Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. februar 2014FærdselskontoretJessika Heltberg Auken2013-0030-18651012028
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oversende en oversigt og en redegørelse for deomkostninger, der indregnes i de brugerbetalingsbeløb, somder er forudsat i den kommende ordning for alkolåse, som mi-nisteren præsenterede torsdag den 28. november 2013 bl.a. iforbindelse med åbent samråd i Retsudvalget? Hvad indgår derf.eks. af skønnede driftsudgifter i brugerbetalingsbeløbene,herunder de udgifter, der vil være forbundet med at skulle fore-tage de nødvendige tilsyn i forbindelse med ordningen?”Svar:
1.
Med lov nr. 716 af 25. juni 2010 om ændring af færdselsloven og straf-feloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel, indførelse af alkolåsordningog udvidet mulighed for udenretlig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.)vedtog Folketinget de overordnede lovgivningsmæssige rammer for en al-kolåsordning. Af loven fremgår det, at justitsministeren fastsætter tids-punktet for ikrafttræden for reglerne om alkolåsordningen. Som oplystover for Folketingets Retsudvalg i forbindelse med den daværende justits-ministers besvarelse den 28. november 2013 af samrådsspørgsmål P for-ventes de pågældende regler sat i kraft omkring 1. januar 2015.Det fremgår af forarbejderne til den nævnte lov, at udgifterne til alkolå-sordningen skal afholdes af spiritusbilisten selv. Det gælder udgifterne tilanskaffelse, installation og kontrol af alkolåsen og som udgangspunkt ogsåomkostningerne ved de involverede myndigheders (kommunernes, politi-ets og Kriminalforsorgens) administration af ordningerne. Det forudsættessåledes, at merudgifterne i forhold til administrationen af de nye regler ombl.a. foretagelse af personundersøgelse af personer, der skal omfattes afordningen, kontrol og tilsyn med overholdelsen af alkolåsordningens vil-kår og udstedelse af et særligt alkolåskørekort skal dækkes ved gebyr fordeltagelse i alkolåsordningen. Omkostningerne til eventuel alkoholistbe-handling som led i den frivillige ordning forudsættes dog dækket af kom-munen i henhold til sundhedslovens § 141. Det fremgår desuden af forar-bejderne, at loven vil medføre visse tilpasninger mv. af en række af politi-ets it-systemer. Udgifterne forbundet hermed vil blive afholdt inden for deeksisterende rammer.Der henvises i den forbindelse til pkt. 3.1.6.2, 3.1.6.5 og 6 i de almindeligebemærkninger i forslag til lov om ændring af færdselsloven og straffeloven(Skærpet indsats mod vanvidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvi-2
det mulighed for udenretlig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L179), som blev fremsat den 26. marts 2010.2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet har foretaget et foreløbigt skøn, der viser, at ord-
ningen årligt vil koste ca. 6-7 mio. kr. for politiet at administre-re. Skønnet er behæftet med en betydelig usikkerhed og afhæn-ger bl.a. af den nærmere udformning af ordningen. Beløbet om-fatter primært omkostningerne i politikredsene til forhåndsgod-kendelse af ansøgere, løbende behandling og besvarelse af hen-vendelser, endelig godkendelse af ansøgningerne samt behand-ling af vilkårsovertrædelser.Det vurderes, at de samlede omkostninger for at deltage i denobligatoriske ordning vil være mellem 35-50.000 kr. bl.a. af-hængig af antallet af deltagere. Dette beløb omfatter tillige ud-gifter hos andre myndigheder end politiet og deltagerens udgif-ter til anskaffelse, installation, kontrol og aflæsning af alkolåsen.Prisen for at deltage i den frivillige ordning vurderes at blivemellem 50-65.000 kr. bl.a. afhængig af antallet af deltagere.Dette beløb omfatter tillige udgifter hos andre myndigheder endpolitiet – herunder udgifter til personundersøgelse – og deltage-rens udgifter til anskaffelse, installation, kontrol og aflæsning afalkolåsen.I forhold til denne opgørelse af gebyret indgår i modsætning tiltidligere beregninger ikke etableringsomkostninger forbundetmed bl.a. it-understøttelsen hos politiet.”3.
Som det fremgår under punkt 2 ovenfor, er de forventede samlede om-kostninger for den enkelte forbundet med at deltage i såvel den obligatori-ske som den frivillige alkolåsordning lavere end det skøn, som fremgår afJustitsministeriets pressemeddelelse af 28. november 2013 og af den davæ-rende justitsministers besvarelse af samrådsspørgsmål P samme dato. Vedde pågældende besvarelser blev de forventede samlede omkostninger forden enkelte skønnet til op mod 60.000 kr. for deltagelse i den obligatoriskeordning og op mod 75.000 for deltagelse i den frivillige ordning.Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at der i de tidligere beregnin-ger indgik etableringsomkostninger forbundet med bl.a. it-understøttelsehos politiet. Disse omkostninger forudsættes imidlertid afholdt inden forde eksisterende rammer, jf. punkt 1 ovenfor.
3
Det forhold, at etableringsomkostningerne forbundet med bl.a. it-understøttelsen hos politiet indgik i de tidligere beregninger, beror på enfejl. Det skal Justitsministeriet beklage.
4