institutionen i sager, hvoren offentligt ansat i pleje- og undervisningssektoren angiver sig udsat forvold på jobbet. Som det videre fremgår, dispenserer Erstatningsnævnet isådanne sager som regel fra kravet i offererstatningslovens § 10, stk. 1.Beskrivelsen af Erstatningsnævnets praksis for erstatning til offentligt an-satte i pleje- og undervisningssektoren, som har været udsat for vold på de-res arbejde, gælder også i forhold til andre offentligt ansatte på institutio-ner, som har været udsat for vold på deres arbejdsplads.
3