Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1332844_0001.png
1332844_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2014-0030-18811024488
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 394 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. januar 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 394 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse om anvendelsen af de ekstra midler,der på finansloven for 2012 (10 mio.kr.) og finansloven for2013 (10 + 7,5 mio. kr.) blev afsat til en ekstraordinær indsatsmod ulovlig cabotagekørsel.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Med hensyn til udmøntningen af den forstærkede indsats påcabotageområdet som led i finanslovsaftalerne for 2012 og for2013 kan der indledningsvist henvises til Justitsministeriets be-svarelse af spørgsmål nr. 684 (Alm. del) fra Folketingets Trans-portudvalg (Folketingsåret 2011-12), nr. 131 (Alm. del) fra Fol-ketingets Retsudvalg (Folketingsåret 2012-2013), nr. 534 (Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg (Folketingsåret 2012-13) og nr.955 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg (Folketingsåret2012-13). Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmålnr. 645 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg (Folketings-året 2012-13).Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 684, blev denforstærkede indsats mod ulovlig cabotagekørsel forankret iRigspolitiet, og indsatsen tog udgangspunkt i RigspolitietsFærdselssektions målrettede kontrol på tungvognsområdet.Færdselssektionen blev i 2012 udvidet med yderligere medar-bejdere, og Færdselssektionen blev igen i 2013 udvidet med fle-re medarbejdere med henblik på at kunne leve op til det øgedekrav til antallet af standsede og kontrollerede køretøjer i 2013.Pr. 1. januar 2014 er det de tre nyetablerede, regionale og speci-aliserede tungvognscentre, der viderefører den forstærkede kon-trolindsats.”
2