Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1341913_0001.png
1341913_0002.png
1341913_0003.png
1341913_0004.png
1341913_0005.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
4. marts 2014Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Michelle Argir Simon-senSagsnr.: 2013-0030-1858Dok.:1085995
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 304 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 304 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:”Ministeren bedes anslå de årlige merudgifter og anlægsudgif-terne forbundet med at indføre tredobbelt straf for straffelovs-overtrædelser, hvis man er medlem af en bande?”Svar:Justitsministeriet har til brug for de ønskede beregninger indhentet en udta-lelse fra Direktoratet for kriminalforsorgen. Kriminalforsorgen har oplystfølgende:”1. Der er ved de ønskede beregninger taget udgangspunkt ioplysninger fra Rigspolitiets rapport ”Rockere og bander2012”, der bl.a. indeholder oplysninger om kriminalitet begåetaf personer med tilknytning til rockerklubber og bander. Detfremgår således, at medlemmer af niveau 1 grupper i 2012 blevidømt ca. 377 års fængsel for samtlige begåede strafbare lov-overtrædelser, mens medlemmer af niveau 2 grupper blevidømt ca. 103 års fængsel. Det fremgår endvidere, at straffemed udsat straffastsættelse, straffe uden fast længstetid og livs-tidsstraffe ikke er medregnet i denne opgørelse. Det skal be-mærkes, at niveau 1 grupper ifølge rapporten består af HellsAngels, Bandidos samt disse gruppers egentlige supportgrup-per og andre lignende grupperinger med en vis stærkere orga-nisering, og som begår alvorlig organiseret kriminalitet, herun-der af (kreds)grænseoverskridende karakter. Niveau 2 grupperbestår af øvrige grupper og bander, der har en vis organise-ringsgrad og som lokalt begår alvorlig organiseret kriminalitet.Rapporten indeholder ikke oplysninger om, i hvilket omfangden idømte strafmasse er afsonet i åbent eller lukket regi, mendet er i beregningerne antaget, at medlemmer af niveau 1grupper afsoner i lukket regi på afdelinger for negativt stærkeindsatte, mens der for medlemmer af niveau 2 grupper er an-vendt gennemsnitstakster for lukkede og åbne fængselspladser.2.Direktoratet for Kriminalforsorgen har ud fra de ovennævnteforudsætninger beregnet, at en tredobling af straffen for begåe-de strafbare lovovertrædelser, hvis man er medlem af en ban-de, vil medføre et øget kapacitetsbehov svarende til i alt 766pladser. Det øgede behov fordeler sig med:602 pladser til medlemmer af niveau 1 grupper164 pladser til medlemmer af niveau 2 grupper
Behovet for ekstra fængselspladser (kapacitet) og de årligedriftsudgifter (i 2014-priser) anslås på denne baggrund at værefølgende:2
Strafforhø-jelse
Behov forekstrapladser
Årlig an-slåetdriftsud-gift*(mio. kr.)484
Årlige udgif-ter til renterog afskriv-ninger(mio. kr.)186
Anslåedeårligedriftsud-gifter i alt(mio. kr.)670
766 plad-571ser*Uden renter og afskrivninger til nybyggeri
Medlemmeraf niveau 1grupper(kun nega-tivt stærke)Medlemmeraf niveau 2grupper(åben/lukket)I alt
602 plad-ser
164 plad-ser
87
36-51
123-138
222-237
793-808
Det er herved forudsat, at straffuldbyrdelsen af den samledestrafmasse sker ved afsoning i fængsel, og at kapacitetsudnyt-telsen af fængselspladserne gennemsnitligt er 94 procent.Da det i relation til medlemmer af niveau 2 grupper ikke ermuligt at opgøre fordelingen af behovet for henholdsvis lukketog åben kapacitet, er der i beregningerne forudsat en gennem-snitlig pris per fangedag på 1.535 kr. (2014-priser), beregnet påbaggrund af prisen for henholdsvis åbne og lukkede fængsels-pladser. De ovenfor anførte anslåede årlige udgifter til renterog afskrivninger angiver niveauet fra, at der udelukkende erbehov for åbne fængselspladser, til at der kun er behov for luk-ket kapacitet.Det er ved beregningerne endvidere forudsat, at når straffenforhøjes med faktor 3, vil stort set alle dømte opfylde de tids-mæssige betingelser for prøveløsladelse. Det er forudsat, at dervil ske prøveløsladelse i et omfang svarende til, at 75 pct. afden samlede strafmasse fuldbyrdes.Behovet for fængselspladser som følge af strafforhøjelsernevurderes ikke at kunne rummes i den eksisterende fængselska-pacitet. Det antages derfor at være nødvendigt at etablere nyepladser. Dette medfører – udover anlægsudgifterne – tillige år-lige udgifter til renter og afskrivninger, således som det frem-går af tabellen ovenfor.3.Anlægsprisen for en lukket fængselsplads udgør i 2014-priser ca. 4,3 mio. kr., og anlægsprisen for en åben plads udgørca. 3,1 mio. kr.Anlægsudgifterne forbundet med at indføre tredobbelt straf forbegåede strafbare lovovertrædelser, hvis man er medlem af en3
bande vil derfor – afhængig af behovet for henholdsvis åben oglukket kapacitet – udgøre:Ca. 2.611 mio. kr. for så vidt angår etablering af pladsertil medlemmer af niveau 1 grupper.Mellem ca. 508 mio. kr. og ca. 611 mio. kr. for så vidtangår etablering af pladser til medlemmer af niveau 2grupper.I alt vurderes anlægsprisen således at være mellem3.119 mio. kr. og 3.222 mio. kr.
De årlige renter og afskrivninger af disse investeringer er inde-holdt i de under punkt 2 opstillede driftsbudgetter.”
Justitsministeriet kan oplyse, at det følger af straffelovens § 81 a, den så-kaldte ”bandeparagraf”, at straffen for visse alvorlige forbrydelser kan for-højes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i et gensidigtopgør, som foregår mellem grupper af personer, og hvor der flere gangesom led i opgøret er anvendt skydevåben mv.Det er regeringens opfattelse, at det er helt uacceptabelt, hvis konfliktermellem forskellige grupper af personer ender med at true det normale sam-fundsliv, fordi gruppernes adfærd skaber fare for almindelige menneskersliv og helbred samt spreder frygt og utryghed i befolkningen. Regeringenmener derfor, at der er grund til at træffe skrappe foranstaltninger, somklart viser, at samfundet ikke kan acceptere en sådan adfærd.Regeringen har derfor den 15. januar 2014 fremsat et lovforslag med enlang række initiativer mod rocker- og bandekriminalitet (L 112). Med re-geringens lovforslag styrkes rammerne for forebyggelse og bekæmpelse afrocker- og bandekriminalitet gennem bedre redskaber for de involveredemyndigheder i både den forebyggende og retshåndhævende fase, gennemskærpede straffe og gennem skærpede regler om fuldbyrdelse af straffemv.Regeringens lovforslag indeholder bl.a. en udvidelse af anvendelsesområ-det for straffelovens § 81 a, så den kan finde anvendelse dels i en tidligerefase af en konflikt, dels uafhængigt af om konflikten på gerningstidspunk-tet (fortsat) må anses for verserende.Efter min opfattelse vil det imidlertid være ude af proportioner, hvis allestraffelovsovertrædelser skulle være omfattet af bestemmelsen, og hvisstraffen skulle kunne tredobles i stedet for fordobles.4
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke forbrydelser der er omfattet af §81 a, kan jeg særligt henvise til, at bestemmelsen allerede i dag omfatter enrække alvorlige forbrydelser, som typisk vil kunne indgå i banderelateredekonflikter, hvor der er anvendt skydevåben mv.Jeg kan endvidere henvise til, at straffelovens § 81 herudover indeholderen række omstændigheder, som i almindelighed skal indgå som skærpendei forbindelse med straffens fastsættelse, f.eks. at gerningen er udført af fle-re i forening, eller at gerningen er særligt planlagt eller led i omfattendekriminalitet.
5