Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1315558_0001.png
1315558_0002.png
1315558_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:18. december 2013Kontor: EU-retskontoretSagsbeh: Katrine LedamRasmussenSagsnr.: 2013-0030-1833Dok.:998416
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 283 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Karen Hækkerup/Mette Undall-Behrend
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 283 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for den normale procedure i forholdtil tilpasning af lovgivning, som regeringen skønner er i stridmed EU-retten?”

Svar:

1.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det i lighed medspørgsmål nr. 284 (Alm. del), spørgsmål nr. 285 (Alm. del) og spørgsmålnr. 286 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg relaterer sig til debatten omoptjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen.

2.

Det forekommer løbende, at det er nødvendigt at tilpasse den danskeretstilstand med henblik på at bringe den i overensstemmelse med EU-retten.Ofte vil tilpasningen være relevant i forbindelse med gennemførelsen afnye EU-retsakter. Baggrunden herfor kan imidlertid også være, at EU-Domstolen afsiger en dom, der bidrager til en ny forståelse af EU-retten,og/eller at man på baggrund af en henvendelse fra Kommissionen eller afegen drift bliver opmærksom på, at Danmark ikke lever op til sine EU-retlige forpligtelser.Hvorvidt tilpasningen af den danske retstilstand kan ske (alene) ved prak-sisændring eller (også) forudsætter ændringer af den eksisterende lovgiv-ning eller vedtagelse af helt ny lovgivning, afhænger af de konkrete om-stændigheder i det enkelte tilfælde.

3.

Optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen blev indført ved lov nr.1609 af 22. december 2010 om ændring af lov om en børnefamilieydelse,lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om etindkomstregister (herefter 2010-loven). Ændringsloven trådte i kraft den 1.januar 2011, og optjeningsprincippet fik virkning fra den 1. januar 2012.Det er forudsat i bemærkningerne til 2010-loven, at de danske myndighe-der – ved vurderingen af, om en person har optjent ret til børne- og unge-ydelse – alene skal medregne bopæls- og beskæftigelsesperioder, der ertilbagelagt i Danmark.

4.

Kommissionen rettede som bekendt henvendelse til Danmark i april2013, idet det var Kommissionens faste opfattelse, at den danske anven-2
delse af optjeningsprincippet var i strid med det såkaldte sammenlæg-ningsprincip i artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsord-ninger (herefter forordningen).

5.

I forhold til sammenlægningsprincippets rækkevidde har EU-Domstolenefter indførelsen af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen somnoget nyt i to domme fra henholdsvis den 15. december 2011 og den 21.februar 2013 (C-257/10, Bergström, og C-619/11, Chassart) fastslået, atsammenlægningsprincippet finder anvendelse, uanset at den person, deransøger om en ydelse, endnu ikke har tilbagelagt beskæftigelsesperioder iden medlemsstat, hvori der ansøges om ydelsen.Anvendelsen af sammenlægningsprincippet forudsætter således ikke, atder er tilbagelagt perioder i den medlemsstat, der skal foretage sammen-lægningen.

6.

Efter grundige overvejelser og en nøje gennemgang af blandt andet deto ovennævnte domme fra EU-Domstolen vurderede regeringen i juni2013, at den forudsatte anvendelse af optjeningsprincippet – som er be-skrevet i bemærkningerne til 2010-loven – ikke var i overensstemmelsemed Danmarks EU-retlige forpligtelser og derfor ikke kunne opretholdes.Den EU-retlige forpligtelse – dvs. forpligtelsen til at sammenlægge medperioder, der er tilbagelagt i andre medlemsstater – følger som nævnt af enforordning. Det følger af artikel 288 i EUF-Traktaten, at forordninger eralmengyldige og gælder umiddelbart i hver medlemsstat. Regeringen harpå den baggrund allerede iværksat en ændret administration af optjenings-princippet i forhold til de personer, der er omfattet af EU-retten. Den æn-drede administration indebærer, at de danske myndigheder medregner pe-rioder, der er tilbagelagt i andre medlemsstater, når det vurderes, om enperson, der er omfattet af EU-retten, har optjent ret til børne- og ungeydel-se.Den ændrede administration vil blive fulgt op af et lovforslag, som vil bli-ve fremsat af skatteministeren. Lovforslaget har til formål at sikre, at ikkeblot den danske administration, men også bemærkningerne til 2010-lovenbliver bragt i fuld overensstemmelse med EU-retten.
3