Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
20. december 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Michelle Argir SimonsenSagsnr.: 2013-0030-1858Dok.:1013300
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 303 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. december 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karen Hækkerup/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 303 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes anslå de årlige merudgifter og anlægsudgif-terne forbundet med at indføre akkumuleret straf således, athvis en person idømmes straf for flere forhold så lægges straf-fene sammen, i det der henvises til Justitsministeriets rapportom absolut kumulation.”Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at det fremgår af Straffelovrådets udtalelse af30. oktober 2012 om reglerne for strafudmåling ved samtidig pådømmelseaf flere kriminelle forhold, at indførelse af et princip om absolut kumulati-on vil – hvis princippet indføres med udgangspunkt i de eksisterende straf-niveauer for enkeltstående forbrydelser – medføre stærkt forøgede udgiftertil kriminalforsorgen.Til brug for vurderingen af, hvilke kapacitetsmæssige og økonomiske kon-sekvenser der ville være forbundet med at ændre de gældende regler forstrafudmåling ved samtidig pådømmelse af flere kriminelle forhold, udar-bejdede Justitsministeriets Forskningskontor en rapport om effekten af ab-solut kumulation. Rapporten er medtaget som bilag til Straffelovrådets ud-talelse.Af udtalelsens pkt. 6.2 fremgår følgende:”Ifølge rapporten [om effekten af absolut kumulation] ville engenerel indførelse af et princip om absolut kumulation endvidereføre til en forøgelse af de samlede idømte fængselsstraffe med istørrelsesordenen 77 pct. svarende til idømmelse af yderligeregodt 3.800 års fængsel årligt. Når der tages højde for forventetprøveløsladelse mv., indebærer dette et skønnet behov for yder-ligere 3.000 fængselspladser ud over de 4.100 pladser, kriminal-forsorgen for tiden råder over. De løbende merudgifter hertil an-slås til i givet fald at udgøre 1.770 mio. kr. årligt, hvortil kom-mer ikke nærmere opgjorte engangsudgifter til etablering af nyefængselspladser. Til illustration af størrelsen af disse engangs-udgifter kan nævnes, at etablering af det nye lukkede fængsel påFalster med 250 pladser forventes at koste i størrelsesordenen 1mia. kr. Etableringsudgifterne til et åbent fængsel af tilsvarendestørrelse vil være mindre, og hvis det forudsættes, at halvdelenaf de yderligere fængselspladser skal være i åbne fængsler, vilden samlede udgift til etablering af yderligere 3.000 fængsels-pladser formentlig udgøre i størrelsesordenen 9-10 mia. kr. Detbemærkes i øvrigt, at der ud fra erfaringerne med etableringen afStatsfængslet Østjylland, som blev indviet i 2006, og af det nye2
fængsel på Falster, som forventes indviet i 2015, vil kunne gå 6-7 år fra det besluttes at bygge et nyt lukket fængsel, til fængsleter klar til brug.”Straffelovrådets udtalelse er sendt til Folketingets Retsudvalg den 16. no-vember 2012, jf. bilag 77 (Alm. del).
3