Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:26. februar 2014Kontor: PolitikontoretSagsbeh: Helene Chjeffer Ras-mussenSagsnr.: 2013-0030-1872Dok.:1014977
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 373 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 373 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes loven om stalking,som trådte i kraft den 1. marts 2012, har fungeret og fungerer ipraksis, herunder antallet af anmeldelser, tilhold, opholdsfor-bud og domme samt oplysning om udfaldet af dommene (bø-de; betinget/ubetinget fængsel; andet).”Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraRigsadvokaten, har oplyst følgende:”1. I lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold, opholdsforbudog bortvisning, som trådte i kraft den 1. marts 2012, er derfastsat regler om tilhold, opholdsforbud (geografisk bestemtetilhold) og bortvisning, ligesom der er fastsat regler om straffor overtrædelse af meddelte tilhold, opholdsforbud og bort-visninger.Formålet med loven er ved et nyt samlet regelsæt om tilhold,opholdsforbud og bortvisning at styrke indsatsen for at beskyt-te personer mod at blive udsat for fredskrænkelse, forfølgelseog chikane, herunder såkaldt stalking (systematisk og vedva-rende forfølgelse eller chikane).2.Til brug for udtalelsen har Rigsadvokaten og Rigspolitiet fo-retaget elektroniske udtræk fra politiets sagsstyringssystem(Polsas) vedrørende antallet af begæringer om tilhold og/elleropholdsforbud, antallet af meddelte tilhold og/eller opholds-forbud, antallet af anmeldelser om overtrædelser, antallet afafgørelser vedrørende overtrædelser og karakteren heraf samtsagsbehandlingstiden fra anmeldelse af en overtrædelse til til-talerejsning. Oplysningerne, der fremgår af tabel 1-5, er indsatnedenfor under punkt 3 og vedrører perioden fra lovens ikraft-træden den 1. marts 2012 til den 31. december 2013. Det be-mærkes, at udtrækket foretaget af Rigspolitiet vedrører perio-den fra den 1. marts 2012 til den 1. december 2013 (tabel 5).Herudover har rigsadvokaturen anmodet samtlige politikredseom en udtalelse om, hvorledes loven virker i praksis, og hvor-dan politiet sikrer overholdelse af meddelte tilhold og/eller op-holdsforbud. Politikredsene er tillige anmodet om oplysningom sagernes prioritering, samt om hvorvidt tilhold og/eller op-holdsforbud bliver anvendt i forhold til børn. Politikredsenesudtalelser er gengivet under punkt 4.3.På baggrund af rigsadvokaturens udtræk fra politiets sags-styringssystem (Polsas) kan der oplyses følgende vedrørende2
tilhold og/eller opholdsforbud efter lovens ikrafttræden den 1.marts 2012 og frem til den 31. december 2013:Tabel 1:Begæringer om tilhold/opholdsforbud*Begæring om tilholdBegæring om opholdsforbudBegæring om tilhold og opholdsforbudTotal
1.46629631.558
Tabel 2:Antal anmeldelser om overtrædelser af tilhold/opholdsforbud (tal i pa-rentes viser antal anmeldte personer)*Tilhold, overtrædelse afOpholdsforbud, overtrædelse afTilhold og opholdsforbud, overtrædelse afAntal anmeldelser i alt
2.280(375)37(12)398(23)2.715(391)
Tabel 3:Antal afgørelser opgjort
på forhold (tal i paren-
tes viser antal personer,
der har fået en afgørel-
se)*
Dom (ubetinget friheds-straf)Idømt bødeDom – straffelovens §§ 68-70 (psykisk syge mv.)Betinget domBetinget dom og bødeDelvis betinget domUdeblivelsesdomBødevedtagelse i rettenAdvarsel i rettenAfgjort med bødeforelægTiltalefrafald (m/u vilkår)Fældende afgørelser ialtFrifindelser
Tilhold
Op- Både til- Alle afgørel-holds-hold ogserforbud opholds-forbud10 (2)6(6)2(1)2(2)1(1)315(2)223(50)48(19)755(9)64(17)1(1)25(3)4(2)5(1)70(45)17(7)9(4)4(2)7(2)22(8)3(1)334(13)2(2)145(83)448(22)1805(260)26(17)
207(42)46 (18)438(5)63(16)1(1)25(3)66(43)12(6)9(4)141(81)441(20)1449(239)21(16)
Tabel 4: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid fraanmeldelse om overtrædelse til tiltale*TilholdOpholdsforbudTilhold og opholdsforbud6567103
3
* Generelt:Data er analyseret på baggrund af POLSAS, bearbejdet i QlikView efter anklagemyndighedensledelsesinformationssystem. Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er dynamiske somfølge af rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Der vil væreen periodevis forskydning af data, da f.eks. antallet af afgørelser i 2012 kan vedrøre sigtelserrejst i 2011. Afgørelser er opgjort efter, hvilken gerningskode afgørelsen er sket efter, og efter,hvor mange personer pr. journalnummer der er blevet afgjort. Personer er talt med én gang år-ligt for hver type lovovertrædelse (tilhold mv.). Fældende afgørelse for overtrædelse af tilholdmv., kan tillige omfatte fældende afgørelse for andre strafbare forhold, som kan have betyd-ning for sanktionen. I relation til gennemsnitlig sagsbehandlingstid omfatter tiltale sager sendttil overordnet anklagemyndighed med anklageskrift, sager sendt i retten, bødesager sendt tilindfordring (omfatter også bødeforelæg, der ikke er vedtaget) og forhold, der indgår i etsagskompleks, hvor der er rejst tiltale i hovedforholdet. Data er opdateret den 15. januar 2014.
Rigspolitiet har udtrukket følgende oplysninger fra politietssagsbehandlingssystem, (Polsas) vedrørende antal meddeltetilhold:Tabel 5:Antal meddelte tilhold/opholdsforbud**TilholdOpholdsforbudTilhold og opholdsforbudTotal
5281622566
**Tallene stammer fra udtræk fra POLSAS foretaget af Rigspolitiet og vedrører perioden fraden 1. marts 2012 til den 1. december 2013. Opgørelsen er foretaget på baggrund af politikred-senes registreringer i Polsas pr. 1. december 2013. Data er dynamiske som følge af rettelser afindtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
Som det fremgår af tabel 1, blev der i perioden fra 1. marts2012 til 31. december 2013 fremsat i alt 1.558 begæringer omtilhold og/eller opholdsforbud. Af tabel 5 fremgår det, at der iperioden fra 1. marts 2012 til 1. december 2013 blev meddelt ialt 566 tilhold og/eller opholdsforbud.I den forbindelse bemærkes, at det fremgår af forarbejderne til§ 15, stk. 1, i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning(lovforslag nr. L 10 af 9. november 2011, pkt. 3.7.4.2), at poli-tiet bør søge en mindelig løsning ved vejledning, dialog oghenstillinger, hvis der er udsigt til, at konflikten kan løses påden måde.Det bemærkes endvidere, at rigsadvokaturen i 2013 har under-vist i reglerne om tilhold mv. i alle landets politikredse. Depersoner, der i politikredsene behandler sager om tilhold mv.,har i forbindelse med undervisningen givet udtryk for, at langtde fleste potentielle tilholdssager løses i mindelighed, navnligved at politiet vejleder og formaner om konsekvenserne ved atfortsætte den uhensigtsmæssige adfærd.Som det fremgår af tabel 2, er der siden lovens ikrafttræden ogindtil udgangen af 2013 registreret 2.715 anmeldelser vedrø-rende overtrædelse af tilhold, opholdsforbud og en kombinati-on heraf. Anmeldelserne vedrører overtrædelser begået af 3914
personer. Endelig fremgår det af tabel 3, at der i den pågæl-dende periode er truffet i alt 1.805 fældende afgørelser vedrø-rende overtrædelse af enten tilhold, opholdsforbud eller enkombination heraf, og disse afgørelser vedrører 260 personer.Det bemærkes i den forbindelse, at en stor del af afgørelsernevedrører de samme personer. Således er ni personer registreretfor 755 forhold, der er afgjort med en dom efter straffelovens§§ 68-70, som bl.a. vedrører foranstaltningsdomme (f.eks. am-bulant psykiatrisk behandling eller anbringelse på hospital forsindslidende).Endelig fremgår det af tabel 4, at den gennemsnitlige sagsbe-handlingstid fra anmeldelse af en overtrædelse af et tilhold el-ler et opholdsforbud til tiltale lå på lidt over 2 måneder i perio-den, mens den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager,hvor der er spørgsmål om overtrædelse både af et meddelt til-hold og af et meddelt opholdsforbud, lå på lidt over 3 måneder.4.For så vidt angår spørgsmålet om, hvorledes lov om tilhold,opholdsforbud og bortvisning virker i praksis, fremgår det afpolitikredsenes udtalelse til Rigsadvokaten, at erfaringernemed anvendelsen af loven generelt er positive. Loven har skabtet øget fokus på sagsområdet, og reguleringen af tilhold mv.opleves som mere overskuelig, efter at reglerne er samlet i étregelsæt.Flere politikredse giver udtryk for, at den nye lov i et vist om-fang har gjort det nemmere at udstede og håndhæve tilhold mv.I den forbindelse fremhæves bl.a. muligheden for at udstedetilhold og opholdsforbud alene på grundlag af begrundet mis-tanke om visse strafbare forhold, ligesom det anføres, at det erpositivt, at der med loven er sket en udvidelse af politiets reak-tionsmuligheder.Politikredsene har i den forbindelse oplyst, at erfaringerne medanvendelse af opholdsforbud er begrænset, idet tilhold anven-des langt oftere end opholdsforbud, jf. også kravet i lovens §12 om at vælge det mindst indgribende middel, der kan opfyl-de formålet (proportionalitetsprincippet).En enkelt politikreds peger på, at visse sager om tilhold mv.kan være meget ressourcekrævende. Politikredsen anfører i denforbindelse, at sager vedrørende psykisk syge kan være van-skelige at håndtere. Der er tale om personer, som ikke er mod-tagelige over for politiets formaninger, henstillinger mv., ogsom således i vidt omfang fortsætter med at forfølge eller chi-kanere andre personer, selv om der er meddelt tilhold mv. ellerindledt strafferetlig forfølgning af overtrædelser af tilhold mv.Politikredsen oplever, at disse sager ofte ender med at blivemeget omfangsrige. Se i øvrigt herom ovenfor under punkt 3.5
For så vidt angår spørgsmålet om, hvordan politiet sikrer, attilhold mv. overholdes, fremgår det af politikredsenes udtalel-ser, at politiet generelt prioriterer sager om overtrædelse af til-hold mv. højt for derved at begrænse risikoen for yderligereovertrædelser af tilholdet mv.Det fremgår endvidere, at politiet i forbindelse med udstedelseaf tilhold mv. vejleder den, der har fået tilholdet mv., om kon-sekvenserne ved at overtræde det. I den forbindelse bliver denforurettede også vejledt om at anmelde overtrædelser af tilhol-det mv.Hvis der bliver indgivet anmeldelse om overtrædelse af et til-hold eller et opholdsforbud, foretager politiet en konkret vur-dering af sagen, og navnlig i tilfælde, hvor det vurderes, at derer risiko for udøvelse af vold mv., eller hvor overtrædelsen harkarakter af systematisk og vedvarende forfølgelse eller chika-ne, vil sagen blive behandlet hurtigst muligt. Politiet er i denforbindelse også opmærksom på, om der måtte være behov forudlevering af en alarmtelefon. Herudover oplyser én politi-kreds, at der i særlige sager gennemføres ekstra patruljeringf.eks. i området omkring en bopæl, mens en anden kreds oply-ser, at vagtcentralen i visse sager bliver orienteret om med-delelse af konkrete tilhold. En tredje kreds peger på, at det ivisse tilfælde er fundet nødvendigt at søge sigtede varetægts-fængslet med henblik på at få stoppet den pågældendes gen-tagne overtrædelser af tilhold mv. Endelig har flere politikred-se oplyst, at der udpeges en kontaktperson for den forurettede.For så vidt angår spørgsmålet om, hvor mange børn der som endel af en husstand er omfattet af et tilhold og/eller opholdsfor-bud, fremgår det af udtalelserne, at ikke alle politikredse harerfaring med at udstrække et tilhold eller opholdsforbud til etmedlem af forurettedes husstand, men at muligheden bliverbenyttet af nogle kredse. Samlet set er der dog tale om et be-grænset antal sager.For så vidt angår sagsbehandlingstiden har politikredsene op-lyst, at sager vedrørende tilhold mv. generelt prioriteres højt,idet sagerne normalt kræver en hurtig reaktion fra politiets sidefor at beskytte den forurettede og for at undgå, at forfølgelseneller chikanen optrappes. Dette gælder både i forhold til politi-kredsenes behandling af begæringer om tilhold mv. og i for-hold til behandlingen af anmeldelser om overtrædelse af tilholdmv.Bl.a. for at sikre en hurtig og effektiv behandling af sager omtilhold mv. har flere politikredse valgt at samle sagsbehandlin-gen ét sted i politikredsen. I nogle politikredse foregår behand-lingen af sagerne i den afdeling, hvor sager om vold behandles.6
Flere politikredse har i øvrigt udarbejdet interne retningslinjerfor behandlingen af sager om tilhold og opholdsforbud.5.Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Rigsadvokaten har udar-bejdet en pjece med råd og vejledning til personer, der har væ-ret udsat for forfølgelse eller chikane, herunder stalking. Ud-over konkrete råd om, hvordan man skal forholde sig, hvis manudsættes for forfølgelse eller chikane, indeholder pjecen en be-skrivelse af de muligheder, politiet har for at hjælpe offeret,herunder ved at udstede et tilhold, et opholdsforbud og/ellerbortvise den person, der udøver forfølgelse eller chikane.Pjecen kan findes på anklagemyndighedens hjemmesidewww.anklagemyndigheden.dk,hvor der i øvrigt er målrettedeoplysninger til ofre, der er udsat for forfølgelse, chikane ellerstalking. Pjecen er også blevet trykt og udsendt til landets poli-tikredse og relevante organisationer så som Offerrådgivningenog Dansk Anti-Stalking Forening med henblik på anvendelse ideres rådgivning.Herudover har Rigsadvokaten udarbejdet nye retningslinjer ombehandlingen af sager om tilhold mv. til politiet og anklage-myndigheden. Retningslinjerne fremgår af Rigsadvokat med-delelse nr. 3/2008 om behandlingen af sager om samlivsrelate-rede personfarlige forbrydelser, herunder spørgsmål om til-hold, opholdsforbud og bortvisning. Desuden har Rigsadvoka-ten revideret anklagemyndighedens brevkoncepter om tilhold,opholdsforbud og bortvisning med henblik på at sikre, at ofrefor forfølgelse, chikane mv. får klar og letforståelig besked isager om tilhold mv.Endelig har Rigsadvokaten – bl.a. for at sikre fokus på områdetog korrekt anvendelse af reglerne – i samtlige politikredse ilandet undervist de politifolk og jurister, der beskæftiger sigmed sager om tilhold mv., i de nye regler på området.Som det fremgår, er der i politiet og anklagemyndigheden storopmærksomhed på sager om tilhold mv., og der er taget enrække forskellige initiativer på området i forlængelse af de nyeregler fra 2012.”Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse og herud-over henvise til Justitsministeriets besvarelser af 20. december 2013 og 5.februar 2014 af henholdsvis spørgsmål nr. 66 og 402 (Alm. del) fra Folke-tingets Retsudvalg for så vidt angår bortvisning.
7