Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1381373_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Karen Hækkerup
/
Freja Sine Thorsboe
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 364 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes oplyse, om ministeren agter at sikre, at børn
over 12 år, som skal vidne i sager om seksuelt misbrug, får
mulighed for at blive videoafhørt i stedet for at blive afhørt i
retten. Herudover bedes ministeren oplyse, om ministeren vil
være indstillet på at bruge de fornødne midler på at sikre, at
ventetiden for retssager omhandlende seksuelle overgreb på
børn og unge forkortes. Der henvises til artiklen ”DF vil have
justitsministeren ind i retssager
om misbrugte børn”, bragt på
www.b.dk den 18. december 2013.”
Svar:
1.
Retsplejelovens regler om såkaldt videoafhøring af børn findes i §§ 731
a, 745 e og 872. Videoafhøring indebærer, at barnet
i stedet for at afgive
forklaring umiddelbart for retten
afgiver forklaring til politiet, der opta-
ger forklaringen på video med henblik på forevisning af optagelsen under
hovedforhandlingen i straffesagen. Denne fremgangsmåde anvendes for at
skåne barnet og af hensyn til at opnå en så uforbeholden og detaljeret for-
klaring fra barnet som muligt.
De ovennævnte bestemmelser om videoafhøring af børn blev indsat i rets-
plejeloven ved lov nr. 228 af 2. april 2003, der bygger på betænkning nr.
1420/2002 om gennemførelse af straffesager om seksuelt misbrug af børn.
Anvendelse af videoafhøring af børn som bevis under hovedforhandlingen
udgør en fravigelse af det almindelige princip om, at bevisførelsen i straf-
fesager skal ske umiddelbart for den dømmende ret. Aldersgrænsen for
anvendelsen af videoafhøring blev derfor i sin tid fastsat til 12 år eller der-
under, dog således at særlige omstændigheder, herunder barnets udvikling
og psykiske tilstand, kan bevirke, at der foretages videoafhøring af også
ældre børn.
Kerneområdet for anvendelse af videoafhøringer er sager om seksuelle
overgreb mod børn, men der kan også være andre typer af sager, herunder
drabs- og voldssager, hvor der efter omstændighederne kan være et tilsva-
rende behov for, at vidneafhøringen af et barn optages på video og forevi-
ses som bevis under hovedforhandlingen.
Der henvises herved til pkt. 3.4 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslag nr. L 117 (2002-03).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Jeg er enig i, at det bør overvejes nærmere, om brugen af videoafhøring
af børn bør udvides, herunder ved at forhøje aldersgrænsen.
Spørgsmålet giver imidlertid anledning til nærmere overvejelser, herunder
afvejning af en række forskellige hensyn over for hinanden.
På den ene side skal der således tages højde for det føromtalte princip om
bevisumiddelbarhed, herunder af hensyn til den tiltalte i sagen. På den an-
den side bør der inden for det retssikkerhedsmæssigt forsvarlige også læg-
ges vægt på, at barnets afgivelse af forklaring sker på en sådan måde, at
barnet belastes mindst muligt. Endvidere må der lægges vægt på, at forkla-
ringen afgives på den måde, som giver de bedste muligheder for at opnå en
detaljeret og uforbeholden forklaring fra barnet. Forholdet til Danmarks in-
ternationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention, skal også overvejes.
Derfor har jeg bedt Strafferetsplejeudvalget
om at overveje, om brugen af
videoafhøring af børn bør udvides, og om i givet fald at udarbejde en model
for en sådan udvidelse. Jeg har endvidere anmodet udvalget om under alle
omstændigheder at udarbejde en model, der indebærer en forhøjelse af alders-
grænsen for anvendelse af videoafhøring af børn.
Med henblik på Strafferetsplejeudvalgets behandling af spørgsmålet om vi-
deoafhøring af børn vil der blive beskikket yderligere to ad hoc-medlemmer
af udvalget. Det drejer sig om et medlem udpeget efter indstilling fra Dansk
Psykolog Forening og et medlem udpeget efter indstilling fra Foreningen af
Speciallæger.
Jeg vedlægger Strafferetsplejeudvalgets kommissorium.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om sagsbe-
handlingstiden i sager om seksuelle overgreb mod børn og unge indhentet
en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Det skal indledningsvis bemærkes, at der er en meget stor
variation i grovheden af sager om seksuelt misbrug af børn un-
der 15 år (i dag overtrædelse af straffelovens § 216, stk. 2, eller
§ 222). Sagerne varierer således i princippet lige fra en 15-
årigs seksuelle forhold til en 14-årig kæreste til voksne perso-
ners længerevarende og meget grove misbrug af mindre børn.
Sagernes omstændigheder vil tilsvarende være meget forskelli-
ge afhængig af f.eks. misbrugets karakter og varighed, antallet
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af overgreb, forurettedes alder, antallet af forurettede, eventuel
anvendelse af tvang mv. Den tid, der eksempelvis bruges på at
efterforske sagerne og dermed også den samlede sagsbehand-
lingstid, vil på denne baggrund kunne variere meget fra sag til
sag.
Jeg skal i øvrigt understrege, at politiet og anklagemyndighe-
den er meget opmærksom på sagsbehandlingstiden i sager om
muligt seksuelt misbrug af børn under 15 år, jf. også retspleje-
lovens § 96, stk. 2, hvorefter enhver sag skal fremmes med den
hurtighed, som sagens beskaffenhed tillader.
2.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet data-
udtræk i politiets sagsstyringssystem (POLSAS), der viser den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid i sager om seksuelle over-
greb mod børn under 15 år (overtrædelse af den tidligere gæl-
dende bestemmelse i straffelovens § 222) for årene 2010, 2011
og 2012.
På baggrund af dataudtrækkene fra POLSAS kan det oplyses,
at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra det tidspunkt,
hvor politiet modtager en anmeldelse om seksuelt misbrug af
et barn under 15 år, indtil der bliver truffet en afgørelse ved
domstolene i form af en frifindende eller fældende dom for pe-
rioden 2010-2012, er 382 dage.
Hvis sagsbehandlingstiden opgøres som den tid, hvor sagen er
under behandling hos politiet og anklagemyndigheden, det vil
sige fra anmeldelse til anklagemyndigheden har rejst tiltale i
sagen, er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for perioden
på 176 dage.
Nogle sager om seksuelle overgreb mod børn under 15 år afgø-
res endeligt af anklagemyndigheden. Anklagemyndigheden
kan således træffe afgørelse om, at sagen skal afgøres med et
tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722, eller om at påtale skal
opgives efter retsplejelovens § 721.
Tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722 kan f.eks. blive med-
delt i sager om en ung persons fuldt ud frivillige og jævnbyrdi-
ge seksuelle forhold til en 14-årig. Afgørelse om at opgive på-
tale efter retsplejelovens § 721 vil f.eks. blive truffet i sager,
hvor anklagemyndigheden finder, at der ikke er det fornødne
bevis for, at en person vil blive fundet skyldig ved domstolene.
På baggrund af dataudtrækkene fra POLSAS kan det oplyses,
at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til
sagen er endelig afgjort i de sager, der sluttes med tiltalefrafald
eller påtaleopgivelse, for perioden 2010-2012 er på 194 dage.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De ovennævnte tal er dynamiske data, der kan ændre sig over
tid, idet der efterfølgende kan foretages rettelser på grund af
indtastningsfejl, forsinkede opdateringer og nye afgørelser
mv.”
4.
Jeg kan i forlængelse heraf nævne, at der med henblik på at styrke det
tværgående samarbejde på straffesagsområdet i 2013 blev etableret et fæl-
les toplederforum med deltagelse af rigspolitichefen, direktøren for krimi-
nalforsorgen, rigsadvokaten, direktøren for Domstolsstyrelsen (som obser-
vatør) og Justitsministeriets departementschef. Med toplederforum er der
iværksat initiativer, der skal medvirke til at sikre en velfungerende og ef-
fektiv straffesagskæde, herunder et projekt, der har til formål at forbedre
den digitale udveksling mellem de relevante myndigheder.
Det er i øvrigt min klare opfattelse, at samtlige relevante myndigheder på
Justitsministeriets område har et stærkt fokus på straffesagsbehandlingen,
herunder på, at straffesager behandles med den fornødne hurtighed. Det
gælder således
som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse
politiet og
anklagemyndigheden, men også domstolene og kriminalforsorgen.
Som justitsminister er jeg selvfølgelig meget optaget af, at sagsbehand-
lingstiderne på straffesagsområdet er så korte som muligt. Det gælder ikke
mindst i sager om seksuelle overgreb på børn.
Jeg vil derfor på et kommende møde i Justitsministeriets koncernledelse
tage spørgsmålet op og bede de relevante myndigheder om løbende at væ-
re opmærksomme på, om der er behov for yderligere tiltag på området.
6