Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1339357_0001.png
1339357_0002.png
1339357_0003.png
1339357_0004.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
26. februar 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rasmus Friis BendtsenSagsnr.: 2013-0030-1856Dok.:1016208
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 313 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 313 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes anslå udgifterne forbundet med at indhenteen straffeattest, der gælder for fem år, for alle hjemmehjælpereansat i kommunerne?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Rigspolitiet kan oplyse, at hjemlen til at udstede straffeatte-ster fremgår af bekendtgørelse om behandling af personoplys-ninger i Det Centrale Kriminalregister (bekendtgørelse nr. 218af 27. marts 2001 med senere ændringer).Udstedelse afstraffeattester til privat bruger reguleret i be-kendtgørelsens § 11.En straffeattest til privat brug indeholder oplysninger om afgø-relser (domme og bødevedtagelser mv.), som er tilført Krimi-nalregisterets afgørelsesdel, og som omfatter overtrædelse afstraffeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning,lovgivningen om euforiserende stoffer samt tilsvarende uden-landske afgørelser.Oplysningerne om en begået lovovertrædelse vil fremgå af enstraffeattest til privat brug i to til fem år regnet fra f.eks. bøde-vedtagelsen, domsdatoen eller løsladelsesdatoen efter afsoningaf en ubetinget straf.Der er hjemmel til at udstede straffeattester til privat brug tilhjemmehjælpere.Rigspolitiet udsteder på baggrund heraf allerede i dag efter be-gæring et større antal straffeattester til privat brug på hjemme-hjælpere til en lang række kommuner.Udstedelse afstraffeattester til offentlig bruger reguleret i be-kendtgørelsens § 22, hvoraf det fremgår, at straffeattester tiloffentlig brug alene kan udstedes til de myndigheder og for-mål, der er anført i stk. 1, nr. 1 – 19.En straffeattest til offentlig brug indeholder oplysninger omafgørelser, som er tilført Kriminalregisterets afgørelsesdel. Så-ledes medtages bl.a. domme og bødevedtagelser for overtræ-delse af straffeloven samt domme for overtrædelse af andenlovgivning, hvis der betinget eller ubetinget idømmes friheds-straf, frakendes rettigheder eller meddeles pålæg vedr. den2
dømtes person eller fastsættes retsfølger efter straffelovens§§68-70.Oplysningerne om en begået lovovertrædelse vil fremgå af enstraffeattest til offentlig brug i mindst 10 år, regnet fra f.eks.bødevedtagelsen, domsdatoen, løsladelsen, udløbet af prøve-løsladelsen eller frakendelsens udløb.Der er ikke er hjemmel til generelt at udstede straffeattester tiloffentlig brug på hjemmehjælpere.Der er imidlertid hjemmel til at udstede straffeattester til of-fentlig brug på personer, der søger ansættelse ved dagtilbud ogbotilbud for voksne og på personer, der er ansat på eller driverprivate botilbud, jf. bekendtgørelsen § 22, stk. 1, nr. 7. Der kanpå baggrund heraf i visse situationer være hjemmel til at udste-de straffeattester til offentlig brug på hjemmehjælpere, der skalansættes på eller med tilknytning til sådanne steder. På bag-grund af den begrænsede hjemmel til udstedelse af straffeatte-ster til offentlig brug til hjemmehjælpere er det Rigspolitietsvurdering, at det alene sker i et mindre antal tilfælde årligt.Rigspolitiet er ved at digitalisere straffeattestområdet. Det harsåledes siden den 16. december 2013 været muligt både somprivatperson og som arbejdsgiver at rekvirere en straffeattest tilprivat brug digitalt.Det er Rigspolitiets forventning, at straffeattester til offentligbrug vil blive digitaliseret inden udgangen af 1. kvartal 2014.I forbindelse med udstedelsen af en digital straffeattest er deren række omkostninger til driften af systemet, til kvalitets- ogstikprøvekontrol samt til manuel gennemgang af alle attestermed tilførsler. Derudover er der forsendelsesomkostninger tilden digitale postkasse.Da politiet imidlertid i øjeblikket befinder sig i en implemente-ringsfase, hvor der er en række uafklarede spørgsmål, er detikke muligt på nuværende tidspunkt at opgøre de konkrete ud-gifter til at udstede en straffeattest til privat eller offentligbrug.”
3
4