Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1336823_0001.png
1336823_0002.png
1336823_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
19. februar 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Andreas ChristensenSagsnr.: 2013-0030-1860Dok.:1010518
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 355 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. december 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 355 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Daværende justitsminister Morten Bødskov udtalte på samrå-det i Retsudvalget d. 10. december 2013 (11:14:47): "Hvis manlæser lovgrundlaget for Folketingets Kontroludvalg, så fremgårdet helt klart, at jeg ikke engang må orientere, om der har væ-ret orienteret. Jeg må ikke sige noget som helst i forhold tilFolketingets Kontroludvalg." Er daværende justitsministersMorten Bødskov udtalelser på samrådet d. 10. december omFolketingets Kontroludvalg korrekte? I givet fald bedes mini-steren henvise til, hvor i lovgrundlaget et sådant forbud gæl-dende for justitsministeren hjemles.”

Svar:

Regeringens orientering af Folketingets Kontroludvalg er reguleret i kon-troludvalgsloven (lov nr. 378 af 6. juli 1988, som ændret ved lov nr. 632 af12. juni 2013). Regeringen skal blandt andet holde udvalget orienteret omvæsentlige omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter eller vedrørendeudenrigspolitiske spørgsmål, som er af betydning for efterretningstjene-sternes virksomhed, jf. lovens § 2, stk. 2. Orienteringen sker under hensyntil de særlige forhold, som gør sig gældende for efterretningsvirksomhed,jf. § 2, stk. 7.I forarbejderne til loven er det anført, at der ved udformningen af ordnin-gen er lagt vægt på, at såvel regeringens afgivelse af oplysninger som ud-valgets behandling af disse sker under behørig hensyntagen til de særligesikkerheds- og varslingsmæssige forhold, der gælder i relation til efterret-ningstjenesterne, jf. Folketingstidende 1987-88 (2. samling), Tillæg A,spalte 626.Loven indeholder i § 5 en bestemmelse om tavshedspligt. Bestemmelsenfastslår, at udvalgets medlemmer og sekretær er forpligtede til at bevaretavshed om, hvad de erfarer i udvalget. Bestemmelsen omfatter alene ud-valgets medlemmer og sekretær og således ikke ministre.Spørgsmålet om ministres tavshedspligt må derfor afgøres efter andre be-stemmelser i lovgivningen om tavshedspligt, herunder straffelovens § 152,der bl.a. omfatter ministre.Efter den nævnte bestemmelse kan den, som virker i offentlig tjeneste ellerhverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger,hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab, straffes med2
bøde eller fængsel indtil 6 måneder. En oplysning er efter bestemmelsenfortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet somsådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at va-retage væsentlige hensyn til bl.a. offentlige interesser.På den anførte baggrund er det – uanset at den nævnte bestemmelse i kon-troludvalgslovens § 5 ikke finder anvendelse i forhold til ministre – Ju-stitsministeriets opfattelse, at en ministers offentliggørelse af oplysningerom f.eks. medlemmernes meningstilkendegivelser under møder i udvalgeti almindelighed ville være i strid med tavshedspligten. Det er i den forbin-delse Justitsministeriets opfattelse, at en ministers offentliggørelse af op-lysninger om regeringens orientering af udvalget om et bestemt spørgsmålsåledes efter omstændighederne ville være i strid med tavshedspligten.
3