Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del
Offentligt
1322955_0001.png
1322955_0002.png
1322955_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
15. januar 2014Økonomistyringskonto-retSagsbeh: Anne Nygaard JustSagsnr.: 2013-0032-1044Dok.:995525
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 239 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup/Anette Görtz
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 239 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Fængsler spildte pen-ge på dyre betjente”, bragt på www.jp.dk den 29. november2013, og herunder oplyse, hvilke initiativer ministeren vil tage,så det sikres, at Kriminalforsorgen ikke fremover spilder skat-teydernes penge på dyre ekstravagter, når dette kan undgås vedat lave en mere realistisk vagtplan.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Di-rektoratet for Kriminalforsorgen.Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at den i artiklen nævnte rap-port fra Rigsrevisionen vedrørende tjenestetilrettelæggelsen på to af krimi-nalforsorgens institutioner har medført, at der er igangsat en række initiati-ver for at imødegå de omtalte forhold.Direktoratet for Kriminalforsorgen anmodede på baggrund af Rigsrevisio-nens rapport de to institutioner, Vridsløselille Statsfængsel og InstitutionenEllebæk, om at foretage en tilbundsgående gennemgang af deres vagtplan-lægning og indsende en redegørelse herom. På baggrund af Direktoratetfor Kriminalforsorgens gennemgang af redegørelserne har begge instituti-oner foretaget en opstramning af reglerne med henblik på at effektiviserepersonaleplanlægning i forbindelse med deres vagtplanlægning.Den ene institution blev endvidere pålagt at fremsende månedlige afrap-porteringer om deres vagtplanlægning til Direktoratet for Kriminalforsor-gen. Samtidig hermed udarbejdede Direktoratet for Kriminalforsorgen medhjælp fra eksterne konsulenter en instruks til institutionen, som trådte ikraft den 1. december 2013.Direktoratet for Kriminalforsorgen har herudover foretaget en række gene-relle tiltag med henblik på at sikre en god og pålidelig personaleforvalt-ning i alle kriminalforsorgens institutioner. Der er udarbejdet en samletprocedurevejledning på området i forhold til forretningsgange, registre-ring, godkendelse, funktionsadskillelse, dokumentation m.v. Vejledningenfastlægger regler for, hvem og hvor ofte der skal udføres intern kontrol.Vejledningen har været i pilotdrift siden oktober 2013 og en revideret vej-ledning har været gældende siden den 1. januar 2014.
2
Allerede forud for Rigsrevisionens rapport havde Direktorat for Kriminal-forsorgen som et led i en overordnet strategi iværksat et flerårsaftalepro-jekt om optimal bemanding. Formålet med projektet er at iværksætte ini-tiativer, der optimerer og effektiviserer tjenesteplanlægningen i forbindelsemed institutionernes bemanding, herunder at hindre over- eller underbe-manding. Et rejsehold har som led i projektet foretaget besøg på samtligefængsler og landets største arresthuse med henblik på at afdække den en-kelte institutions vagtplanlægning, bemandingssituation m.v.På baggrund heraf er der udarbejdet en række anbefalinger til Direktoratetfor Kriminalforsorgen om tiltag af generel karakter, samt specifikt i for-hold til de enkelte institutioner om ændringer i postbesættelsen og tjene-steplanlægningen. De generelle tiltag består blandt andet i at ensrette op-og indelåsningstidspunkter for de indsatte, samt at ændre og ensrette tids-punkterne for formiddags-, eftermiddags- og natbemanding i institutioner-ne.På baggrund af anbefalingerne til de generelle tiltag blev der i december2013 udsendt en instruks, som træder i kraft den 1. februar 2014. Instituti-onerne skal skriftligt bekræfte overfor Direktoratet for Kriminalforsorgen,at vejledning og instruks samt ændringerne i postbesættelse og tjeneste-planlægning er implementeret og følges.Som det fremgår af ovenstående, har kriminalforsorgen iværksat en rækketiltag. Rigsrevisionen er løbende holdt orienteret herom. Da dette områdebåde har store personalemæssige aspekter og økonomisk betydning, vilkriminalforsorgen også fremadrettet have stor ledelsesmæssig bevågenhedherpå.
3