Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
26. februar 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rasmus Friis BendtsenSagsnr.: 2013-0030-1856Dok.:1016224
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 314 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 314 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes anslå merudgiften til at oprette et transport-politi efter tysk forbillede, det såkaldte Bundesamt für Güter-verkehr, til at tjekke at reglerne omkring cabotagekørsel bliveroverholdt?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Rigspolitiet kan oplyse, at der allerede i dag foretages kontrolmed reglerne vedrørende cabotagekørsel. Da Rigspolitiet ikke idetaljer kender til, hvilke opgaver Bundesamt für Güterverkehrvaretager, er det også vanskeligt for Rigspolitiet at skønne overmerudgifterne til at oprette et sådant transportpoliti.Rigspolitiet skal imidlertid generelt pege på, at der som led iaftalen om finansloven for 2012 blev afsat 10 mio. kr. årligt i2012 og 2013 til en øget politimæssig indsats mod ulovlig ca-botagekørsel. I forbindelse med finanslovsforhandlingerne for2013 blev det besluttet at tilføre politiet og anklagemyndighe-den yderligere 7,5 mio. kr. for at styrke indsatsen på området.I forbindelse med den seneste finanslov for 2014 blev der afsat15 mio. kr. til den politimæssige indsats mod ulovlig cabota-gekørsel.Bevillingen til den forstærkede indsats bevirkede, at politiet i2012 kunne standse 2.458 køretøjer. I 2013 var måltallet 4.500standsede køretøjer på landsbasis. Måltallet blev opfyldt, idetder blev standset 5.475 køretøjer.Cabotagekontrollen udføres som led i politiets målrettede kon-troller på tungvognsområdet. Dette betyder, at politiet ogsåkontrollerer overholdelse af f.eks. køre-/hviletidsreglerne, beta-ling af vejafgift, køretøjets tekniske tilstand, ligesom det påses,at chaufføren lovligt kan føre køretøjet.”
2