Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1339353_0001.png
1339353_0002.png
1339353_0003.png
1339353_0004.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
26. februar 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rasmus Friis BendtsenSagsnr.: 2013-0030-1856Dok.:1016185
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 309 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 309 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes anslå merudgifterne forbundet med, at poli-tiet skal være langt mere synligt i gadebilledet ved at øge pa-truljering til fods og i bil med henholdsvis a) 20 pct., b) 30 pct.og c) 40 pct. og ved etablere og drive henholdsvis a) 10, b) 15og c) 20 nye nærpolitistationer?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Rigspolitiet skal til brug for besvarelsen helt indledningsvisbemærke, at det særligt er omfanget og kvaliteten af politietsdøgnberedskab, der er afgørende for den ydelse, borgerne op-lever fra politiet. Den nærhed fra politiets side, som har reelbetydning for borgerne, er efter Rigspolitiets opfattelse ikkebestemt af antallet af politistationer, herunder nærpolitistatio-ner eller omfanget af udetid. Det helt afgørende er derimod, atpolitiet kommer hurtig til stede, når der er brug for det, og atborgerne i øvrigt generelt oplever, at politiet er let at få kontakttil eksempelvis ved at opretholde en god telefonservice.Hurtig responstid forudsætter et professionelt og fleksibelt be-redskab med en tilstrækkelig volumen. Det skal i den forbin-delse oplyses, at politiets gennemsnitlige responstider foralarm 112-opkald i 2013 udgjorde otte minutter og 24 sekun-der. Hertil skal det oplyses, at politiet i 2013 modtog 1.992.544opkald til 114, hvoraf 96,4 procent blev besvaret inden for 2minutter.Rigspolitiet har ikke mulighed for at opgøre den tid, der speci-fikt anvendes på synlighed (udetid). Det skal ses i lyet af, atpolitiet er synlige i en lang række forskellige sammenhænge.Det gælder eksempelvis i forbindelse med gennemførelsen afmålrettede og forebyggende indsatser, ved udrykning til hæn-delser og anmeldelser samt i forbindelse med lokalpolitiets ef-terforskning. Den tid politiet anvender på disse meget forskel-ligartede opgaver registreres på den relevante aktivitet, eksem-pelvis indbrud, hvor det ikke nødvendigvis er muligt at udskil-le det specifikke tidsforbrug, som alene anvendes på udetid.Efter Rigspolitiets opfattelse er politiets udetid ikke et hen-sigtsmæssigt mål, da det dels ikke har fokus på at sikre borger-ne reelle ydelser, eksempelvis i form af hurtig tilstedeværelseeller god service, dels kan det medføre, at der sker en uhen-sigtsmæssig binding af politiets ressourcer på gaden, som i ste-det for kunne være brugt mere effektivt på andre opgaver.2
Nærheden og den lokale forankring til borgerne er meget vig-tigt for, at politiet kan løse opgaverne effektivt, men opnås ik-ke nødvendigvis mest effektivt gennem etablering af nærpoliti-stationer. Selvom der naturligvis kan være situationer, hvoretablering af nærpolitistationer i en kortere eller længere perio-de er den rigtige løsning, er det Rigspolitiets opfattelse, at nær-heden og forankring mere fleksibelt og økonomisk effektivtkan opnås gennem etablering af eksempelvis specialpatruljer,der er tilknyttet specifikke geografiske områder og gennem ettæt samarbejde med lokalsamfundet i forbindelse med selveopgaveløsningen. Det kan som et eksempel oplyses, at Køben-havns Vestegns Politi gennemfører forsøg med en autocamper,der fungerer som flytbar nærpolitistation, som efter behov kanplaceres i områder, hvor det aktuelt vurderes hensigtsmæssigt,eksempelvis i SUB-områder og i forbindelse med afholdelse afkræmmermarkeder mv.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet oplysningerfra flere politikredse. Af disse bidrag fremgår det, at nærpoliti-stationerne varierer i størrelse fra én til 20 medarbejdere. Derer endvidere stor forskel på den fysiske placering af og størrel-se på stationerne, der spænder fra et kontor på det lokale bibli-otek til egne lokaler i et boligområde. Hertil kommer, at der erforskel på nærpolitistationernes åbningstider, og de opgaver devaretager. Som eksempler kan det dog oplyses, at udgiften tildriften af nærpolitistationen i Vollsmose (Fyns Politi), hvortilder er tilknyttet 20 medarbejdere, udgør 10,5 mio. kr. årligt,mens udgiften til driften af nærpolitistationen på Ærø (FynsPoliti), hvortil der er tilknyttet 2 medarbejdere, udgør godt 1,3mio. kr. årligt. Udgifterne omfatter løn, husleje og overhead tiløvrige driftsudgifter. Hertil kommer udgifter til etablering.Sammenfattende er det Rigspolitiets opfattelse, at af antallet afnærpolitistationer, deres placering eller antallet af patruljerin-ger uden mål ikke har væsentlig betydning for borgernes ople-velse af politiets nærhed. Om en nærpolitistation er det rigtigeredskab til at løse en lokal politimæssig udfordring afgøresbedst af den enkelte politikreds. Det er i den forbindelse væ-sentligt, at en nærpolitistation som følge af etableringstid og –udgifter ikke er et fleksibelt redskab, og derfor bør rettes modflerårige udfordringer.Det er Rigspolitiets vurdering, at nærhed og lokal forankringskal sikres gennem et professionelt tilrettelagt beredskab medhurtig responstid, god telefon- og it-service, herunder anven-delse af sociale medier, behovsbestemt patruljering samt gen-nem et tæt samarbejde med kommuner og det øvrige lokalsam-fund i forbindelse med løsningen af opgaverne.
3
Politiet bedømmes i dag i høj grad på evnen til at opnå resulta-ter. Da kriminalitetsbilledet konstant er under forandring bådepå landsplan og lokalt, er det derfor efter Rigspolitiets opfattel-se meget vigtigt, at politiet generelt har et fleksibelt styrings-grundlag, der løbende gør det muligt at tilpasse ressourcerne tildet aktuelle trussels- og kriminalitetsbillede. Det vil således ef-ter Rigspolitiets opfattelse ikke være hensigtsmæssigt, at poli-tiets ressourcer i højere grad reserveres til særlige formål, ek-sempelvis til nærpoliti og en forøgelse af udetiden, da det vilreducere politiets mulighed for at prioritere ressourcerne i for-hold til ændringerne i trussels- og kriminalitetsbilledet.”
4