Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1321839_0001.png
1321839_0002.png
1321839_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:14. januar 2014Kontor: EU-retskontoretSagsbeh: Katrine LedamRasmussenSagsnr.: 2013-0030-1871Dok.:1014683
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 372 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Karen Hækkerup/Mette Undall-Behrend
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 372 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes, jf. svar på spørgsmål S 633, redegøre for,hvorfor regeringen har "ændret administration" af optjenings-princippet for børnepenge, så administrationen af udbetalingenaf børnepenge ikke længere er i overensstemmelse med dansklov, herunder bedes ministeren redegøre for ministerens hold-ning til, om administration i den danske forvaltning skal være ioverensstemmelse med gældende dansk lov.”

Svar:

1.

Der henvises indledningsvis til besvarelsen af spørgsmål nr. 283 (Alm.del) fra Folketingets Retsudvalg.

2.

Som det fremgår af besvarelsen af ovennævnte spørgsmål fra Folketin-gets Retsudvalg, er det i bemærkningerne til lov nr. 1609 af 22. december2010 om ændring af lov om børnefamilieydelse, lov om børnetilskud ogforskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om et indkomstregister (her-efter 2010-loven) forudsat, at man ved anvendelsen af optjeningsprincippetalene skal medregne bopæls- og beskæftigelsesperioder, der er tilbagelagt iDanmark.

3.

Kommissionen rettede som bekendt henvendelse til Danmark i april2013, idet det var Kommissionens faste opfattelse, at den danske anven-delse af optjeningsprincippet var i strid med det såkaldte sammenlæg-ningsprincip i artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsord-ninger (herefter forordningen).

4.

I forhold til sammenlægningsprincippets rækkevidde har EU-Domstolenefter indførelsen af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen somnoget nyt i to domme fra henholdsvis den 15. december 2011 og den 21.februar 2013 (C-257/10, Bergström, og C-619/11, Chassart) fastslået, atsammenlægningsprincippet finder anvendelse, uanset at den person, deransøger om en ydelse, endnu ikke har tilbagelagt beskæftigelsesperioder iden medlemsstat, hvori der ansøges om ydelsen.Anvendelsen af sammenlægningsprincippet forudsætter således ikke, atder er tilbagelagt perioder i den medlemsstat, der skal foretage sammen-lægningen.
2

5.

Efter grundige overvejelser og en nøje gennemgang af blandt andet deto ovennævnte domme fra EU-Domstolen vurderede regeringen i juni2013, at den forudsatte anvendelse af optjeningsprincippet – som er be-skrevet i bemærkningerne til 2010-loven – ikke var i overensstemmelsemed Danmarks EU-retlige forpligtelser.Den EU-retlige forpligtelse – dvs. forpligtelsen til at sammenlægge medperioder, der er tilbagelagt i andre medlemsstater – følger som nævnt af enforordning. Det følger af artikel 288 i EUF-Traktaten, at forordninger eralmengyldige og gælder umiddelbart i hver medlemsstat. En forordninggælder således direkte – på samme måde som en lov – i medlemsstaterne,og de danske myndigheder har pligt til at rette sig efter en forordning. Hvisen forordning er i konflikt med nationale bestemmelser og/eller anvendel-sen heraf, har forordningens bestemmelser forrang for de nationale be-stemmelser, når der er tale om et område, hvor Danmark i medfør af be-stemmelsen i grundlovens § 20 har overladt suverænitet til EU.

6.

Regeringen har på den baggrund iværksat en ændret administration afoptjeningsprincippet i forhold til de personer, der er omfattet af EU-retten.Den ændrede administration indebærer, at de danske myndigheder med-regner perioder, der er tilbagelagt i andre medlemsstater, når det vurderes,om en person, der er omfattet af EU-retten, har optjent ret til børne- og un-geydelse.Den ændrede administration vil – som anført i besvarelserne af henholds-vis spørgsmål nr. S 633 fra medlem af Folketinget Ellen Trane Nørby ogspørgsmål nr. 283 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg – blive fulgt opaf et lovforslag, som vil blive fremsat af skatteministeren. Lovforslaget hartil formål at sikre, at ikke blot den danske administration, men også be-mærkningerne til 2010-loven bliver bragt i fuld overensstemmelse medEU-retten.
3